Răzvan Muntean și invitatele sale, Ileana Preda, director regional Keller Williams România și Simona Costache, director general al Smart Property  au discutat pe larg la „ZAI la o cafea” despre procesul de negociere care intervine atunci când vinzi sau cumperi o casă. 

42247-wide.jpg

 

Negocierea reprezintă o discuție între doi sau mai mulți parteneri care încearcă, prin acest mijloc de comunicare, să rezolve conflicte de interese existente între ei.

Simona Costache, director general Smart Property

„Eu aș spune că negocierea este un proces win-win, practic ambele părți trebuie să câștige.”

Ileana Preda, director regional Keller Williams România

„Eu nu văd negocierea ca pe o luptă, ci ca pe un schimb de idei, de poziții și atunci când se ajunge la un acord s-a împlinit obiectivul negocierii. Chiar și atunci când nu se ajunge la un acord pozitiv este tot un acord pentru că într-o negociere nu trebuie neapărat să obținem ceva anume sau să fie în favoarea unei anumite persoane.”

Ce se poate negocia

  • Prețul tranzacției
  • Data și condițiile eliberării
  • Avansul/Depozitul
  • Forma de colaborare cu agentul
  • Comisionul agentului
  • Serviciile prestate de agent
  • Lucruri din casă (mobilă, electrocasnice etc.)

De când începe negocierea în imobiliare?

Ileana Preda

„Eu aș spune că negocierea nu se oprește niciodată, este continuă, pentru că negociem încă din primul moment în care abordăm potențialul client. Mă refer la clientul cu care urmează să lucrăm, vânzător sau cumpărător.

Negocierea continuă cu prezentarea serviciilor, contractarea. Până la negocierea prețului sunt multe etape de negociere de-a lungul relației cu potențialul client. La fel și când începe tranzacția. Nu este vorba doar despre preț. Este vorba despre condițiile de tranzacționare, despre mărunțișuri care pot uneori să stea în calea efectuării tranzacției.”

Care sunt abilitățile necesare unui bun negociator?

Simona Costache

„Un agent imobiliar bun trebuie să înțeleagă foarte bine nevoile fiecărui client în parte, să se poată pune în pielea clientului și să-și dea seama cum l-ar putea ajuta. Pentru că, de multe ori, informațiile care ne sunt transmise nu sunt exact informațiile de care avem nevoie. Poți fi un bun mediator dacă înțelegi ambele părți și dacă te implici trup și suflet. Sunt foarte importante și calitățile umane. Trebuie să fii corect, în primul rând. Este foarte importantă și experiența pe care o are fiecare agent. Clientul își dă seama de la prima întâlnire că vii cu un bagaj de cunoștințe.”

Ileana Preda

„Cred că sunt importante acele atribute naturale – empatia, să îți pese de clientul tău, de omul de lângă tine. Clientul tău este partenerul tău într-o tranzacție imobiliară și atunci vrei să te asiguri că ai înțeles fix ce îl doare. Restul sunt tehnici pe care le înveți pe măsură ce practici. Nu cred că există cineva care poate să spună, încă din ziua unu de imobiliare că el este cel mai bun negociator din piață.”

Prețul tranzacției

Ileana Preda

„Cei mai mulți oameni se gândesc la preț când este vorba de negociere. Din punctul meu de vedere, într-o ofertă de cumpărare există mai mulți termeni care ar trebui luați în considerare. Nu sunt de acord ca oferta de cumpărare să conțină doar prețul. În momentul în care cineva își exprimă intenția de cumpărare îl invit să completeze un formular de ofertă scrisă. Este important procentul care constituie avansul și pe care cumpărătorul îl oferă, cum este plătită diferența de preț, dacă tranzacția este condiționată de finanțare, la ce curs valutar încheiem tranzacția, toate aceste aspecte sunt legate de preț.”

Data și condițiile eliberării

Ileana Preda

„Mergem mai departe: data luării în posesie. De foarte multe ori auzim: păi cele 30 de zile legale după tranzacție. Nu există 30 de zile legale. Este o cutumă în piață și unii vânzători au impresia că după tranzacție este ok să rămână în proprietate 30 de zile ca să își găsească altă proprietate, dar este un element negociabil. Și iarăși este o cutumă în piață și unii vânzători se așteaptă să rămână 30 de zile gratis în acea casă. Nu este un termen obligatoriu și este întotdeauna negociabil.”

