728x90.jpg
Mareste fontul | Trimite pe yahoo messenger | Trimite pagina unui prieten | Printeaza pagina

A3, autostrada către munte – proiectul care sfidează UE, cu risc înalt de eșec

Publicat: | Autor: Mihaela Ochiană, IMOPEDIA.ro | Numar afişări: 7377

În timp ce vasta majoritate a României așteaptă cu înfrigurare autostrada Comarnic-Brașov, există și persoane care boicotează acest proiect. Sunt puține, dar au argumente solide, bine documentate și autoritatea necesară pentru a trage concluzii credibile. Potrivit acestora, autostrada Comarnic-Brașov poate conduce la pierderea de sume exorbitate din finanțări europene, sau chiar cu riscul unui blocaj total în finanțările europene de autostrăzi, pe următorii patru ani.

autostrada munteAutostrada Comarnic-Brașov, A3, este așteptată de mai bine de doisprezece ani. În acest timp lucrurile au mers și s-au blocat de mai multe ori, iar acum s-a ajuns în punctual în care România beneficiază de mai multe bucăți de drum care ar trebui, la un moment dat, să formeze această mult anticipate autostradă. Dar pe măsură ce trece timpul, lucrurile par să fie din ce în ce mai dificil de rezolvat.

Din 2004 până acum s-au consemnat mai multe eșecuri răsunătoare ale autostrăzii Comarnic-Brașov. După fiecare eșec, paradoxal, prețul a părut să crească puternic. Astfel, dacă în 2004 vorbeam despre cheltuieli de 1,2 miliarde de euro, în 2009 prețul a urcat la 4,5 miliarde de euro, iar în 2014 a ajuns la 8,5 miliarde de euro. De fiecare data, totul s-a sfârșit cu un eșec”, explică reprezentanții uneia dintre cele mai importante companii de construcții românești.

În ultimii 12 ani, A3 a pierdut două locuri în topul importanței strategice pentru țară

În acest răstimp, A3 a fluctuat în topul importanței strategice pentru țară, trecând de la statutul de coloană vertebrală a viitoarei rețele naționale de autostrăzi și pierzând din importanță până la rangul de prioritate trei. Acastă decădere a autostrăzii vedetă a apărut la presiunile transportatorilor, societății civile, precum și la intervențiile Comisiei europene.

Eforturile Guvernului de a face din A3 un proiect mult mai important decât este în realitate ne-ar putea costa un milliard de euro din fondurile europene allocate României. Mai mult, s-ar putea ajunge chiar și la punctul în care toate finanțările din această categorie să fie blocate, până în anul 2020”, continuă expertul în construcții. 

În esență, cei care boicotează A3 Comarnic – Brașov sunt de părere că această autostradă nu are justificare economică. Traficul, cel mai important argument, de fapt nu justifică o construcție de asemenea amploare. Drumurile actuale sunt considerate suficiente și satisfăcătoare.

Sunt prea puține rute active care să justifice construirea A3. Cu alte cuvinte, sunt prea multe rute alternative bune.  În cazul rutei București-Cluj, de exemplu, este mai rapidă și mai scurtă ruta București, Sibiu, Sebeș. În cazul rutei Bacău-Brașov, DN2 este drumul direct. Pe A3, șoferii ar fi nevoiți să treacă de două ori munții, până la destinație. Zona Predeal are o perioadă importantă din an în care este greu accesibilă, în perioada de iarnă, dar presupune consum și uzură mai mare pentru șoferi în orice perioadă, din cauza traversării munților”, continua oficialul citat.

Lipsa traficului de marfă face A3 un proiect nesustenabil economic 

În plus, traversarea munților aduce și prelungirea timpului parcurs pe drum, ceea ce nu este un avantaj nici pentru traficul de agreement, nici pentru cel de marfă. Traficul de marfă vine însă și cu o problemă suplimentară: A3 nu poate atrage acest tip de trafic, ceea ce a fost un motiv important pentru blocarea proiectului, până acum.

Analiștii din domeniul transporturilor ai Comisiei Europene, precum și cei ai băncilor, cunosc faptul că A3 nu poate atrage trafic de marfă, iar acest lucru a fost responsabil de blocarea proiectului de fiecare data, de la început până acum. Dacă acest lucru nu este posibil, atunci nu există rațiune pentru a construi. Turismul nu este sufficient”, arată oficialul citat.

