Obişnuia să fie un job profitabil, cu încasări mari şi muncă uşoară. În câţiva ani însă, a devenit serviciul dedicat exclusiv celor temerari. Este vorba despre oameni care muncesc zilnic dar sunt plătiţi, în medie, la şase-nouă luni după ce îşi termină treaba. Unii dintre ei nu îşi primesc banii nici atunci, din cauza unor probleme legale. Astfel, numărul celor activi în acest domeniu s-a înjumătăţit în ultimii cinci ani. Este vorba despre tagma agenţilor imobiliari. Aflaţi cât muncesc ei, ce anume fac şi cât câştigă în urma muncii depuse.

34760-7k7x.jpgÎnainte de criza imobiliară oricine putea să fie un agent imobiliar de succes, folosindu-se doar de un telefon şi o firmă special creată. Asta înseamnă că oricine putea să aibă în portofoliu un număr important de clienţi, multe tranzacţii, încasări fabuloase şi, mai ales, constante. Acum însă, lucrurile s-au schimbat radical. Agenţii imobiliari, chiar şi cei mai buni dintre ei, pot să aştepte şi şase-nouă luni până când încheie o tranzacţie.

„Noi considerăm o tranzacţie încheiată în momentul în care intră comisionul în cont. Iar de când începi să lucrezi cu clientul şi până când primeşti comisionul, durează în medie şase-nouă luni. Spre comparaţie, înaintem chiar şi în 2008, când se spunea că se fac tranzacţii peste noapte, timpul era de două-trei luni. Am avut şi clienţi cu care am încheiat tranzacţia într-un an jumătate, şi alţii cu care am terminat totul în două-trei săptămâni, dar aceştia sunt excepţiile”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Ruxandra Cleciu, general manager Neocasa.

Numărul clienţilor interesaţi nu este neapărat o problemă. Telefoanele agenţiilor sună permanent, dar puţini dintre cei care fac aceste apeluri sunt cu adevărat interesaţi de o tranzacţie. Aceasta este una dintre cele mai dificile misiuni ale unui agent imobiliar: să deosebească un client eligibil de unul pur şi simplu curios.

„În cărţile de vânzări scrie că un vânzător bun trebuie să concretize în tranzacţii 10% din prospecţi. La noi, nici în perioada dinaintea crizei nu era posibil acest lucru. Şi atunci, şi acum, reuşim să încheiem tranzacţii cu 5-6% din cei cu care intrăm în contact. Din datele de contact care ajung la companie, multe sunt de la clienţi care pur şi simplu vor să afle cum este cotată locuinţa lor pe piaţă, comparativ cu altele, sau care vor să afle mai multe despre o proprietate fără intenţia de a cumpăra vreodată. Sunt timp pierdut”, continuă Ruxandra Cleciu.

Clienţii mai vechi sunt trataţi cu cea mai mare atenţie de către agenţi

Tocmai de aceea, agenţii au dezvoltat mecanisme de calificare a clienţilor. Ca regulă generală, clienţii mai vechi sunt trataţi cu mai mare atenţie, pentru că ei sunt primii care vor aduce bani în companie. Excepţie fac clienţii care sunt deja pe piaţă de ceva vreme, ştiu ce vor şi caută un agent care să încheie tranzacţia. Aceştia sunt însă excepţii.

„În general, clienţii sunt liniştiţi. Unii poate puţin cam prea liniştiţi. Se uită, analizează. Unii dintre ei reuşesc să convingă proprietarii să scadă preţul chiar mult şi apoi iar se gândesc. Motiv pentru care următorul client vine şi beneficiază de munca de convingere pe care au dus-o ei cu proprietarii, pentru scăderea preţului. Proprietarul nu mai stă pe gânduri, obosit de negocierile cu fostul client şi vinde imediat noului client”, continuă oficialul Neocasa.

Pentru a supravieţui astăzi în această industrie, agenţii imobiliari trebuie să aibă răbdare. Lucrurile sunt cu adevărat complicate pentru agenţii noi, care poate să stea fără venit până la prima tranzacţie. Acest lucru depinde de tipul de contract pe care îl negociază cu agenţia.

„Agenţii sunt plătiţi cu comision. Comisionul pleacă de la 10% şi ajunge sau chiar depăşeşte 50%, în funcţie de relaţia cu agenţia. Comisionul cel mai mic este în cazul celor care au salarii fixe, maşină, telefon de serviciu. Cei care primesc comision de peste 50% sunt cei care îŞi plătesc singuri toate aceste lucruri, uneori chiar şi publicitatea, marketingul, studiile. Agenţia le asigură eventual un scaun şi un birou şi avantajul că fac parte dintr-o reţea şi pot să colaboreze cu alţi agenţi. Pe scurt, cu cât mai multe riscuri îşi asumă agentul, cu atât mai mare este procentul pe care îl va încasa”, arată Ruxandra Cleciu.

La final, agenţii pot rămâne cu munca dar nu şi cu încasările aferente eforturilor depuse

Iar la final, agenţii pot rămâne cu munca dar nu şi cu încasările aferente eforturilor depuse. Clienţii dornici să sară agenţia sunt încă mulţi, iar unii dintre ei chiar forţează graniţele legalului.

„O colegă a finalizat recent două tranzacţii, dar la una dintre ele, clientul nu vrea să îşi plătească comisionul. Chiar acum am discutat cu avocatul şi începem demersurile legale”, arată general managerul Neocasa.

Acest sistem îi descurajează însă pe mulţi dintre agenţii noi, care pleacă să lucreze în alte industrii la scurt timp după ce îşi încearcă norocul pe piaţa imobiliară. Astfel, agenţiile se află în situaţia în care vor să facă angajări, dar nu au pe cine să angajeze.

„Acum cred că numărul angajaţilor a scăzut la jumătate faţă de ce era înainte de 2008, dar numărul fluctuează permanent din cauza faptului că mulţi agenţi vin şi pleacă. Avem o problemă reală cu retenţia de angajaţi noi. Cea mai multă treabă o facem tot cu agenţii cei mai vechi. Sunt oameni care lucrează în agenţie de 15 ani, aproape de la bun început. Înainte de criză, agenţii se gândeau că nu trebuie să stea cu agenţia, dacă tot au aşa de uşor clienţi, să plece să îşi facă agenţia lor. Acum însă, când un contract se semnează atât de greu, agenţii au nevoie de stabilitatea pe care le-o aduce agenţia, mai ales atunci când au telefon, benzină acoperite”, continuă oficialul Neocasa.

Acum, singuri agenţi care rezistă pe piaţă sunt cei care nu ştiu doar să vorbească frumos despre o proprietate, ci să spună lucruri puternic fundamentate în realitate, să aibă argumente solide. Este o situaţia firească, de natură să rămână pe termen lung.

„Aceasta este normalitatea. Nu văd altfel viitorul. Nu ştiu la ce se aşteaptă alţii. Eu zic că acesta este mediul în care trăim şi că ar trebui să ne obişnuim cu acest lucru. Trebuie să găsim metode să funcţionăm aşa şi să fim recunoscători pentru ceea ce avem”, încheie Ruxandra Cleciu.

CITEŞTE ŞI: Ce caracteristici şi abilităţi caută clienţii la un agent imobiliar?

 

29 July 2014