Avansul/Depozitul

42249-img_0558.jpgIleana Preda

„Avansul sau depozitul de bună credință este parte din preț, dar, în același timp, contează și cum este colectat acest avans de bună credință. Este un detaliu important, mai ales în momentul în care tranzacția nu se încheie. Este important să știm, încă din momentul ofertării, ce se întâmplă cu acel avans dacă tranzacția nu se încheie.

Bineînțeles că o ofertă de cumpărare cu un avans mai mare este mai solidă, mai serioasă. Să zicem că reprezint vânzătorul, primesc oferte de cumpărare de la trei cumpărători, toate sunt la același preț și în condiții similare, doar că unul dintre ei este dispus să avanseze 10% ca depozit de bună credință. În procedura mea de lucru, acel 10% îmi arată o dorință mai puternică de a rămâne cumpărătorul acelei proprietăți. Și atunci datoria mea față de clientul meu vânzător este să prezint aceste trei oferte de cumpărare, bineînțeles că decizia este a vânzătorului, el decide pe care o acceptă, însă îi voi explica de ce acei 10% întăresc decizia de cumpărare a acelui cumpărător care a decis să pună și banii în spatele semnăturii, în spatele hârtiilor.”

Forma de colaborare cu agentul

Simona Costache

„Nu mi-am dorit și nu mi-am propus să încerc să lucrez doar în reprezentare exclusivă. Simt piața în momentul de față mai bine așa, atât pentru mine cât și pentru client.în momentul în care eu am cunoștință despre ce se întâmplă în ambele tabere cred că pot controla mai bine și negocia mai bine tranzacția respectivă. Am avut situații în care eram pe punctul de a încheia o tranzacție și pentru o diferență de 200.000 de euro la o tranzacție mai mare, să nu reușim să o semnăm. Dar în momentul în care am adus statistici de la alți clienți de-ai mei, informații din piață despre cum am tranzacționat alte proprietăți (echivalent cu un un studiu de piață, pe care îl poți obține și din piața liberă), am reusșit tranzacția respectivă. Așa m-am obișnuit și îmi place să controlez lucrurile și dintr-o parte și din alta.”

Ileana Preda

„În reprezentarea exclusivă știi foarte bine pentru cine lucrezi și ale cui interese le deservești.

Când lucrezi cu ambele părți, de fapt nu îi reprezinți pe amândoi. Nu îl reprezinți pe niciunul. Tu reprezinți tranzacția. Obiectivul tău este să reprezinți tranzacția, să se încheie tranzacția.

Cred că este o percepție greșită să spui că îi reprezinți pe amândoi. Nu poți să reprezinți și soțul și soția într-un divorț. Poți să-i mediezi, dar nu poți să-i reprezinți. Și atunci nu reprezinți interesele lor, dar le mediezi, în așa fel încât să ajungă la un acord.

Nu pot să-i induc nimic referitor la o tranzacție clientului meu. Ce pot eu să fac este să-i expun toate faptele relevante pentru ca el să ia cea mai bună decizie pentru el. Analiza comparativă de piață ne dă o marjă în care ar trebui poziționată acea proprietate în piață.

Atunci când un cumpărător nereprezentat formulează o ofertă de cumpărare, singura îndatorire pe care o am față de acel beneficiar este să fiu onestă și corectă. Față de clientul meu am alte cinci îndatoriri prin mandatul pe care mi-l semnează. Revenind la a induce sau a influența, eu nu conving pe nimeni, nu influențez pe nimeni, îl informez. Îi spun: îți aduci aminte de analiza comparativă de piață? Am stabilit că ne poziționăm așa, asta urma să se întâmple, s-a întâmplat fix cum am discutat noi, acum avem situația asta. Da, este o ofertă de cumpărare un pic mai joasă decât ne-am așteptat, hai să ne uităm la ce s-a întâmplat, cum ne-a răspuns piața și analizăm împreună toate aceste elemente – ce a mai apărut în piață, ce s-a mai vândut între timp și acel client vânzător va lua decizia cea mai bună pentru el.”

Există situații în care vine agentul și plusează doar ca să închidă tranzacția?

