În ultimii ani, bugetele publice au fost supuse unor presiuni fără precedent, în istoria economică modernă. În căutarea frenetică de soluții eficiente pentru creșterea veniturilor bugetare, o idee s-a conturat clar: trebuie rezolvate problemele legate de fraudă și evaziune fiscală transfrontalieră. Trebuie eliminate paradisurile fiscale. Bogații trebuie educați într-un simț civic ridicat, în care fie sunt cinstiți, fie sunt sancționați. Aplicarea unei asemenea ideologii este însă complexă și trebuie să ia în calcul mai mulți factori. Dar cum demersul este unul care se ridică la scară mondială și include mai multe forumuri, organizații și instituții europene de combatere a fraudei și evaziunii fiscale, există șanse reale ca el să fie aplicat.

36391-avere.jpgCel mai amplu proiect destinat combaterii fraudei și evaziunii fiscale transfrontaliere se concretizează în schimbul automat de informații între autoritățile fiscale, la nivel internațional. S-a stabilit deja o listă concretă a veniturilor care trebuie raportate, după tipul acestora: dobânzi, dividende, câștiguri de capital sau soldurile conturilor deținute de persoane fizice sau vehicule financiare.

50 de țări s-au angajat să participe la acest demers, iar prezența Elveției, care a respectat legea secretului bancar încă din 1934, a fost o surpriză. România este, de asemenea, pe această listă și se estimează faptul că până în 2017 vom asista la primele schimburi automate de informații. Între timp, persoanele cu averi mari, care se simt amenințate de aceste schimbări, pot beneficia de privilegiul autodenunțului, elegant numit conformare voluntară.

Acesta este un moment crucial pentru posesorii de averi mari care știu că nu și-au îndeplinit obligațiile fiscale, indiferent de țara a căror rezidenți sunt. Mai multe țări oferă deja stimulente fiscale, cum ar fi reducerea penalităților sau exonerarea de la pedeapsa cu închisoarea, în cazul celor care aleg să coopereze voluntar. Astfel își pot păstra afacerile dar și reputația, iar statul poate încasa sume importante”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Mirel Apetroaie, avocat specializat în legislație fiscală.

Schimbarea legislației presupune eforturi uriașe, sub presiunea unor termene-limită riguroase

În România se vorbește despre acest sistem de câțiva ani deja, dar acum a revenit în atenția publică, prin apropierea de dead-line-ul impus la nivel internațional. Momentan, cadrul legislativ în care se poate aplica o asemenea manevră este neclar, iar problemele care există deja în sistemul bugetar, complică și mai tare întregul demers.

Conformarea voluntară este dificilă, fără transparența instituțiilor publice, fără metode de plată rapide și discrete, fără raportări clare despre modul în care sunt cheltuiți banii publici. Apoi trebuie evitată revolta populară la care ar putea duce exonerarea de la pedeapsă a celor care au încălcat legea. S-ar crea un precedent periculos. Astfel, aceștia ar trebui să fie taxați diferit decât contribuabilii de bună-credință, cu procente mai mari. Mai mult, acești deținători de averi mari care decid să se conformeze voluntar ar trebui să rămână în vizorul autorităților pe termen lung sau pentru totdeauna, cu totalitatea posesiunilor și veniturilor”, continuă avocat Mirel Apetroaie.

Schimbarea legislației ar putea avea efecte incomode la nivel personal și pentru cei care nu au comis nicio ilegalitate. Din dorința de a fi mereu cu garda sus, Statul ar putea impune niște legi care trec dincolo de zona confortului în care ne aflăm acum.

Întrebarea este următoarea: cineva vinde sau cumpără o casă. Proprietarul s-ar bucura să aibă Fiscul și publicul acces la informații – ce casă și cu ce bani a vândut sau cumpărat, ce chiriași intră în ea, cât plătesc ei... E incomod sau sănătos? Încalcă dreptul la intimitate, sau nu?”, punctează pentru IMOPEDIA.ro prof. univ. dr. Ion Anghel, director al departamentului de Analiză și Evaluare Economico-Financiară, în cadrul ASE București.

Încercarea de a copia sisteme deja funcționale în alte țări s-ar putea traduce într-un eșec, pentru România, datorită caracteristicilor economice unice. Cea mai bună cale ar fi gândirea unui program propriu, care să corespundă cerințelor internaționale și să se încadreze în termenul limită impus.

Ceea ce s-a întâmplată în SUA, spre exemplu, este un exemplu greu de reprodus în altă parte, pentru că principala problemă este de etică, mai ales în aspectele voluntare. Există două feluri de schimbări – schimbări bruște, de exemplu Ataturk, din Turcia, care a mutat o țară din feudalism în epoca modernă. Este evident faptul că o soluție rapidă și radicală presupune forța, este și dureroasă, ceea ce este greu de presupus într-o democrație. În vreme ce soluțiile democratice înseamnă ritmuri diferite. Sunt domenii care progresează mai repede – cum este filmul, în România, unde luăm premii de câțiva ani de zile, fără implicarea Statului, ci pur și simplu facem performanță. Cum este și tenisul, mai nou. Dar sunt alte domenii, cum este dezvoltarea infrastructurii, care este mult sub media de dezvoltare a diferitor alte sisteme”, continuă prof. univ. dr. Ion Anghel.

Se estimează că averile cumulate ale românilor în străinătate sunt de 50-60 miliarde dolari

Potrivit estimărilor, averile cumulate ale românilor în străinătate se situează la 50-60 miliarde dolari. 300 dintre cei mai bogați români sunt deja în vizorul autorităților fiscale însă din 2011, cu scopul final ca aceștia să se conformeze voluntar sau să se supună sancțiunilor. Direcția de Verificări Fiscale a anuțat chiar că, de anul acesta, își va extinde activitatea și la nivel regional, ceea ce se traduce nu doar în mai mulți agenți, ci și în mai multe persoane-țintă.

Administrația a dat în repetate rânduri asigurări că se dorește modernizare, transparentizare, corectitudine. Acest lucru ar suna amuzant poate, raportat la istoria fiscalității locale, dar sunt criterii care trebuie îndeplinite, sub presiunea parteneriatului cu Banca Mondială. Termenul final pentru atingerea acestor obiective este 2016, deci timpul nu mai are răbdare”, concluzionează avocatul Mirel Apetroaie.

Fiind vorba despre un proces amplu, este de așteptat să apară mai multe modificări legislative care să conducă la consecințe pentru cei care nu își declară veniturile. Persoanele fizice vor fi îndeaproape analizate, în special dacă nivelul averii atrage atenția, iar banii sunt plasați transfrontalier. Este un demers care implică schimbări atât în mentalitatea contribuabililor, care ar trebui să ia în calcul conformarea fiscală voluntară sau să accepte sancțiunile, precum și din partea autorităților, care trebuie să găsească un cadru general acceptabil pentru a crește numărul celor interesați să se conformeze voluntar. În orice caz, procesul de declarare și plata impozitelor ar trebui să se concretizeze în efecte pozitive asupra societății.

CITEȘTE ȘI:

 

17 February 2015