Unul dintre cele mai vechi cinematografe din București, emblemă a vieții culturale interbelice, este acum de vânzare. Potrivit www.artmarkhistoricalestate.ro,  cinematograful Scala, situat în centrul Capitalei, pe Bdul Gheorghe Magheru nr. 2 – 4, poate fi cumpărat individual sau la pachet cu Garajul Ciclop, parte a aceluiași ansamblu architectural, ridicat pe un teren cu suprafața de aproximativ 2.000 de mp.

42741-ciclop-28jpPrețurile imobilelor sunt disponibile la cerere, așadar vor fi comunicate doar eventualilor cumpărători.

Cinematograful Scala are suprafața de 952 de mp. Sala de cinema, cu o capacitate de 860 de locuri, desfășurată pe trei niveluri – parter, balcon și lojă, măsoară 550 de mp, iar foyerul și garderoba – 255 de mp. Cinematograful are „structura din beton armat, comună cu cea a blocului de locuințe, iar elementele de rezistență care susțin învelitoarea cinematografului se sprijină pe șirul de stâlpi comuni. Blocul de locuințe a fost consolidat parțial în regim de urgență în vara anului 1977, după cutremur, moment la care au fost luate măsuri pentru a repara elementele structurale afectate major”, arată www.artmarkhistoricalestate.ro.

Autorizația de construire pentru Blocul Scala a fost emisă în vara anului 1935, iar clădirea cu structură din zidărie portantă, cu subsol, șase etaje și etajul șapte retras a fost proiectată de Rudolf Fränkel, unul dintre arhitecții de marcă ai Berlinului avangardist, elev al arhitectului Eric Mendelsohn. Imobilul cu destinația cinematograf, spații comerciale și locuințe a fost dat în folosință în anul 1936.

Presa vremii elogia sala de cinema, dotată cu aer condiționat și considerată „cea mai modernă din țară”.  Chiar Regina Maria și Regele Mihai, pe atunci Mare Voevod de Alba Iulia, au participat la inaugurare. Proprietarul a promovat noul cinematograf prin campanii ingenioase pentru epocă – pentru lansarea filmului Cruciadele, un vagon de tramvai a fost transformat într-un castel medieval, purtând steaguri pe care era înscris numele SCALA, ca un blazon”, precizează www.artmarkhistoricalestate.ro.

Cinematograful a fost însă naționalizat în anul 1948, iar doi ani mai târziu întregul imobil. În anul 2001, toate apartamentele din bloc au fost restituite moștenitorilor industriașului Dumitru Marinescu Bragadiru, care era proprietarul terenului respectiv la începutul secolului XX.

În perioada interbelică, Bdul G-ral. Gh. Magheru a devenit cea mai modernă arteră din București. „De o parte și de alta au fost înălțate clădiri moderne cu 10 etaje, din beton armat, care au indignat opinia publică la momentul ridicării: blocul Carlton, hotelurile Ambassador și Lido, blocul și cinematograful ARO (azi Patria), blocul Scala”, notează www.artmarkhistoricalestate.ro.

Garajul Ciclop, situat pe b-dul Gheorghe Magheru nr. 6-8, este, de asemenea, de vânzare. Garajul Ciclop are suprafața construită de peste 16.000 de mp și a fost prima parcare supraetajată din România și primul imobil european ridicat cu sistem anti-seismic pe role. Acesta este organizat în jurul unui atrium desfășurat pe înălțimea a patru etaje, cu două rampe laterale pentru accesul mașinilor. Structura de rezistență este realizată integral din beton armat.

Potrivit www.artmarkhistoricalestate.ro, în anul 1915 terenul din Bulevardul Brătianu (actual Gh. Magheru) colț cu C. A. Rosetti îi aparținea lui Dumitru Marinescu Bragadiru (1842-1915), al treilea industriaș al Europei la început de secol XX. „În 1923, moștenitorii săi devin proprietari în indiviziune ai imobilului, compus din clădire și teren de 3600 mp. La 8 martie 1928 se semnează contractul de închiriere între aceștia și Societatea Comanditară CICLOP pentru „o parte din imobilul situat în Bulevardul Brătianu 42”. Societatea chiriașă se obliga să construiască o clădire de beton armat cu 4 etaje plus subsol, pe o suprafață de aproximativ 1350 mp. Imobilul este dat în folosință la 29 aprilie 1930. În 1938, se eliberează autorizația de construire pentru deschiderea unei cafenele la parter, cu vedere spre atelierele auto.

Clădirea a avut funcțiunea inițială de garaj supraetajat și atelier auto, în primă fază fiind construite cinci niveluri. Subsolul găzduia spații de parcare și tehnice, la parter se aflau spații comerciale și atelierul auto, iar la etaje spații de parcare și tehnice. În 1940 se adaugă două niveluri – 5 și 6, care vor funcționa ca spații de birouri. Imobilul a fost naționalizat în 1950. În 2001, garajul CICLOP a fost retrocedat parțial moștenitorilor Bragadiru, iar în 2015 retrocedat reîntregit în proporție de 100%”.

8 November 2019