Simona Costache

„În niciun caz nu dezinformez un client spre binele tranzacției și asta se vede și prin succesul pe care l-am avut de-a lungul anilor. Eu am lucrat foarte mult prin recomandări și cu proiecte foarte mari, tocmai pentru că întotdeauna am fost transparentă și am încercat, practic, să apăr interesele clientului, să-i fac o analiză foarte bună a prețului și, într-adevăr, să nu-l las să vândă când am considerat că nu trebuie să vândă, chiar dacă aveam ambii clienți.

Am refuzat unele tranzacții pe care nu le-am considerat profitabile. L-am sfătuit să refuze și a fost alegerea lui. Și i-am spus: sigur că da, poate că peste o lună vine criza și o să mai jos, dar eu consider că prețul de acum nu ar trebui acceptat. Uite cu cât am vândut aici, uite cu cât am vândut imobilul de lângă și așa mai departe. Asta înseamnă să fii profesionist.”

Comisionul agentului

Simona Costache

„Și aici este un mare paradox. Eu sunt comisionată cum este și ea, practic de ambele părți. Noi luăm un comision mai mic, dar îl luăm din ambele părți. În momentul în care calculezi prețul, calculezi și comisionul și noi ne raportăm practic la aceleași valori.”

Ileana Preda

„În reprezentare este foarte simplu, pentru că stabilești cuantumul comisionului încă de la contractarea serviciilor. Și atunci, în momentul în care cineva te angajează să-i reprezinți interesele știe pentru cât lucrezi, este scris negru pe alb și vei fi plătit la succes, la încheierea tranzacției.

Am observat de multe ori că acest comision al agentului intră în discuție la momentul formulării ofertei scrise. De exemplu, am avut situații în care cumpărătorul a fost adus de un coleg din piață și, în negociere, primul lucru la care s-a renunțat sau care a fost atacat de către cumpărător a fost comisionul agentului, deși eu îi plăteam colegului spre colaborare o parte din comisionul contractat de la vânzător și am dezvăluit asta părților, pentru că așa scrie și în contract, noi trebuie să dezvăluim acest lucru, s-a întors către agent și deja a început să dicute despre comision.

Mai este un aspect pe care îl regăsesc de foarte multe ori: în cadrul negocierii, cumpărătorii care simt că nu obțin ceea ce își doresc de la acea negociere încearcă să ofere agentului de reprezentare anumite beneficii bănești ca să-i obțină termeni mai buni, neînțelegând faptul că agentul care a ales să lucreze în reprezentare exclusivă lucrează doar pentru clientul său.”

Serviciile prestate de agent

Simona Costache

„Avem și servicii conexe. Întotdeauna am încercat să pot să ajut mai mult. Am diverse parteneriate care presupun anumite discount-uri cu bănci, cu firme de mobilă, de design interior, echipe de construcții cu care lucrez, notariate. Este un bonus pentru clienții noștri.”

Ileana Preda

„Când fac prezentarea de servicii numesc acest pachet servicii și beneficii. Pentru că aceste parteneriate sunt niște beneficii. Serviciile sunt cele pe care le oferi tu, ca profesionist, de exemplu analiza comparativă de piață, poziționarea prețului. Sau faptul că ții legătura cu proprietarul și îi dai un raport săptămânal sau la fiecare zece zile, marketing-ul proprietății, pe ce site-uri expui proprietatea, acestea sunt toate servicii profesionale. Beneficiile pe care le are din aceste servicii și din parteneriatele respective se referă la ceea ce urmează după aceste servicii.

Atunci când vinde vorba despre negocierea serviciilor prestate de agent până la urmă este vorba despre serviciile oferite clientului și dacă un client vânzător își permite să primească mai puține servicii atunci da, se pot negocia.”

Negocierea lucrurilor din casă

42250-img_0486.jpg



Simona Costache

„De aici încep problemele, pentru că fiecare vânzător își evaluează mobila la prețuri foarte aproape de achiziție, pe când un cumpărător se așteaptă să fie foarte ieftină. De aceea, de multe ori proprietarii preferă să nu lase mobila sau ulterior să nu fie subiect al negocierii.”

Ileana Preda

„Încă de la începutul relației cu vânzătorul, înainte de semnarea contractului, ar trebui să  știu aceste aspecte și îl întreb pe vânzător ce anume din proprietatea mobilă rămâne și se transferă cu proprietatea. În recomandările mele mereu separ prețul de vânzare al proprietății de bunurile mobile, pentru că orice mobilă, cât de minunată ar fi, nu adaugă valoare proprietății.

