Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), cea mai mare organizație patronală a transportatorilor, a transmis către cele mai importante instituții ale statului – Președinție, Parlament, Direcția Națională Anticorupție, Guvern, Consiliul Concurenței, Ministerul de Finanțe, ANAF - Direcția Mari Contribuabili - o scrisoare deschisă prin care semnalează neregulile grave generate atât de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cât și de unele societăți de asigurări din România.

35967-transportatori.jpgConsiderăm că a venit un moment zero și în piața de asigurări din România, care împreună cu arbitrul pieței, Autoritatea de Supraveghere Financiară, trebuie să suporte transformări majore. A venit timpul ca acești actori ai pieței asigurărilor să-și înțeleagă locul și rolul în raport cu consumatorii de produse de asigurări”,a  declarat președintele COTAR, Vasile Stefanescu.

Reamintim tuturor faptul că polița de asigurări RCA are caracter obligatoriu și trebuie tratată strict din perspectiva socială de protejare a șoferului român, nicidecum să devină motorul prin care asigurătorii își asigură profituri consistente. Acest produs de asigurări cu caracter obligatoriu are rolul de a completa și susține alte clase de asigurări mai profitabile.

COTAR a făcut o analiză pentru a identifica sursele folosite ca motivație pentru creșterea RCA de către societățile de asigurări. Elementele analizate au condus la identificarea unor nereguli grave în modul de funcționare a pieței de asigurări și a arbitrului acestei piețe. Prin această succintă analiză, COTAR a reușit să evidențieze următoarele aspecte:

  1. Datele oficiale publicate de ASF confirmă faptul că există o diferență importantă între sumele încasate de către societățile de asigurări pentru produsul obligatoriu RCA și sumele achitate ca  despăgubire de către aceștia. Dar este o situație care ridică două întrebari: sunt banii colectați în mod obligatoriu de către societățile de asigurări cheltuiți în mod corect? Sunt cheltuielile invocate de asigurătorii RCA eligibile și transparente?
  1. UNSAR a invocat pretextul fals al “vânzării a 30.000 de polițe RCA pentru a acoperi prejudiciul unei despagubiri majore “. Trebuie reamintit că societățile de asigurări funcționează pe principiul reasigurării, ceea ce presupune că despăgubirile acordate sunt suportate în solidar de către un reasigurător. Faptul că o societate de asigurări pretinde că plătește întregul prejudiciu este o dezinformare folosită pentru a justifica majorarea constantă a prețului poliței RCA.

În România, există peste 5,9 milioane de autovehicule înmatriculate, iar accidentele soldate cu despăgubiri importante reprezintă doar 4–5 cazuri/an, ceea ce reprezinta sub 0,0001% din totalul politelor RCA vandute.

  1. Prețul corect al RCA. În România, pe segmentul RCA funcționează 11 societăți de asigurări, iar  costurile de vânzare ale produselor RCA diferă cu 400% între toate aceste companii. Așadar, care este de fapt prețul corect al poliței RCA în condițiile în care dauna medie este aproximativ egală între acestea, iar cheltuielile administrative nu diferă semnificativ de la o societate la alta?
  1. Fondul toxic al normei RCA care intra în vigoare de la 1 Ianuarie 2015. Sunt două aspecte:
    1. prin prevederile sale, noua normă RCA oferă ca instrument de despăgubire indicatori variabili și îndoielnici ai valorii de piață a autovehiculelor la mâna a doua din România, din următoarele motive:
  • Ofertele de vânzare între produse similare diferă cu peste 30%;
  • Peste 70% dintre autovehiculele tranzacționate din România au kilometrajul falsificat;
  • Nu există un istoric al daunelor (mașini care au fost avariate de mai multe ori grav sunt repuse în circulație fără o verificare tehnică riguroasă), iar prețul de revânzare poate fi semnificativ alterat;
  • Prețul diferă în funcție de puterea de cumpărare a zonei de raportare;
  • Prețul diferă în funcție de nevoia de bani a vânzătorului, etc

Asigurătorul poate uza de orice valoare identificată și poate deveni “judecător” al valorii de despăgubire ce va fi acordată păgubitului RCA. Aceste valori de despăgubire sunt mai mici cu 30% – 50% față de actualul sistem de calcul matematic prin aplicarea coeficienților de uzură;

  1. b.      Norma RCA plafonează costul reparațiilor pentru unitățile reparatoare

Această situație încalcă prevederile Articolul 81, al.1 TCE care prevede a fi incompatibilă

„fixarea directă sau indirectă a prețurilor de cumpărare sau de vânzare sau a altor condiții ale tranzacțiilor comerciale;(…)”

  1. 5.       Actuala legislație în domeniul asigurărilor favorizează exclusiv societățile de asigurări

Polița RCA este emisă de asigurătorii RCA pentru o perioadă de minim 6 luni, indiferent de nevoile reale de asigurare ale proprietarului de autovehicule.

  1. Legea 400/2014 privind constituirea și funcționarea experților și evaluatorilor tehnici din România (C.E.E.T.A.R.) este o necesitate urgentă în actualul context de plată a despăgubirilor de către societățile de asigurări

De notat că o buna parte a actualilor inspectori de daune:

-          nu au studiile tehnice în domeniul auto

-          nu au experiență tehnică în domeniul reparațiilor auto

-          nu urmează cursuri periodice de reîmprospătare a cunoștiințelor tehnice pentru a fi la curent cu noile tehnologii apărute în domeniul auto

-          sunt bonusați la salariu proporțional cu sumele salvate la plată sau penalizați de către angajatori, dacă depășesc o anumită valoare medie a daunei stabilită de conducerea societății (vezi și document atașat  -  extras din fișa postului inspectorului de daune )

Așteptăm măsurile concrete de corectare ale acestor grave probleme din partea autorităților române până în data de 31 ianuarie 2015. În situația în care acestea vor întârzia să apară, urmează să anunțăm data unui nou protest general al tuturor transportatorilor membri COTAR,la care presupunem ca vor adera toate patronatele din transport precum si cetatenii platitori ar acestor taxe , protest ce re il vom declansa  dupa data de 1 Februarie 2015”, a mai spus Ștefănescu. 

10 December 2014