Avantajele Bucureştiului sunt mai numeroase decât inconvenientele, subliniază investitorii străini ce derulează afaceri la noi. Oraşul s-a dezvoltat extrem de mult în ultimii ani, deşi cei care trăiesc aici au impresia că lucrurile stau pe loc. Despre potenţialul Bucureştiului şi evoluţia pieţei sale imobiliare, IMOPEDIA.ro a stat de vorbă cu Hanno Soravia, co-fondatorul Grupului Soravia, ce deţine proiecte şi investiţii imobiliare în Austria şi ţări din Europa de Est.

34177-hanno-soravia.jpgAveţi o experienţă de 25 de ani în domeniul imobiliar. De ce aţi ales acest segment şi cum de aţi ales Bucureştiul?

Familia mea avea deja în derulare afaceri în domeniul real estate, astfel că implicarea mea a fost ceva natural. Mai mult, tatăl meu a participat la construcţia hotelului Marriott, din Bucureşti, iar aşa am descoperit părţile bune ale acestui oraş. După Revoluţie, au apărut numeroase oportunităţi de afaceri aici – Bucureşti este un oraş mare, iar România este o ţară cu peste 20 milioane de locuitori, aşa că este mult mai atractivă pentru un investitor, decât alte ţări din zonă, precum Bulgaria sau chiar şi Cehia.

Bucureşti a trecut prin schimbări vizibile, în ultimii 20 ani. Întreg oraşul s-a dezvoltat foarte mult, se văd diferenţe uriaşe, deşi sunt mulţi care contestă acest lucru. Mi-aduc aminte că străzile erau mult mai afectate, trotuarele nu erau în regulă, spaţiile verzi erau neîngrijite. Acum, nu doar că acestea sunt rezolvate, dar se renovează sau se construitesc noi spaţii urbane şi se amenajează piste pentru biciclişti. Se întâmplă multe lucruri pozitive în Bucureşti, în ciuda faptului că primăria oraşului nu beneficiază de acelaşi buget ca şi alte mari capitale europene.

Cât de atractivă este Capitala pentru investitorii străini? Este un oraş cu potenţial?

În Bucureşti, sunt extrem de multe oportunităţi de afaceri, pentru că sunt foarte multe lucruri de făcut. Chiar sunt convins că viitorul este extrem de promiţător – piaţa de afaceri se va dezvolta, iar marile companii internaţionale vor investi aici. Angajatorii din Vest sunt interesaţi să îşi mute afacerile aici, deoarece sunt numeroase avantaje – pe lângă poziţia geografică, un mare atu este nivelul de pregătire al oamenilor, nivelul de educaţie este ridicat. În plus, costurile forţei de muncă sunt mult mai scăzute decât în Austria, Germania sau Elveţia. Chiar dacă acestea au mai crescut în ultimii ani, este în continuare profitabil să faci afaceri aici.

În Viena, spre exemplu, din punctul de vedere al unui om de afaceri, nu ai la fel de multe posibilităţi. Ce să faci, într-un oraş în care toate s-au făcut deja? Să schimbi culoarea caselor de pe o stradă? Mai mult, sunt foarte multe idei bune în capitalele europene ce pot fi importate şi aici. De exemplu, în Austria au avut o idee bună pentru aduce investitori privaţi în domeniul real estate – autorităţile oferă diverse avantaje (taxe mai mici sau recuperarea impozitelor) celor ce îşi plasează banii în proprietăţi imobiliare. Astfel că sunt mulţi doctori sau avocaţi implicaţi în acest segment, în loc să investească în acţiuni sau alte domenii. Ar trebui iniţiate nişte discuţii şi cu autorităţile române, cu reprezentanţi ai Ministerului de Finanţe – implementarea unor măsuri ca în Germania sau Austria ar putea încuraja mai mulţi investitori străini să intre în piaţa imobiliară de aici.

Pe piaţa locală, Soravia Group s-a orientat către segmentul spaţiilor de birouri – cel rezidenţial nu prezintă la fel de mult interes?

În sectorul rezidenţial, sunt destul de multe proprietăţi scoase la licitaţie de către bănci, în urma executării silite. Locuinţe de lux sunt scoase la vânzare de luni de zile, iar dezvoltatorii mari stau cu apartamente goale, în ansambluri uriaşe. În prezent, cred că cei mai mulţi cumpărători sunt interesaţi de locuinţe mici, de 50-70 metri pătraţi, ale căror preţuri să fie accesibile. Faţă de anii trecuţi, clienţii caută mai mic şi mai ieftin. Până se clarifică lucrurile, credem că este mai sigur să ne focusăm pe segmentul spaţiilor de birouri. Nu ne vom opri după reconversia a hotelului Starlight Suites, ci intenţionăm să continuăm investiţiile în clădirile de birouri din Bucureşti. Preţurile sunt încă jos şi cred că este un moment bun pentru achiziţii imobiliare, suntem deschişi către tot felul de proiecte.

Cum vedeţi anul 2014 pentru piaţa imobiliară din Bucureşti?

De-a lungul timpului, am asistat la multe suişuri şi coborâşuri financiare, iar un lucru este clar: după orice perioadă dificilă, vin vremuri mai bune. După părerea mea, piaţa imobiliară din Bucureşti a trecut de momentul critic – cel mai de jos punct a fost depăşit, iar acum începem să urcăm. Strategia este să fii aici înainte altora, iar noi suntem printre sigurii care construiesc, într-o piaţă încă uşor amorţită. Dar lucrurile deja încep să se schimbe, iar primul semn este cererea de pe piaţa spaţiilor de birouri. Dacă există companii care sunt dispuse să plătească 40 euro/mp pentru spaţiile office (un preţ comparabil chiar şi cu Viena), înseamnă că deja încep să se îmbunătăţească.

29 May 2014