De exemplu, dacă vânzătorul se mută din țară și își dorește să lase apartamentul așa cum este atunci noi prezentăm mai departe proprietatea în piață ca fiind această proprietate, care vine mobilată. Dar nu înseamnă că mobila constituie valoare inclusă în preț. Este un instrument de negociere. Mobila este lăsată pentru conveniența vânzătorului, nu pentru un beneficiu al cumpărătorului. Și atunci, dacă știi din start că vânzătorul vrea să lase mobila în apartament, de exemplu eu marchez elementele de mobilă lăsate cu niște sticker-e colorate, fac un inventar pe care îl prezint cumpărătorului în scris, la momentul negocierii și când se face oferta de cumpărare se transferă și acea listă.

După ce s-a făcut oferta de cumpărare nu mai avem ce să mai discutăm la masa notarială dacă îmi lași scaunul sau îți las lustra. Atâta timp cât totul este în scris se simplifică lucrurile. Neînțelegerile apar atunci când lucrurile nu sunt clare.”

Care sunt elementele care îngreunează negocierea?

  • Dialogul direct dintre vânzător și cumpărător
  • Răzgândirea părților
  • Noi infomații despre proprietate
  • Acte
  • Neprofesionalismul agenților
  • Condiții de colaborare neclare
  • Zvonuri din piață

Dialogul direct dintre vânzător și cumpărător

42248-img_0582.jpgSimona Costache

„De fiecare dată ni s-a îngreunat negocierea când ei au început să discute direct, pentru că de multe ori sunt oameni foarte ocupați, care nu au timp să se implice și să cunoască și cealaltă parte. Mă refer la cumpărător, dacă încearcă să-l abordeze direct, nu printr-o întâlnire, ci doar telefonic, poate să grăbească un pic pașii negocierii și să facă o ofertă prea mică sau care nu este expusă corect.

Atunci când este vorba despre tranzacții cu sume foarte mari, de multe ori părțile, pe lângă agenții implicați, fie că sunt în intermediere sau în reprezentare, sunt reprezentate și de un avocat. Cu cât avocații erau mai buni și mai mari tranzacțiile noastre se îndepărtau tot mai mult și dura foarte mult până când le finalizam, pentru că voiau să fie siguri că fiecare client este în siguranță și bine reprezentat, dar au mai lungit puțin timpii de încheiere.”

Ileana Preda

„Sunt de acord cu faptul că o tranzacție imobiliară este încărcată de foarte multe emoții și recomand ca dialogul direct între vânzător și cumpărător să nu se întâmple.

Eu nu invit niciodată părțile să se întâlnească pentru a stabili elementele ofertei de cumpărare/ Invit cumpărătorul să facă o ofertă de cumpărare în scris vânzătorului, pe care eu apoi o iau și i-o transmit acestuia. Fac acest lucru prin mandatul pe care mi l-a oferit vânzătorul, de a acționa în numele și pe seama lui.”

Răzgândirea părților

Ileana Preda

„Dacă în contractul de reprezentare am stabilit că bucătăria, care este mijloc fix, rămâne în proprietate, această răzgândire trebuie să aibă o bază foarte solidă. Pentru că, dacă doar se răzgândește, fără un motiv în spate, în momentul în care noi avem un cumpărător care a acceptat proprietatea așa cum este, cu bucătăria care se transferă și totul este semnat și negru pe alb, nu există răzgândire.

Până când avem un cumpărător interesat este ok să se răzgândească și putem să scoatem bucătăria din joc oricând. În momentul în care avem o persoană interesată și a fost formulată oferta de cumpărare și a inclus acea bucătărie și să spunem că oferta de cumpărare a fost mai joasă, în momentul în care noi am promovat această proprietate, am expus-o către public ca fiind cu bucătăria utilată și mobilată și am agreat împreună că mobila și electrocasnicele nu adaugă valoare proprietății, atunci când intrăm în negociere nu mai este un termen cu care ne jucăm, pentru că deja este în scris.

