Infrastructura este una dintre problemele permanente ale României şi, aparent, fără de soluţii. Cel puţin nu pe termen scurt. Toată lumea se plânge de acest aspect, dar nimeni nu reuşeşte să pună în practică planurile stufoase de dezvoltare promise de autorităţi de ani întregi, între timp, România pierde investiţii serioase tocmai din cauză că nu are drumuri suficicient de bune pentru a permite dezvoltarea marilor afaceri internaţionale. Un nou semnal de alarmă a fost tras, de data asta de către BNR, care a avertizat că investiţiile se opresc acolo unde se termină şi drumurile. Această declaraţie a venit în asentimentul oamenilor de afaceri, care au reacţionat în aceeaşi notă.

32888-2hwq8gps.jpgInfrastructura joacă un rol crucial în dezvoltarea oricărei ţări, cu atât mai mult pe timp de criză. Acest lucru a fost subliniat de-a lungul timpului de către politicieni, oameni de afaceri sau investitori. S-a discutat mult despre planurile de extindere şi modernizare a drumurilor, dar în practică nu s-a simţit mai nimic. Oficialii BNR au declarat, în consecinţă, că infrastructura trebuie să devină una dintre priorităţile acestui an.

„România nu se poate dezvolta pp termen lung fără infrastructură, aceasta este o zonă esenţială. Este nevoie de proiecte de infrastructură atât rutieră cât şi feroviară, iar pentru a întruni aceste cerinţe este nevoie să atragem fonduri europene. În caz contrar, perspectiva investiţiilor private în România este afectată extrem de serios”, atrage atenţia Bogdan Olteanu, viceguvernatorul BNR.

Investitorii studiază îndelung România, dar aleg aproape fără de greş ţările vecine care le oferă mai mult

Aceste informaţii nu sunt noi, dar sunt mereu de actualitate. Atât investitorii care au vizat România la un moment dat, cât şi oamenii de afaceri locali au subliniat problemele cu care ţara noastră se confruntă din cauza ritmului foarte lent de dezvoltare la nivel de drumuri şi transporturi.

„Am asistat la nenumărate cazuri în care noi am pierdut proiecte importante pentru Cehia. În alte cazuri, investitorii care voiau să vină în România au preferat să aleagă Polonia. Iar infrastructura este unu dintre principalele motive invocate de investitorii cu care discutăm. Interes există din partea investitorilor. Sunt perioade întregi de discuţii informative, negocieri, vizionări de posibile locaţii, vorbesc despre luni întregi de studii pentru companii care vor să implementeze proiecte aici, dar la final pleacă pentru ţări care le oferă mai multe decât noi”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Costinel Radu, reprezentant al firmei de consultanţă Iunctio.

Dezvoltarea infrastructurii în Vest şi Moldova ar trebui să fie prioritară

Câteva zone ar trebui dezvoltate cu prioritate, este vorba despre preferatele investitorilor. Mulţi optează pentru partea de Vest a României, ca punct strategic pentru comunicarea cu partea comercială a Europei. Din păcate, nici măcar apropierea de graniţă nu permite un transport mai uşor al mărfurilor produse în ţară. Este nevoie de autostrăzi.

„Dacă autostradă care ne leagă de Vest va fi dusă până la Sibiu, atunci acolo vom observa cele mai multe investiţii străine. Dacă vom construi autostradă sau o cale ferată funcţională în zona Moldovei, atunci vom aduce un echilibru în dezvoltarea industrială, vom vedea o creştere în fluxul de investiţii industriale şi către zona respectivă”, continuă viceguvernatorul BNR.

Domeniului de infrastructură ar trebui să i se acorde o atenţie cu atât mai mare cu cât reprezintă şi o oportunitate de creştere în perioadele de criză economică.

„Economia se stimulează cu proiecte în infrastructură.  Această strategie a fost folosită pe timp de criză de SUA, de Marea Britanie, Australia, China, este valabil peste tot în lume. Infrastructura este unul dintre motoarele de creştere pentru acum şi pentru următorii 10-20 de ani. Finanţarea infrastructurii este una dintre şansele acestei ţări, o şansă la relansarea economiei”, au declarat pentru IMOPEDIA.ro oficialii Erste Group Immorent.

CITEŞTE ŞI: Drumul de la eşec la stabilitate, pe jumătate parcurs. Ce urmează în imobiliare?

 

3 February 2014