Încheierea unui credit este mai complicată decât pare şi poate lăsa clientul dator băncii, fără ca măcar acesta să ştie. Mulţi clienţi află că mai au datorii către bancă abia în momentul în care primesc notificări că sunt datori, chiar dacă ei ştiu că nu mai au niciun credit în derulare. Situaţii de genul acesta apar cu precădere atunci când este vorba despre rambursare anticipată. IMOPEDIA.ro a întocmit un ghid care să vină în ajutor celor care vor să încheie definitiv un contract de credit.

31904-home-loan-interest-2.jpgAtunci când un client doreşte rambursarea anticipată este necesar să meargă la instituţia financiară cu care are contractul de credit, să depună suma în cont şi să solicite apoi ca aceasta să fie utilizată pentru a rambursa anticipat creditul. Este crucial ca, după acest momet, să fie completată o cerere de rambursare anticipată. Fără această cerere, banii vor rămâne în contul curent iar ratele vor continua să se succeadă la fel ca şi până atunci.

„Sunt mulţi clienţi care stau liniştiţi că au depus în cont toată suma necesară pentru rambursarea integrală a creditului, dar în câteva luni au primit notificări că sunt restanţieri. Acest lucru se întâmplă pentru că nu au semnat cererea de rambursare anticipată, iar banca a continuat să reţină ratele lunar până când suma depusă în contul curent s-a epuizat. Când nu au mai intrat bani în cont, creditul a devenit restant şi au apărut costuri suplimentare foarte mari”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Miron Popescu, broker bancar.

Clienţii trebuie să ceară dovezi pentru fiecare etapă a rambursării anticipate

Chiar şi dacă s-a semnat cererea de rambursare anticipată, există posibilitatea unor erori de sistem care să îl transforme în datornic pe cel care tocmai a făcut tot ce trebuia pentru a-şi încheia creditul. De aceea, este nevoie de dovezi că demersul de încheiere a creditului a fost impecabil.

„Clienţii trebuie să ceară întotdeauna o copie după cererea de rambursare anticipată şi să solicite un nou grafic de rambursare. De asemenea, trebuie solicitată şi o dovadă pentru achitarea integrala a creditului continuă brokerul bancar.

Există şi situaţii în care clienţilor nu li se permite să facă rambursări anticipate la credit. Acest lucru poate suna abuziv, cu atât mai mult cu cât legea permite clienţilor să facă acest lucru oricând. În realitate însă, clauzele contractuale dictează modul în care decurge rambursarea anticipată.

„Multe bănci impun o sumă minimă care să fie rambursată anticipat. Preferinţa comună a acestora este ca suma de rambursat să fie de cel puţin trei ori mai mare decât rata lunară. Deci în cazul unei rate lunare de 100 de euro, spre exemplu, suma minimă de rambursat este de 300 euro”, arată brokerul bancar.

Comisionul de rambursare variază între zero şi 1%

O altă clauză contractuală care poate induce în eroare este legată de comisionul de rambursare anticipată. Potrivit unei legii din 2010, acesta este de maximum 1%. În contractele mai vechi însă, comisionul de rambursare este şi de patru-cinci ori mai mare de atât. Posesorii acestor contracte ar trebui să fi semnat nişte acte adiţionale care să îi încadreze în limita noii legi, astfel:

  • Pentru creditele cu dobândă variabilă, comisionul de rambursare este de 0%
  • Pentru creditele cu dobândă fixă, 1%, dacă perioada de rambursare rămasă este mai mare de 1 an
  • La creditele cu dobândă fixă cu o perioadă de rambursare mai mică de 1 an, comisionull este 0,5%

CITEŞTE ŞI: Ce perioadă de rambursare este recomandat să alegeţi pentru împrumutul de la bancă?


3 October 2013