Când cumpărătorul își exprimă intenția de a cumpăra este invitat să formuleze o ofertă de cumpărare în scris. Aceasta merge pe un formular detaliat, în care sunt specificate toate acele condiții despre care am vorbit: ce se întâmplă dacă tranzacția este condiționată de finanțare, când se fac inspecțiile proprietății, orice alt detaliu care poate privi transferul proprietății și acesta este precontractul. Este momentan o intenție din partea cumpărătorului, eu, ca reprezentant al vânzătorului, tehnoredactez acest formular care ulterior merge mai departe către vânzător. Este baza înțelegerii pe care o avem între părți. Dacă vânzătorul spune da, mai departe mergem către încheierea tranzacției. Dacă spune da înseamnă că deja avem un depozit de bună credință avansat.

Sunt două etape aici. Sunt situații când cumpărătorul vrea să facă o ofertă de cumpărare, dar nu se angajează în niciun fel din punct de vedere juridic, nu este o ofertă de cumpărare angajantă. Doar vehiculează termenii sau vrea să-ți trimită un e-mail sau zice oferiți-i 100.000. dacă vrea bine, dacă nu vrea iarăși bine. Eu aceste oferte verbale nici măcar nu le prezint vânzătorilor. Și ei știu din capul locului că nu vor primi aceste oferte de cumpărare.”

Simona Costache

„Mi se pare dreptul vânzătorului să fie informat cu privire la orice ofertă, dacă se încadrează în ceea ce am agreat. Dacă îmi spune: mă anunți cu privire la toate ofertele peste 500.000, sigur că îl anunț, chiar dacă le primesc doar telefonic.

Sigur că se întâmplă să se răzgândească, chiar și în momentul în care am stabilit întâlnirea la notar, pentru precontract. Până la urmă, părțile sunt libere să facă ce vor, de aceea și semnăm un precontract când îi simțim hotărâți, nu neapărat cu toată suma, ci cu o sumă mai mică, să asigurăm ambele părți.”

Ileana Preda

„Dacă această ofertă de cumpărare vine în scris și cumpărătorul înțelege că acei termeni rămân mai departe în tranzacție negru pe alb, atunci acea ofertă de cumpărare este mult mai solidă. În contractul de mandat și în tot ceea ce înseamnă dreptul comercial și Noul cod civil toate aceste lucruri sunt prevăzute, inclusiv oferta de cumpărare care este un formular de tip precontract. Depozitul de bună credință însoțește această ofertă de cumpărare și este colectat într-un cont de garanții al agenției imobiliare.”

Noi informații despre proprietate

42251-img_0333.jpgIleana Preda

„În anexele contractului de reprezentare ai o anexă care se numește „descrierea proprietății„, care este o declarație pe propria răspundere a proprietarului că toate informațiile conținute de acea anexă sunt reale și corecte. El semnează acest document și la momentul în care intrăm în negociere tu ai deja toate informațiile acelea de la proprietar.

În felul acesta protejezi și beneficiarul, adică cumpărătorul și te protejezi și pe tine.

Dacă vânzătorul a ales să-ți ascundă ceva, atunci este responsabilitatea lui și nu a ta, ca profesionist. Toate complicațiile vin de la situații neclare. Când totul este negru pe alb și este clar din start, când ai extras de carte funciară înainte să apară cumpărătorul, când ai toate documentele la dosar, când ai copii după tot ceea ce este necesar, când le știi din start totul este transparent și îi spui chiar și cumpărătorului: trebuie să facem asta, asta și asta. Dacă nu le știi și bâjbâi, în momentul în care începe să se deruleze tranzacția bineînțeles că duce la neînțelegeri.”

Simona Costache

„Și noi avem act adițional prin care ne luăm aceste măsuri, dar s-a întâmplat ca atunci când am măsurat efectiv terenul pentru o proprietate foarte mare în Iancu Nicolae să nu coincidă cu cadastrul. Proprietarul a semnat că toată situația este clară, noi ne-am luat toate măsurile necesare și la măsurătorile reale am constatat că nu este așa.”

Acte

Simona Costache

„De principiu solicităm și verificăm actele și avem și avocați cu care lucrăm. Acum sunt și imobile noi pentru care deja avem situația verificată, practic trebuie să verificăm doar ultimul an.”

Neprofesionalismul agenților

Sunt o mulțime de situații povestite, unele reale. Nivelul de profesionalism al agentului poate ajuta tranzacția sau o poate îngreuna.

