Piaţa imobiliară din România rămâne printre puţinele nereglementate din Uniunea Europeană. Problemele din branşă sunt destule, dar guvernanţii par constant să aibă alte priorităţi. Ce soluţii îi rămân unui client nemulţumit de serviciile prestate de un agent imobiliar? Reclamaţii la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului.

32550-lege.jpgNemulţumirile clienţilor cu privire la serviciile agenţilor imobiliari nu reprezintă ceva nou în piaţa românească. Problemele sunt semnalate constant chiar din rândul consultanţilor imobiliari profesionişti, afectaţi fără voie de neseriozitatea unor colegi care strică renumele branşei. Numărul clienţilor păgubiţi a scăzut odată criza, deoarece unii dintre cei mai slab pregătiţi agenţi s-au reorientat. Dar situaţiile neplăcute nu au dispărut complet, iar în lipsa unei legislaţii imobiliare, singura instituţie care poate reglementa cât de cât piaţa rămâne Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului.

Reprezentanţii ANPC au verificat 290 companii prestatoare de servicii de intermediere imobiliară şi au dat amenzi în valoare de aproape 100.000 euro. În urma controalelor, desfăşurate în perioada octombrie 2012 şi august 2013, autorităţile au constatat o serie de abateri, iar în anumite situaţii au decis chiar să oprească activitatea agenţiilor imobiliare.

 

  • O serie operatori au fost obligaţi să oprească temporar prestarea serviciilor până la reformularea contractelor, astfel încât să fie redactate clar şi precis, să indice corect preţul aferent, precum şi toate clauzele impuse prin legislaţie
  • Pentru mai mulți operatori economici s-a dispus măsura remedierii deficienţelor pentru o informare a consumatorilor completă şi corectă
  • Au fost aplicate amenzi contravenţionale în valoare de aproape 435.000 lei şi 244 avertismente

 "Conform OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor, clienţilor agenţiilor imobiliare ar trebui să li se furnizeze în scris informaţii complete, corecte şi precise cu privire la serviciul prestat, atât în faza pre-constractuală, cât şi în cea contractuală" ne-a declarat Mihaela Enache, președintele Colegiului Național pentru Protecția Consumatorilor Europeni.

Ce abateri poate constata ANPC?

Piaţa imobiliară din România nu este reglementată nici acum, iar acest segment pare să iasă constant din atenţia guvernanţilor. Diverse asociaţii locale sau companii internaţionale subliniază constant importanţa unei legislaţii dedicate segmentului de real estate, dar toate eforturile au rămas fără răspunsuri oficiale. Singura instituţie care poate trage la răspundere un agent imobiliar neserios rămâne Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, însă numai în anumite cazuri, prezentate mai jos:

- Lipsa informării consumatorilor asupra comisionului datorat de beneficiar pentru contractul ce urmează a se încheia.

- Lipsa afişării informaţiilor privind lista serviciilor prestate şi a comisioanelor aferente practicate de agenţiile imobiliare.

- Lipsa informaţiilor privind situaţia juridică a imobilelor oferite spre vânzare/cumpărare/închiriere, dar şi cu privire la nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de eventualii cumpărători sau chiriaşi.

- Lipsa informaţiilor în scris, complete, corecte şi precise, furnizate în faza pre-contractuală.

- Lipsa precizării nongratuităţii consultanţei imobiliare acordate.

- Lipsa precizării persoanei care suportă costul lucrărilor cadastrale.

- Lipsa din contracte a clauzelor privind condiţiile de reziliere a contractelor încheiate, cât şi lipsa clauzelor distinctive privind drepturile consumatorilor, obligaţiile şi răspunderea agenţiei imobiliare.

- Lipsa redactării clare şi precise a clauzelor contractului şi lipsa inficării cu exactitate a preţurilor şi tarifelor aferente.

- Impunerea cumpărătorului/vânzătorului la plata unor daune interese neprecizate în contract sau aduse la cunoştinţa clienţilor printr-o altă formă, în cazul nerespectării clauzelor contractuale.

- Existenţa clauzelor contractuale prin care agenţia imobiliară refuză restituirea comisionului plătit în avans, dacă tranzacţia nu se finalizează din culpa clientului.

- Existenţa în contracte a clauzelor privind achitarea integrală a comisionului la data încheierii contractului sau pre-contractului de vânzare/cumpărare, fără a avea prevăzut în cazul pre-contractului de vânzare/cumpărare, a acordului scris al consumatorului şi fără precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliară este obligată să înapoieze consumatorului sumele primite în avans.

„Conform legislaţiei în vigoare, nu se permite plata în avans a comisionului, parţială sau totală, decât cu acordul scris al consumatorului şi cu precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliară este obligată să înapoieze consumatorului sumele primite în avans”, susține reprezentantul Colegiului Național pentru Protecția Consumatorilor Europeni.

 

 

9 December 2013