Luni, 13 octombrie 2014, agenția Mediafax a publicat un material în care directorul unei bănci comerciale afirmă că relația dintre Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM și bănci: „a ajuns la un blocaj, întrucât acesta (FNGCIMM) nu mai transmite în timp util răspunsurile privind acordarea garanțiilor și nu mai plătește despăgubirile”. Materialul a apărut fără punctul de vedere al FNGCIMM, întrucât solicitarea a fost formulată târziu, vineri după încheierea programului. Vă transmitem, în cele ce urmează, punctul nostru de vedere.

35421-declaratie_fngcimm.jpgCriticile formulate vizează criteriile de garantare, timpul de răspuns al fondului la solicitările de garantare introduse de bănci și acordarea despăgubirilor derivând din scrisoarea de garantare. Să le analizăm pe rând!

În privința criteriilor de garantare, acestea sunt prevăzute în convențiile încheiate între FNGCIMM și bănci. Prevederile cuprinse în convenții fac obiectul unor negocieri între părțile semnatare și sunt, de-a lungul timpului, supuse unor modificări menite a le adapta la condițiile concrete din economie. Prin urmare „neclaritatea” unor criterii este imputabilă, cel puțin în aceeași măsură, și băncilor, deoarece acestea au cel mai mare interes ca dosarele întocmite să fie complete și să fie aprobate cât mai repede.

Statistic, timpul mediu de răspuns al Fondului de la primirea documentației complete până la soluționarea cererii de garantare este de 2,36 zile lucrătoare.

Nu întotdeauna însă băncile prezintă Fondului toate informațiile necesare acordării garanției sau transmit solicitări pentru clienți care nu se încadrează în criteriile de eligibilitate cuprinse în convențiile de garantare. Ca urmare, Fondul cere acestora clarificări, ceea ce determină prelungirea duratei de soluționare a cererilor de garantare de la 2,3 zile lucrătoare la 6,3 zile lucrătoare.

Pentru a veni în sprijinul clienților IMM dar și a băncilor, FNGCIMM intenționează să extindă în următoarele săptămâni aplicația informatică pe care a pus-o în practică anul acesta pentru programul „Prima Casă” și pentru convențiile-plafon de garantare.  Prin intermediul acestei aplicații,  orice solicitant de garanție FNGCIMM va putea verifica situația solicitării făcute (completă sau incompletă, returnată la bancă sau luată în analiză) pe pagina de internet a instituției.

În ceea ce privește plata „imediată” a garanțiilor pentru creditele neperformate, menționăm că aceasta e condiționată de justificarea legală a acestora. În cazul prezentat în materialul de luni al Mediafax, Fondul a refuzat plata garanțiilor respective. Desigur, este dreptul băncii de a ne acționa în instanță, dar aici nu e vorba despre neplată, ci despre respingerea la plată a unor documente care sunt neconforme convențiilor semnate cu banca în cauză.

În acest context menționăm că în primele 9 luni ale anului 2014, Fondul a soluționat de două ori mai multe cereri de plată de garanții în comparație cu perioada similară a anului 2013. Fondul are capitaluri proprii în sumă de 998.643 mii lei, iar plățile în contul garanțiilor executate nu ridică nicio problemă privind lichiditatea instituției.

Subliniem că garanțiile oferite de FNGCIMM pentru creditele acordate de instituțiile financiare întreprinderilor mici și mijlocii sunt cele mai lichide garanții pe care aceste instituții le pot utiliza. Garanția acordată de Fond este irevocabilă, necondiționată și expresă. Prin garanțiile acordate în primele 9 luni ale acestui an, FNGCIMM a susținut un volum de credite pentru IMM-uri la nivelul întregului sistem bancar de peste 3.456 milioane lei.  În cazul LIBRA BANK, fără a prezenta cifre, FNGCIMM a sprijinit semnificativ banca în procesul său de creditare, condiție în care nu ne explicăm semnificația și scopul declarațiilor făcute de președintele acesteia.

Față de afirmații susceptibile de a-i leza credibilitatea instituțională, FNGCIMM își rezervă dreptul de a le contesta pe toate căile legale, solicitând daunele corespunzătoare prejudiciului de imagine creat.

13 October 2014