Rezultatele financiare ale BRD pentru anul 2015 sunt spectaculoase: banca anunță un profit net de 467 milioane lei (aproape 104 milioane euro), creșterea fiind de aproape 700% față de anul anterior, în care s-a înregistrat un profit net de 68 milioane lei (circa 15 milioane euro).

39540-profit_brd.jpg„Pe piața românească, activitatea de creditare a arătat primele semne de revenire în 2015 pe fondul unui mediu macroeconomic favorabil. Creșterea soldului pe segmentul persoanelor fizice a fost susținută de creditele imobiliare și de consum acordate în RON. Creditele brute pentru companii (+0,7%* față de 31 decembrie 2014) au început să se stabilizeze pe fondul îmbunătățirii investițiilor. Persoanele fizice și societățile manifestă în continuare un comportament prudent de economisire, soldul total al depozitelor crescând cu 8,1%* față de  31 decembrie 2014”, precizează reprezentanții BRD.

Soldul creditelor nete acordate de Grupul BRD a fost aproape stabil (-0,6%* la 31 decembrie 2015 față de 31 decembrie 2014) cu evoluție pozitivă pe clienții retail și marii clienți corporativi. Creditele imobiliare au reprezentat principalul motor de creștere pe segmentul retail, crescând cu 12,7% în termeni de sold net și cu 49,7% în termeni de volum de credite noi.

  • Volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a ajuns la 5,0 miliarde RON, mai mare cu 21,8% față de  2014.
  • BRD a înregistrat totodată o creștere a numărului de clienți activi persoane fizice cu 14 mii, până la 2,1 milioane (+40 mii clienți folosind metodologie constantă) ca urmare a unei activități comerciale dinamice.
  • Stocul contractelor de servicii de Internet Banking și Mobile Banking pentru persoane fizice (MyBRD Net și, respectiv MyBRD Mobile) a crescut cu 40,1% până la aproape 0,9 milioane de contracte.
  • Soldul creditelor nete pentru marii clienți corporativi a crescut cu 9,2%

„Depozitele au continuat sa crească peste media pieței, cu 13,9% față de 31 decembrie 2014 pe fondul unei creșteri importante a disponibilităților în conturi curente (+52%* în dinamică anuală). Cota de piață pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale ajungând la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice și 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale băncii. De asemenea, activele administrate de BRD AM au crescut cu 30,9%, atingând 2,9 miliarde RON la 31 decembrie 2015”, mai arată reprezentanții băncii, precizând că raportul credite nete/depozite a fost de 66,4% (-9,6 puncte procentuale față de  31 decembrie 2014).

Revenirea pe creștere a veniturilor este confirmată de creșterea de la trimestru la trimestru a venitului net bancar din ultimele trei trimestre (cu circa 2% în fiecare trimestru) datorită reducerii costului de finanțare și creșterii portofoliului pe segmentul retail. Venitul net bancar s-a diminuat cu 4,4% în 2015 în comparație cu 2014, până la 2.507 milioane RON, ca urmare a ratelor de dobândă aflate la minime istorice și anulării sau reducerii unor comisioane pentru clienți persoane fizice.

Cheltuielile operaționale au fost reduse cu 2,3%, ajungând la 1.297 milioane RON față de 2014, în principal ca urmare a economiilor la cheltuielile imobiliare, cu servicii de consultanță și cu angajații. Indicatorul cost/venit a fost de 51,7%.

„Grupul BRD a diminuat rata creditelor neperformante (inclusiv creanțe nete din leasing financiar) de la 20,3% la 31 decembrie 2014 la 17,1% la 31 decembrie 2015, în principal ca urmare a operațiunilor de ștergere de creanțe depreciate. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 71,1% la 31 decembrie 2014 la 76,6% la 31 decembrie 2015. Declinul costului net al riscului (-45,8% față de anul precedent) a dus la creșterea profitului net în 2015 față de 2014”, se arată în raportul băncii.

În acest context, Grupul BRD a înregistrat un profit net de 467 milioane RON în 2015, de 6,9 ori mai mare față de valoarea din 2014, ducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) de 7,8%. Indicatorul de solvabilitate al BRD, de 17,3% la nivel individual la 31 decembrie 2015 (conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudențiale), este mult peste cerința reglementară, fiind comparabil cu nivelul de 17,2% înregistrat la 31 decembrie 2014.

„Anul 2015 a fost influențat de evoluția pozitivă a două linii importante de afaceri – retail și mari clienți corporativi și de trecerea pe creștere a veniturilor trimestriale. Pe viitor, BRD va continua să profite de oportunitățile de creditare în creștere și va contribui la finanțarea economiei bazându-se pe modelul său de bancă universală, pe baza diversificată de clienți și sursele solide de finanțare”, conchide Philippe Lhotte, CEO al BRD.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

 

 

11 February 2016