Condițiile de colaborare neclare

Ileana Preda

„Eu cred că aceste neclarități vis-a-vis de relația de colaborare pleacă încă de la începutul relației cu potențialul client.

La APAIR avem o anexă a contractului care se numește relația de lucru cu publicul. Și atunci, în relația aceea de lucru cu publicul detaliezi fix ce înseamnă fiecare relația de lucru și omul respectiv știe din start cum lucrezi.

Neclaritățile pot apărea doar atunci când nu ai făcut aceste diligențe să stabileși cu clientul tău cum lucrezi. Bineînțeles că fiecare dintre părți va interpreta cum vrea, atunci când nu există un acord de colaborare.”

Zvonurile din piață

Ileana Preda

„Având în vedere că sunt statistici care în fiecare săptămână ba urcă, ba scad, ba coboară, ba explodează, ba pică piața și cataclismul vine de săptămâna viitoare este normal ca aceste zvonuri să influențeze proprietarii. Din păcate, avem o piață netransparentă, ceea ce duce la aceste zvonuri și articole din piață. În momentul în care aceste articole vor fi bazate pe date certe atunci o să avem un mesaj unitar și nu o să mai fie un articol unde urcă prețurile și un articol în care scad prețurile.”

Ce întrebări ar trebui să pună un cumpărător pentru a afla cat mai multe informații din piață?

Întrebări deștepte

  • Cum este poziționat acest preț în piață?
  • De cât timp este proprietatea în piață?
  • Aveți un istoric al prețului?
  • De ce vrea să vândă?

Cum este poziționat acest preț în piață?

Simona Costache

„În primul rând, ar trebui să vadă dacă agentul respectiv poziționează bine prețul respectiv în piață, sa vadă dacă, printr-o evaluare prin comparație poate să îi ofere alte proprietți sau alte prețuri similare în piață.

Trebuie să știi care sunt prețurile în prima linie, în plan secund. Trebuie să știi care sunt prețurile pe metru pătrat pentru construcții noi, pentru construcții în curs de finalizare sau proiectare și cred că îți poți da seama dacă agentul respectiv are o experiență.”

Ileana Preda

„O întrebare directă ar fi „Cum ați stabilit acest preț?”.”

De cât timp este proprietatea în piață? Aveți un istoric al prețului?

Ileana Preda

„Este important, nu mulți cumpărători pun această întrebare. Iar atunci când o pun depinde cui o pun. Pentru că dacă un cumpărător nereprezentat m-ar întreba pe mine, când reprezint vânzătorul, atunci acest amănunt nu este neapărat ceva ce dezvălui. Poate pune o întrebare mai generală: care este situația în piață a imobilului? De când știți că este la vânzare?

De ce vrea să vândă?

Simona Costache

„Mare parte din clienți vor să știe care este motivul pentru care cineva vrea să vândă o proprietate. Probabil se gândesc să evite unele neplăceri, precum vecini gălăgioși sau apariția unei alte construcții, cum ni s-a întâmplat.”

Ileana Preda

„Dacă ești vânzător fii atent ce răspunzi. Pentru că orice dezvălui poate fi folosit împotriva ta la negociere.”

CONCLUZII

Simona Costache

„Dacă nu aș fi agent imobiliar, eu aș apela la un agent profesionist pentru că sunt multe aspecte de care nu te lovești în fiecare zi, fie că ești vânzător, fie că ești cumpărător. Dacă nimerești pe mâini bune, dacă apelezi la cine trebuie, poți evita o investiție greșită, poți calcula mult mai corect prețul și, de multe ori, poți câștiga financiar, chiar dacă mulți se gândesc că pierd bani dacă apelează la noi. Noi, prin relația pe care o avem cu dezvoltatorii, cu piața, cu anumite firme, reducem costurile și nu adăugăm decât valoare tranzacțiilor.”

Ileana Preda

„Informați-vă! Informația este putere, atâta timp cât ești un consumator informat vei fi un client în cunoștință de cauză și vei lua cele mai bune decizii pentru tine.”


Ce înseamnă un acord bun?

  • Înțelept – satisface obiectivele ambelor părți.
  • Eficient – timp/bani/efort
  • Emoție – îmbunătățește sau cel puțin nu dăunează relației


6 November 2018