Procentul celor care îşi păstrează economiile la bancă a scăzut cu zece procente în ultimii opt ani, în timp ce numărul românilor care au încredere în băncile mari a coborât cu 20%. Perioada de criză i-a făcut pe români să acorde mai multă atenţie detaliilor, fiind în creştere numărul clienţilor care aleg o instituţie în funcţie de valoarea comisioanelor percepute.

34278-pusculita.jpgNivelul de încredere al românilor în instituţiile bancare a scăzut simţitor în ultimii opt ani. Potrivit celui mai recent Studiu Naţional de Audienţă (SNA) Focus realizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), băncile mari şi-au pierdut din credibilitate, în timp ce numărul celor care preferă să îşi păstreze economiile acasă este în creştere. Cu toate acestea, procentul celor care consideră că este important să pună deoparte bani lunar a rămas constant (60%), deşi doar 28% dintre cei intervievaţi au declarat că şi reuşeşc acest lucru. Chestionarul a fost completat de persoane din mediul urban, cu vârste între 14 şi 64 ani.

  • 55% dintre români au încredere doar în instituţiile bancare mari, faţă de 71% în 2006
  • 35% dintre respondenţi îşi ţin economiile acasă şi nu la bancă, faţă de 25% acum opt ani
  • 34% dintre intervievaţi folosesc băncile pentru depozite, pentru că au încredere, în scădere cu aproape 10% faţă de 2006

Instituţiile bancare transmit unui procent covârşitor de clienţi (peste 70%) faptul că sunt interesate doar de beneficiile pe care le pot avea, nu şi de interesele clienţilor. Astfel, doar 37% dintre respondenţi ar contracta un credit de la bancă, şi asta doar dacă nu ar reuşi să facă rost de bani din alte părţi. Procentul celor care consideră că băncile sunt un adevărat ajutor este de 24%.

Creditele pentru bunuri de consum şi pentru achiziţia unui automobil au scăzut în atractivitate în ultimii trei ani. Conform studiului BRAT, numărul celor care deţin un astfel de credit a coborât cu trei procente faţă de anul 2011, ajungând la 9%. De asemenea, interesul pentru contractarea unui credit de-a lungul acestui an a scăzut cu aproape 65% faţă de anul 2006, în special când vine vorba de creditele de nevoi personale sau de împrumuturile destinate achiziţiei unei maşini sau unui teren.

Valoarea comisioanelor, un important criteriu de alegere a băncii

Cei mai mulţi clienţi care vor să îşi deschidă un depozit îşi aleg banca în funcţie de valoarea dobânzii oferite, deşi procentul celor care consideră că acesta este cel mai important criteriu de selecţie a coborât cu 11% în ultimii opt ani. În acelaşi timp, a urcat cu 4% numărul celor care analizează cu atenţie valoarea comisioanelor. Astfel, circa un milion de respondenţi consideră că acesta este al doilea cel mai important criteriu în procesul de selecţie a unei instituţii bancare, atunci când doresc să îşi deschidă un depozit.

De asemenea, studiul BRAT evidenţiază o creştere a numărului de conturi curente, cât şi a numărului de persoane care primesc salariul pe card, datorită promovării acestui serviciu de către bănci. În prezent, aproape 30% dintre românii care locuiesc în mediul urban deţin un cont în lei, în timp ce circa 25% încasează salariul pe card. 

AFLĂ Cum mai poţi economisi, cu un credit ipotecar? Rambursarea parţială: 150 lei/lună te ajută să salvezi 14.000 euro

2 June 2014