Magistrala 6 de metrou ar putea fi primul proiect de infrastructură care nu va fi tergiversat. Cel puțin nu de acum înainte, pentru că UEFA ne obligă să finalizăm acest proiect până în anul 2020, dacă vrem să rămână valabil planul conform căruia țara noastră va găzdui patru meciuri din Campionatul European din 2020. Prin urmare, licitația pentru construcție se preconizează a se desfășura luna viitoare, în timp ce contractele de execuție ar trebui semnate în ultimul trimestru al acestui an. Momentan, documentele sunt atent analizate de partenerii japonezi, care sunt interesați de finanțarea lucrărilor. 

41859-metrou.jpgMagistrala 6 de metrou va lega Bucureștiul din zona 1 Mai până în Otopeni, având 12 stații și o lungime de 14,2 km. Proiectul este unul urgent, dată fiind înâelegerea făcută de UEFA. Prin urmare, oficialii români s-au întâlnit azi cu delegația oficială economică din Japonia și au discutat acest aspect. Banca Japoniei pentru Cooperare internațională a anunțat deja finanțarea lucrărilor de construcție cu aproximativ 330 milioane euro.

Sperăm să putem avansa cât mai mult în cursul anului 2018. Așteptăm cu mare interes punctul de vedere al Japan International Cooperation Agency asupra documentației privind licitația, pentru a putea demara efectiv licitația în luna februarie și a fi în măsură să semnăm contractele de execuție în luna octombrie”, a declarat vicepremierul Paul Stănescu.   

În aceste condiții, timpul pare să curgă în defavoarea planului României de a fi gazda a patru meciuri din Campionatul European din 2020. Potrivit UEFA, România nu poate găzdui aceste meciuri dacă nu are linie de metrou până la aeroport. Astfel ar rămâne puțin peste un an pentru finalizarea proiectului, ceea ce sună a utopie. Reprezentanții ministerului transporturilor sunt însă optimiști și spun că proiectul va fi gata la timp. Totuși, specialiștii spun că, în termeni realiști, Magistrala 6 nu se poate finaliza mai devreme de anul 2022, și asta în cazul în care merge totul bine. În orice caz, chiar dacă nu reușesc să termine proiectul la timp, puțină grabă nu are cum să strice unui proiect care este în discuții încă din 2007. La momentul repsectiv, Magistrala 6 avea 21 de stații și ar fi trebuit finalizată în anul 2014. Între timp, condițiile se schimbă permanent. În ultimele zile ale anului trecut, oficialii români au anunțat că Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare va finanța cu 300 de milioane euro realizarea proiectului. O altă problemă este cea a exproprierilor Băneasa Investments, care se află sub sechestrul DNA. Proiectul este inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București - Ilfov și are un cost estimat la 1,3 miliarde de euro.

 

16 January 2018