Eşti născut înainte de 1980? Va trebui să trăieşti următoarele decenii după regulile celor cu până la 20 de ani mai tineri. Toate companiile au început deja să îşi adapteze strategiile special pentru această categorie de vârstă, cunoscută drept generaţia Y. Unul dintre primele domenii care au început deja revoluţia schimbării este cel bancar. Acolo deja se folosesc tehnologii şi termeni care depăşesc cu mult capacitatea de înţelegere a celor care nu mai fac parte din publicul ţintă.

26020-generatia_y.jpgPe piaţa bancară se folosesc în acest moment termeni precum e-wallet, instrumente de analiza financiara sau carduri electronice. Sunt produse implementate, funcţionale, dar pe care mulţi clienţi le ocolesc şi preferă să lucreze cu banca în modul clasic, cu care sunt deja obişnuiţi. Principala problemă care generează această reacţie este teama de necunoscut. Momentan, reticenţa clienţilor este justificată. Tehnologiile sunt încă noi, iar specialiştii lucrează permanent la îmbunătăţirea lor.

„Termenii menţionaţi nu sunt tocmai futurişti. Produsele de tip e-wallet, de exemplu, se bazează pe tehnologia NFC – Near Field Communications, o tehnologie care este prezentă pe piaţă de ceva timp deja şi chiar implementată în majoritatea terminalelor mobile. Motivul principal pentru care aceste produse şi tehnologii nu sunt promovate mai intens de către furnizorii de servicii este securitatea datelor. În momentul de faţă, problema securităţii datelor transportate prin aceste tehnologii nu este pe deplin rezolvată, fiind un subiect intens dezbătut la nivel internaţional în cadrul cercurilor avizate”, a spus pentru IMOPEDIA.ro Flavia Matei, senior consultant Ensight Management Consulting.

Urmează o nouă eră în domeniul serviciilor: zeci de noi furnizori vor intra pe piaţă

Odată cu dezvoltarea acestui tip de piaţă bancară, o întreagă industrie se va dezvolta în paralel. Relaţia consumatorului cu banca nu va mai fi una directă, ci vor apărea mai mulţi interpuşi. Vor exista furnizorii de servicii, iar denumirea şi specificul afacerii lor va diferi în funcţie de serviciul ales de client. Companiile de telefonie mobilă sunt cei mai comuni furnizori de servicii din domeniu, pentru moment. Iar pentru ca relaţia dintre cele trei părţi – furnizor, bancă şi client – să funcţioneze impecabil, este nevoie de sisteme bine dezvoltate şi implementate.

De exemplu, informaţiile privind disponibilitatea de fonduri sunt în posesia băncilor, dar în momentul în care consumatorul final doreşte să verifice această informaţie, el îşi va interoga furnizorul de serviciu, care în unele cazuri nu este banca. Pentru ca furnizorii de servicii să transmită această informaţie către consumatorul final, aceştia trebuie să încheie acorduri cu banca”, continuă oficialul Ensight Management Consulting.

Ritmul schimbării va fi unul rapid, dat fiind faptul că vorbim deja despre perfecţionarea unui sistem deja existent, nu despre implementarea unui concept nou. Totuşi, va mai dura câţiva ani până când lucrurile se vor schimba radical. Experţi în domeniu au anunţat anul 2015 drept unul de referinţă pentru utilizarea în masă a acestor tehnologii, dar termenul rămâne unul discutabil.

România se va dezolta în acelaşi ritm cu ţările vestice

Ce este cu adevărat interesant referitor la acest termen este faptul că, potrivit estimărilor, România se va dezvolta în exact acelaşi ritm cu economiile puternice din lume.

Deşi anul 2015 ca termen limită pare să fie nerealist pentru implementare preponderentă la nivel global, cu siguranţă vom observa adopţia precoce a acestor tehnologii, chiar şi în ţările aflate în curs de dezvoltare, adopţie ce se va realiza în paralel cu maturizarea sectorului de plăţi bancare şi cu îmbunătăţirea gradului de penetrare a cardurilor bancare. În concluzie, este foarte probabil în acest moment ca ţările cu un sector bancar aflat încă în curs de maturizare”, arată Flavia Matei.

Iar dacă actualii clienţi se acomodează mai greu cu gândul schimbării, viitorii clienţi aşteaptă nerăbdători trecerea la un sistem bancar tehnologizat. De altfel, pentru ei se şi dezvoltă acest sistem. Este vorba despre cei născuţi între anii 1980 - 2000, cunoscuţi drept generaţia Y.

Generaţia Y este profund deprinsă cu utilizarea tehnologiei digitale; metodele de comunicare digitală şi de socializare digitală sunt adânc înrădăcinate în stilul de viaţă al acestei generaţii. Când reprezentanţii generaţiei Y aleg un produs, chiar şi un produs bancar, criteriile principale după care se ghidează sunt design-ul plăcut şi uşurinţa de utilizare, uşurinţa de acces, interactivitatea şi customizarea”, arată o cercetare Ensight Management Consulting, întocmită la solicitarea IMOPEDIA.ro.  

Odată cu trecerea timpului, plaja consumatorilor de produse de banking va conţine mai mulţi reprezentanţi ai generaţiei Y, iar reprezentanţii sectorului bancar din România vor fi nevoiţi să reacţioneze şi să-şi adapteze oferta de servicii bancare la cerinţele noului consumator. De asemenea, am putea asista la formarea unei noi pieţe de servicii bancare, o piaţă în care fiecare bancă şi furnizor de servicii va lupta pentru asigurarea unei cote de piaţă suficiente, indiferent de poziţia în care se află pe piaţa clasica de servicii bancare.

O greşeala de poziţionare realizată în acest moment poate fi fatală”, conchide Flavia Matei.

CITEȘTE ȘI România, de vânzare: danezii ne cumpără agricultura, americanii casele, iar restul, ce se mai poate

 

 

15 August 2012