Antreprenorii români lucrează cu 21% mai mult decât angajații cu normă întreagă, indiferent că se află la început de drum sau sunt de mulți ani în branșă. În rest, sunt numeroase diferențele de viziune între antreprenorii de startup și cei care au afaceri mature, de la principalele obstacole care încetinesc o afacere și până la importanța networkingului sau modele de business demne de urmat.

40337-antreprenori.jpgCei mai mulți antreprenori, indiferent de vechimea sau dimensiunea afacerii, dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce înseamnă că lucrează cu 21% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România., arată cele mai recente studii realizate de EY România în parteneriat cu Raiffeisen Bank și Impact Hub. Însă aceasta este una dintre puținele asemănări între antreprenorii aflați la început de drum și cei care își desfășoară un business de mulți ani.

Antreprenorii tineri sunt mai pasionați de networking

Deși participă la evenimente de networking, se poate observa faptul că antreprenorii maturi nu o fac în aceeași măsură cu antreprenorii de startup. 64% din antreprenorii de startup participă la cel puțin un astfel de eveniment într-o săptămână, față de 53% dintre antreprenorii maturi.

Birocrația este cel mai mare obstacol pentru antreprenorii de startup

Spre deosebire de antreprenorii maturi, antreprenorii de startup consideră că birocrația (28% dintre răspunsuri) și accesul la finantare (17%) constituie cele mai mari obstacole pentru antreprenori, fiscalitatea excesivă fiind principalul obstacol doar pentru 12% din respondenți. Antreprenorii maturi (în proporție de 35%) indică problemele cadrului fiscal și legislativ ca fiind cel mai important obstacol pentru dezvoltarea afacerilor în România. Neclaritățile legislative, lipsa de informații, legislația stufoasă, fiscalitatea excesivă – sunt doar câteva aspecte semnalate de antreprenori ce sunt corelate cu sistemul de reglementare și fiscalizare.

Antreprenorii aflați la început de drum, mai pesimiști decât cei maturi

Tinerii antreprenori sunt mai pesimiști în privința culturii antreprenoriale din România, în ciuda unei vârste mai coborâte. Nu mai puțin de 60% dintre antreprenorii de startup cred că mentalitățile românești nu sunt pro-antreprenori, comparativ cu 50% dintre antreprenorii români care consideră că mentalitățile sunt pro-antreprenori.

Modele de business: Ion Țiriac este singurul care se remarcă din peisajul românesc

Antreprenorii cu experiență tind să analizeze mai mult mediul românesc de business, comparativ cu cei tineri, care își aleg modele de peste hotare, cu precădere de peste Ocean. 41% dintre antreprenorii maturi sunt inspirați, în primul rând, de un român de succes, în activitatea lor ca oameni de afaceri. Exemplele sunt numeroase, dar singurul român care se distanțează în preferințe este Ion Țiriac, văzut ca un model de urmat de aproape 25% dintre antreprenori. Dintre exemplele din afara țării, se remarcă Steve Jobs și Bill Gates, în timp ce circa 20% dintre respondenți spun că nu au nicio sursă de inspirație. Prin comparație, tinerii antreprenori au tendința să își aleagă modele de afaceri din străinătate (46%), pe primul loc situându-se Elon Musk (antreprenor în serie, CEO Tesla Motors și fondator SpaceX și PayPal).

Datele provin din „Barometrul antreprenoriatului românesc 2016”, realizat de EY România cu Raiffeisen Bank și din „Barometrul afacerilor de tip startup din România 2016”, realizat de EY România cu Impact Hub. „Barometrul antreprenoriatului românesc 2016” analizează răspunsurile a 350 oameni de afaceri (73% depășesc 40 ani și doar 1% au sub 29 ani). Prin comparație, majoritatea respondenților „Barometrului afacerilor de tip startup din România 2016” se află în intervalul de vârstă 25-35 de ani. De asemenea, diferă simțitor dimensiunile afacerilor celor două categorii: 45% dintre antreprenorii maturi conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane euro, față de 89% dintre antreprenorii de startup, care au afaceri cu cifră de afaceri de sub 100.000 euro.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

 

2 June 2016