Bucureştiul este aglomerat, este o realitate. Dar ceea ce vedem astăzi pe străzile Capitalei ar putea fi un nimic, comparativ cu ceea ce va urma. În următorii patru ani, municipalitatea se aşteaptă la dublarea numărului de maşini care va circula în Bucureşti. Acest lucru, comasat cu faptul că suprafaţa străzilor este la doar jumătate din necesarul unui oraş mare, poate conduce la o criză comunitară. Primăria Municipiului Bucureşti declară că este perfect conştientă de această problemă şi face publice proiectele pe care le are în derulare pentru evitarea haosului din trafic.

30687-trafic.jpgBucureştiul este un oraş important, dar complet nepregătit pentru acest statut. În Capitală converg şapte şosele naţionale, dintre care cinci sunt drumuri europene. De asemenea, oraşul este punctul de pornire a două autostrăzi funcţionale şi uneia în construcţie: A1, A2 şi, în curând, A3. Acest lucru transformă Capitala într-un punct central pentru coridoarele mari de transport. Dar doar în teorie. Pentru că, în practică, suntem complet nepregătiţi pentru a ne asuma un astfel de calificativ.

„Reţeaua de drumuri nu a suferit intervenţii majore, având o distribuţie radială şi circulară, fiind structurata în inele concentrice de trafic, dar discontinue şi incomplete prin neintervenţiile administraţiei în acest sens”, arată primarul general Sorin Oprescu în „Raportul referitor la Starea Bucureştiului”.

Suprafaţa străzilor este la jumătate faţă de cât ar fi trebuit să fie

Astfel, Bucureştiul are doar 13% suprafaţă de stradă, faţă de 20-25%, cât ar fi necesar pentru buna funcţionare a unui oraş mare. Numărul mare de maşini face ca acest deficit să fie puternic resimţit, iar perspectiva nu este deloc încurajatoare. Potrivit calculelor municipalităţii, în următorii ani, gradul de motorizare aproape că se va dubla.

„În condiţiile date, analizele şi expertizele efectuate indică faptul că, dacă nu se acţionează energic, cu implementarea de proiecte şi măsuri de dezvoltare clare a infrastructurii stradale, congestia traficului în Bucureşti va atinge un nivel din ce în ce mai ridicat în 2013 – 2017, când se estimează o creştere a gradului de motorizare de 93% faţă de 2007, riscându-se blocarea reţelei de străzi a Bucureştiului”, continuă Sorin Oprescu.

Această evoluţie nu surprinde pe nimeni, ea s-a resimţit constant, în ultimele două decenii. Cifrele au fost alarmante şi până acum, doar că nimeni nu le-a considerat suficiente pentru a lua atitudine.

  • Numărul de maşini este azi de şapte-opt ori mai mare decât în 1990 (de la aproximativ 250.000 mașini înmatriculate, s-a ajuns la 1,5 milioane)
  • Volumele de trafic sunt de 10-12 ori mai mari decât în anii ’90
  • Într-o oră de trafic, se află circa 240.000 de autoturisme, 31.700 autovehicule de transport de marfă şi circa 900.000 pasageri ai transportului public

Trafic exclusiv pietonal prin centru, parcometre şi încurajarea transportului public sunt prioritare

În acest context, Primăria Bucureşti a pregătit un plan de acţiunie pe care orice bucureştean ar vrea să îl vadă pus în practică, în următorii ani. Acesta include:

  • Reorganizarea circulaţiei stradale (revizuirea şi consolidarea circulaţiei în sens unic; instituirea unei ierarhii a străzilor; monitorizarea fluxurilor la intrare pe axele de pătrundere)
  • Împărţirea pe zone a centrului locuit; instituirea zonei cu trafic limitat în nucleul urban; supravegherea video a accesului şi evidenţierea infracţiunilor; instituirea zonei cu trafic moderat în Centru; extinderea reţelei de piste pentru biciclete şi promovarea sistemului de biciclete de închiriat
  • Raţionalizarea sistemului de staţionare şi dezvoltarea reţelei de parcări publice
  • Dezvoltarea şi adaptarea sistemului de transport public

Lucrările de modernizare a oraşului au ca termen de finalizare cel târziu anul 2017 şi includ fiecare colţ al Bucureştiului. IMOPEDIA.ro vă prezintă planul, aşa cum este el detaliat în Raportul referitor la Starea Bucureştiului: Află aici ce schimbări se vor face pe strada ta


CITEȘTE ȘI: Străinii deţin deja o suprafaţă impresionantă din terenurile României. Ce pierdem noi şi ce câştigă ei?

 

 

11 June 2013