În cazul turiștilor, ei se așteaptă la o autostradă care o să elimine ambuteiajele în drum spre munte. Potrivit specialiștilor, A3 ar putea să nu resolve această problemă. Motivul este faptul că ambuteiajele nu sunt cauzate de calitatea slabă a actualului DN1, ci de faptul că stațiunile de pe Valea Prahovei au o capacitate redusă de preluare a fluxului de autoturisme. În plus, o autostradă în zonă ar putea genera industrie locală, ceea c ear putea determina turiștii să scoată Valea Prahovei de pe lista locurilor preferate pentru a lua o gură de aer curat. Scăderea turismului ar destabiliza economic zonă, în ciuda dezvoltării industriale, care ar putea să nu compenseze pierderile aduse involuntar. Astfel, soluția propusă este ca în locul A3, Guvernul ar putea dori să găsească soluții punctuale pentru fiecare problemă pe care o are drumul spre munte. Investițiile s-ar reduce considerabil, satisfacția călătorilor ar crește și programul de dezvoltare a infrastructurii ar fi un success.

CITEȘTE ȘI:

Voteaza articolul:
| Aprecierea vizitatorilor:
Comentarii (7)
#7. Cristian VAVURE | 16.06.2016 | 23:09
0 (0/0)   
O sa avem autostrada Contanta - Arad in vreo 10 - 15 ani ! Tot prostul stie ca intrarea Romaniei in spatiu comunitar si existenta acestei autostrazi ar injumatati afacerile portului Roterdam si ar prospera Constanta si Varna ! Olanda va incerca pe toate caile sa nu accepte prea curind intrarea noastra in spatiu Schengen !
#6. liviuemil | 07.02.2016 | 20:22
2 (0/2)   
Citi bani genereaza Dacia si Ford in comparatie cu turismul de pe Valea Prahovei???? Acolo e locul autostradei, alta optiune nici nu mai trebuie luata in calcul!
#5. Daniel | 06.02.2016 | 17:53
-1 (2/1)   
Cum este posibil sa faceti o asemenea afirmatie: AUTOSTRADA NU ESTE SUSTENABILA ECONOMIC!!!
TARA TREBUIE SA FIE STRABATUTA DE LA VEST LA EST SI DE LA NORD LA SUD DE AUTOSTRAZI!!!!!!!
#4. ionel | 05.02.2016 | 20:40
-1 (3/2)   
Greu, foarte greu sa intelegem ca ne trebuie o autostrada care sa lege Constanta de Arad. Si nu numai. Motivul ca acest proiect este nesustenabil dpdv economic este o mare prostie! Dar asa este cand tara este condusa de idioti si/sau corupti. Si sa nu-i uitam pe jurnalistii de doi bani care-mi spun ca traversarea munților aduce și prelungirea timpului parcurs pe drum"!
#3. iulian | 04.02.2016 | 21:05
1 (0/1)   
Se poate ca in Romania sa se poata lua si o decizie logica? Se pare ca asa stau lucrurile :)
#2. maximilian | 04.02.2016 | 14:57
1 (1/2)   
cel mai scurt drum intre bacau su brasov, nu este DN 2 (E 85), ci DN 11, Bacau - Onesti - Tg. Secuiesc - Brasov!
#1. Dinu | 04.02.2016 | 14:23
6 (1/7)   
Toate argumentele aici:


Spune NU autostrazii Comarnic-Brasov, autostrada cocalarilor!
Adauga comentariu
Nume:*
Email:
Comentariu:*
 Doresc sa fiu informat pe e-mail de aparitia unui nou comentariu la aceasta stire
NOTA: Va rugam sa folositi un limbaj decent in comentariile pe care le lasati. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii se vor sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul media.imopedia.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Ai un comunicat de presă de publicat?

 

gama300_250.jpg
RSS
Primeste stirile pe e-mail
romania_grecia.gif
OFERTE RECOMANDATE
Oltenitei , SC: 85.61 mp, 2 cam.
Barbu Vacarescu , SU: 90 mp, 3 cam.
Balotesti , SC: 400 mp
TOPURI IMOPEDIA.ro
Cele mai noi comentarii
Cele mai comentate stiri
Top Likes

Primul ghid imobiliar autentic! Sfaturi pentru realizarea unei tranzactii imobiliare, termeni imobiliari, financiari, precum si descrieri detaliate ale zonelor,doar pe ghid.imopedia.ro

Blog RUN
Adrian Crivii
Gabriel Alexandru
Dragos Dragoteanu
Daniel Dobre
Adrian Niculescu
Ilias Papageorgiadis

Cele mai noi si importante stiri din segmentul imobiliar iti sunt redate intr-un format inedit, menite a te tine la curent cu tot ceea ce inseamna noutati si ultimele tendinte in domeniul imobiliar, doar pe media.imopedia.ro

Ştiri imobiliare
Analize imobiliare
Evenimente imobiliare
Ghidul Prima Casă
Știri Prima Casă
Comunicate de presă
Arhiva video