Construcția autostrăzilor în România a ajuns un subiect de bancuri, iar când nu este de râs, acest subiect este cu adevărat trist. Într-o lume în care dezvoltarea economică este adusă în mod direct de o infrastructură în continuă dezvoltare, România stă cu nenumărate proiecte de drumuri blocate între contestații și apeluri, pe un termen aparent nedefinit.

41605-constructii_drum.jpgRomânia nu a reușit să construiască singură autostrada Comarnic-Brașov, așa că este nevoie de intervenția autorităților străine, a explicat premierul Mihai Tudose. Această veste a dat peste cap sistemul de construcții, așa cum ne este nouă cunoscut. O nouă pată pe obrazul Ministerului Transporturilor și o premieră pentru modul de gestionare a infrastructurii în România.

Facem o echipă de suport, iar tot ceea ce înseamna management de proiect să fie la un organism întreg la minte - Banca Mondială. Sa ne dea suport tehnic și să coordoneze această lucrare. Banii sunt de la noi. Între timp, noi am găsit niște proiecte mai vechi - știți că studii de fezabilitate avem să facem un drum până la Lună, că nu știu cum s-a întamplat, dar până acum toți au făcut studii de fezabilitate. Am găsit un proiect prin sertarele Ministerului Transporturilor care încă mai are autorizația de mediu valabilă și pe care vrem să-l implementăm cât mai repede, este vorba despre autostrada București-Brașov”, a declarat premierul.

Astfel, se va forma o nouă entitate – o unitate de comandă pentru autostrada Comarnic-Brașov, care va sta în subordinea premierului. Acesta, la rândul lui, va colabora strâns cu specialiști români, dar și cu experți ai Băncii Mondiale, iar responsabilitatea se mută astfel la Guvern, care își va asuma orice probleme urmează să apară. Cât despre bani, aceștia vor fi obținuți la fel cum ar face Ministerul Finanțelor: un mix între bani locali, împrumuturi și fonduri europene. Ceea ce nu se va întâmpla ca la Ministerul Finanțelor însă va fi transparența. Întregul proiect se va desfășura după normele de transparență ale Băncii Mondiale. Prin urmare, licitațiile pentru atribuirea contractelor vor putea fi văzute în direct, iar fiecare discuție din instituție este înregistrată video.

Autostrada Comarnic – Brașov este unul dintre cele mai importante și așteptate proiecte din ultimele două decenii. Aceasta ar trebui să traverseze munții Carpați, legând sud-estul și vestul României. Odată cu implementarea acestei autostrăzi, bucureștenii ar putea merge la munte fără să petreacă în trafic ore inutile, pe Valea Prahovei. De-a lungul timpului, mai mulți premieri au încercat să ducă la bun sfârșit acest proiect, dar promisiunile lor au fost făcute în van. Ultima dată, proiectul a fost anulat în anul 2015, când concesiunea implica un cost de 325 de milioane de euro pe an și un timp de construcție de 30 de ani.

 

12 September 2017