În accepțiunea generală, un oraș are nevoie de timp pentru a se dezvolta. Sunt necesare decenii sau chiar secole pentru a transforma un grup de sate într-o metropolă funcțională. Istoria a dovedit că acest lucru nu se întâmplă peste noapte. Dar întotdeauna vine un moment în care istoria trebuie rescrisă iar realitatea demonstrează că se poate și altfel.

Există în lume nenumărate orașe noi, construite de la zero sau peste vechile orașe, cu scopul de a crea o viață mai bună pentru locuitori. Și cum orașele noi vin cu tradiții noi, există orașe în care nu sunt permise mașinile, altele dedicate exclusiv celor bogați și puternici precum și orașe vechi transformate pentru a face loc populației în creștere.

Insula Comorii a revoluționat lumea prima oară în urmă cu un secol. Acum pregătește un nou record

35149-insula_comorii.jpgInsula Comorii (Treasure Island) din San Francisco este în totalitate creată de om, în anii ’30 și a devenită cunoscută în special pentru aparițiile cinematografice. Hangarele aeronautice abandonate au atras un interes sporit din acest domeniu. Acum însă, se pregătește o schimbare radicală a insulei. Aceasta va fi reconstruită a un oraș ecologic și autosustenabil, care include o fermă ogranică, turbine eoliene și o stație de epurare a apei reziduale. În plus, străzile vor fi realiniate pentru a minimiza expunerea lor la rafalele de vânt. Se vizează astfel reducerea la minimum a facturilor localnicilor și alinierea la tehnicile traiului modern, chiar înainte ca acesta să devină ceva normal pentru întreaga lume.

Songdo, Coreea de Sud: proiectul care sfidează realitatea economică35153-songdo.jpg

O altă insulă artificială, de data asta situată în Coreea de Sud, este transformată într-un cuib al celor bogați și puternici. La intrarea în oraș scrie: „Bine ați venit: noi vom schimba lumea afacerilor” (en. „Welcome: we will change the face of business”. Cei mai bine cotați arhitecți, ingineri și constructori americani și coreeni, coordonați de dezvoltatorul multimilionar John B. Hynes, au creat un proiect pentru care cuvântul „luxos” ar fi un atribut injurios. Pe o suprafață de doar 6 kilometri, au fost construite școli, spitale, apartamente, clădiri de birouri, toate bazate pe tehnologii ultra-moderne. 40% din oraș a fost păstrat verde, în antiteză cu metropolele asiatice ultra-populate. Parcarea principală a orașului a fost construită sub apă, pentru a păstra un nivel redus al emisiilor de carbon și a câștiga spațiu. Transportul în comun se va desfășura de asemenea în subteran, în mare parte. Parcul va fi o replică în miniatură a vestitului Central Park din New York, canalele venețiene au fost replicate întru plăcerea locuitorilor. De altfel, au fost importate elemente culturale din întreaga lume, dat fiind faptul că se așteaptă crearea unei comunități cu multiple naționalități. Tocmai de aceea, orașul Songdo are engleza drept limbă oficială. Cei care doresc să locuiască acolo trebuie să plătească cel puțin jumătate de milion de dolari pentru un apartament. Investiția totală este de 40 de milarde de dolari, iar deschiderea oficială a orașului va fi anul viitor.

Al treilea cel mai mare oraș din China respiră din nou, eliberat de sufocanta densitate din trecut

35148-guangzhou.jpgAsia este unul intre locurile cele mai dinamice la nivel de expansiune, motiv pentru care acolo se construiesc nenumărate orașe noi. În acest context, orașele vechi sunt reconstruite pentru a redeveni funcționale. Guangzhou, al treilea cel mai mare oraș din China, trece chiar acum prin asemenea schimbări. Autoritățile adaugă parcuri, spații comerciale și modifică sistemul de transport în comun. Planul include și noi școli, spitale, hoteluri, locuințe, străzi, clădiri pentru insituțiile guvernamentale… practic, un nou oraș va fi construit și conectat la vechiul oraș. Axa de Nord a fost deja construită de echipa de arhitecți Heller Manus din San Francisco și tot ei lucrează acum la Axa de Sud. Întregul proiect va fi finalizat în 10 ani, conform planului.

Arabia Saudită pregătește orașe pentru generația următoare

În Arabia Saudită, regele Abdullah bin Abdulaziz Al Saud a achitat 80 de miliarde de dolari 35150-king_abdullah_economic_city.jpgpentru construcția unui nou oraș care să îi poarte numele. Acesta se va numi King Abdullah Economic City și va fi poziționat la malul Mării Roșii, la o oră de Mecca, centrul spiritual al lumii islamice. Noul oraș va avea unul dintre cele mai mari porturi maritime din lume și va oferi peste un milion de locuri de muncă, fapt care înseamnă o gură de oxigen pentru o țară unde 40% din populație are vârsta sub 15 ani. Construcția este deja în desfășurare și ar trebui să fie gata în anul 2020.

Un oraș mic, cu un impact uriaș în evoluția omenirii

35151-madasar.jpgCu o populație de doar 50.000 de oameni, noul oraș Madasar din Abu Dhabi pare să fie în umbra celor mai sus menționate. Dar atunci când vine vorba de orașe verzi, este liderul incontestabil. Mașinile vor fi interzise în interiorul orașului, care va funcționa integral cu energie solară, eoliană și termală. De asemenea, acolo se construiește cea mai mare centrală electrică pe bază de hidrogen din lume. Până la 80% din apa orașului va fi refolosită, iar reziduurile vor fi reduse cât mai aproape de zero posibil. Proiectul este în construcție.

Moscova pregătește un oraș cu climă controlată natural

Moscova este renumită pentru monumentele ei, dar acum ar putea avea o nouă bijuterie35152-moscova.jpg arhitecturală: Insula Cristalului (Crystal Island). Este vorba despre un oraș construit pe înălțime, în forma unui vulcan care se înalță 450 de metri și ocupă o suprafață de 2,5 kilometri pătrați.  Acesta va putea găzdui 30.000 de oameni, în 900 de apartamente și 3.000 de camere de hotel. Grădinile terasate și rama dinamica a construcției ar controla mediul interior în funcție de anotimp, pemițând intrarea aerului rece și reflectând căldura nedorită pe timpul verii, dar izolând și iluminând în timpul iernii. Construcția proiectului a fost amânată însă în 2009, din cauza condițiilor economice precare.

CITEȘTE ȘI:

24 September 2014