În plin scandal generat de legea dării în plată, nimeni nu mai pare să își aducă aminte de o altă mare problemă a sistemului bancar românesc, dar și internațional: creditele în franci elvețieni. Eforturile susține ale băncilor, pe de o parte, și ale asociațiilor de clienți, de cealaltă parte, au condus la renegocieri masive în ultimul an. Au existat cazuri în care băncile au anunțat chiar prelungirea perioadelor de negociere, pentru a putea include cât mai mulți clienți. cu toate acestea, momentan, numărul creditelor în franci elvețieni s-a redus cu doar puțin peste 20%. 

40179-franci_elvetieni.jpgÎn anii de după criză, mulți clienți cu credite în franci elvețieni au muncit parcă doar pentru a-și putea plăti creditul. Presiunile de conversie, făcute asupra băncilor, au fost uriașe, dar găsirea unei soluții sustenabile nu a fost deloc o misiune ușoară. Cu toate acestea, în ultimul an lucrurile par să se fi apropiat de normal, cu un volum semnificativ de conversie a creditelor. Ne aflăm în fața unei reduceri cu 20% a numărului creditelor în franci elvețieni, până la 60.000 de contracte. Cele mai multe dintre aceste contracte au fost renegociate în 2015, după cum a anuțat Banca Națională a României, iar volumul lor a scăzut de la 9,8 miliarde de lei la 8 miliarde de lei. Aceste măsuri aduc avantaje individuale clienților, dar periclitează stabilitatea economiei.

O treime din stocul de credite în franci, respectiv 27.000 de credite, au fost renegociate cu succes. Clienții și băncile au ajuns la un acord comun, dar asemenea soluții care intervin retroactiv în contractele de credit, afectează stabilitatea și predictibilitaeta”, au explicat oficialii BNR. 

Unii dintre clienții care au apelat la instanță au obținut beneficii mai mici decât cele obținute prin negociere directă cu banca

În puține cazuri, creditele în franci elvețieni s-au încheiat prin ajungerea la scadență. În celelalte cazuri, a fost vorba despre clienți care au vrut să își plătească ratele în moneda națională, pentru a evita riscul valutar. Unii clienți s-au înțeles direct cu banca. Alții au ajuns să își caute dreptatea în instanță. În orice caz, noile contracte s-au stabilit personalizat, cu scopul de a-i oferi clientului o reducere semnificativă a soldului curent, urmat de conversia sumei rămase în lei sau euro, la alegere.

„Pentru 73% dintre clienții care au apelat la instanță și au obținut decizii irevocabile, soluțiile găsite de instanță au fost mai puțin avantajoase decât ofertele băncii. Ei au pierdut 1,2 milioane de lei. Alți 600 dintre clienți chiar au renunțat la procesele în derulare și au acceptat ofertele băncii”, explica OPT într-un comunicat. 

Procesul de reconversie a însemnat și un demers pentru recâștigarea încrederii clienților

Banca Transilvania este o altă instituție care a condus o campanie masivă de conversie a creditelor, cu o rată de succes semnificativă. La negocieri au fost chemați 17.600 de clienți, dintre care s-au prezentat 99,5%. 

Ne dorim să consolidăm o relație bazată pe încredere cu clienții noștri, iar interesul pe care l-a stârnit inițiativa de conversie ne bucură. Am avut cele mai bune intenții atunci când am dezvoltat acest program, care considerăm că oferă o soluție certă, spre deosebire de un proces în instanță, care implică o perioaă mai mare de timp până la soluționare dar, mai ales, riscul de a obține beneficii mult mai mici sau chiar pierderi”, arată oficialii OTP România.

În urma acestor măsuri, ponderea acestui tip de împrumut bancar în PIB a scăzut de la 1,4% la 1,1% în 2015. Totodată, contribuția acestora în totalul creditului neguvernamental este și ea redusă și în scădere, cu 3,4%, până la 7,7 miliarde de lei. 

CITEȘTE ȘI:

10 May 2016