Deși 83% dintre directorii executivi din zona serviciilor financiare susțin că datele reprezintă un activ important al companiilor lor, 47% dintre aceștia afirmă că nu conștientizează pe deplin valoarea acestor informații, se arată în studiul EY intitulat The science of winning in financial services. Conform studiului, companiile care înregistrează cele mai înalte rate de creștere sunt cele mai predispuse să maximizeze potențialul datelor pe care le dețin.

36232-aurelia_costache_ey_romania.jpgMai mult de un sfert (27%) dintre companiile cu nivel ridicat de creștere – care au atins o creștere anuală a EBITDA de 15% sau mai mare în ultimii doi ani – își acordă calificativul "excelent" în obținerea de informații utile din datele existente, în măsură să îmbunătățească nivelul general de competitivitate și de performanță – în comparație cu doar 12% dintre companiile cu un nivel mai mic de creștere. De asemenea, 35% dintre companiile cu un nivel de creștere ridicat afirmă că au atins un grad "înalt de maturitate" în această zonă.

Companiile cu un nivel ridicat de creștere sunt de două ori mai dispuse să se concentreze pe analiza datelor în zonele generatoare de venituri cum ar fi marketingul și vânzările, conform rezultatelor studiului. Aceste organizații prelucrează datele și le aplică în mod strategic la nivelul întregii activități de business.

Tehnologia este doar o piesa din puzzle

Valorificarea capabilităților de analiză a datelor, care generează avantaje competitive, se extinde dincolo de investițiile în tehnologie. Companiile cu rate înalte de creștere sunt mai predispuse să crească nivelul de cheltuieli în zone precum managementul schimbării și cel al resurselor și competențelor. 24% dintre acestea au declarat că intenționează să-și crească cu cel puțin 20% nivelul de cheltuieli în ambele zone în următorii doi ani, față de doar 7% dintre companiile care înregistrează rate mici de creștere.

Anterior, firmele își concentrau eforturile de analiză a datelor în zona financiară. În prezent, însă, se estimează că la nivelul funcției de marketing vor fi vizibile în viitorul apropiat îmbunătățiri semnificative ale analizei datelor care susțin activitatea de business. 

Conform studiului, funcțiile cele mai avansate de analiză inteligentă a datelor din cadrul companiilor cu rate înalte de creștere se regăsesc în zonele de vânzări (24%), cea financiară (22%) și de marketing (14%), în vreme ce pentru alte companii funcția financiară a deținut poziția dominantă.

Hyong Kim, EY Global and Americas Financial Services Data and Analytics Leader, declară: "Instituțiile financiare își concentrează eforturile de analiză a datelor în identificarea de noi oportunități de creștere a veniturilor pe baza explorării tuturor informațiilor despre clienți, deși cele mai multe companii mai au multe de făcut în această zonă. Dezvoltarea unei viziuni clare asupra a cum își propun să analizeze datele va ajuta companiile să-și definească cum pot genera valoare informațiile, atât pentru companie, cât și pentru clienții ei, din ce în ce mai conectați."

Deficitul de competențe afectează companiile

În timp ce doar 4 din 10 companii au desemnat un Chief Data Officer, la nivel de ansamblu, companiile se străduiesc să găsească și să-și completeze echipele cu analiști de date care dețin competențele necesare. Doar 7% dintre companiile de servicii financiare intervievate afirmă că dispun de un număr suficient de analiști de date în întreaga structura organizațională.

Conform studiului, acest deficit se datorează parțial companiilor care solicită la angajare atât competențe teoretice în prelucrarea datelor, cât și experiență în zona aplicațiilor comerciale. În pofida salariilor competitive oferite de instituțiile financiare, potențialii candidați care întrunesc ambele condiții dispun de oferte atrăgătoare din partea altor sectoare de activitate, în special din industria high-tech.

Preocupările privind normele de reglementare și de confidențialitate a datelor continuă să domine

Cele mai importante două obstacole în calea maximizării utilizării datelor de către companii sunt legate de normele de reglementare (43%) și de restricțiile privind confidențialitatea datelor (36%). Astfel, una din cinci companii de servicii financiare (21%) se așteaptă la o creștere de 20% a cheltuielilor privind asigurarea confidențialității datelor în următorii doi ani, iar 15% dintre ele la creșterea cheltuielilor cu procedurile de guvernanță și supraveghere.

Sunt mai puține însă companiile care se așteaptă la astfel de creșteri ale investițiilor legate de date în zona de resurse umane (11%), a managementului schimbării (13%) sau a tehnologiei (13%).

Aurelia Costache, Financial Services Industry Advisory Leader, EY România, declară: "Instituțiile financiare încep să realizeze potențialul uriaș al datelor pe care le dețin și depun eforturi mari pentru a le exploata valoarea. Prin urmare, subiectele legate de strategia valorificării datelor au început să apară tot mai des în definirea strategiilor de business ale băncilor. Pe piața din România observăm tendințe similare cu cele evidențiate în studiul nostru global: instituțiile financiare fac tranziția de la inițiativele de management al datelor legate de cerințele de conformitate, către activități de data analytics în zone cu potențial de creștere a veniturilor precum marketingul și vânzările.

Una dintre provocările cheie pe care aceste companii trebuie să le depășească este conștientizarea și disponibilitatea de a efectua o auto-evaluare onestă pentru a determina nivelul de maturitate al organizației și de a decide unde să își concentreze energiile pentru a asigura un nivel ridicat de calitate al datelor folosite – cheia succesului în era digitală."

Raportul complet The science of winning in financial services poate fi citit la adresa ey.com/Fsdataanalytics.

****

Despre studiu

EY a derulat un sondaj în rândul a 150 de companii de servicii financiare din întreaga lume, care activează în domeniul bancar, asigurări și asset management, în lunile august și septembrie 2014, pentru a afla în ce măsură analiza inteligentă a datelor afectează activitatea de business, și cum investesc aceste companii în astfel de capabilități. Respondenții au fost împărțiți în mod echitabil între America de Nord, Europa și Asia. În plus, pentru obținerea de informații aprofundate, au fost realizate interviuri calitative cu directori executivi din mai multe grupuri de companii de servicii financiare care acționează la nivel global.

****

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajați în peste 700 de birouri din 150 de țări și venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet.

27 January 2015