Mediul de afaceri din România se așteaptă la o creștere simțitoare, pentru anul în curs: 90% dintre oamenii aflați în poziții-cheie din cele mai importante companii mizează pe creșterea afacerilor și pe o mărire a profitului. În același timp, peste 70% dintre angajatori spun că vor crește numărul angajaților, iar aproape 90% dintre aceștia estimează că vor mări salariile.

36412-business.jpg90% dintre liderii de business din România sunt încrezători în creșterea afacerilor lor în acest an, iar aproape jumătate dintre aceștia estimează o evoluție simțitoare, de peste 10%. În același timp, doar 6% dintre companii se așteaptă la scăderea cifrei de afaceri și doar 4% la o stagnare, potrivit celui mai recent studiu realizat de EY România (intitulat „O nouă viziune a creșterii”). Estimările privind creșterea profitului sunt, de asemenea, pozitive, doar 13% dintre companii așteptându-se la o stagnare sau o scădere a profitabilității în 2015.

  • Această tendință va fi susținută în mare măsură prin investiții: 76% dintre respondenți afirmă că vor crește investițiile în 2015
  • Acestea se vor concentra în zona de lansări de noi produse și servicii, cea de marketing și vânzări și în extinderea în noi piețe de desfacere
  • Majoritar (53%), aceste investiții vor fi finanțate prin credite bancare, urmate de injecții de capital (18%)

„Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea trebuie să se regăsească pe agenda de business și în bugetele de investiții în 2015. De asemenea, accesul la finanțare, abilitatea de a diversifica sursele de finanțare și optimizarea costului finanțării au devenit într-o mai mare măsură avantaje competitive, ca urmare, orice strategie de business va trebui să le aibă în vedere în acest an”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

Salarii mai mari și mai multe locuri de muncă

Evoluțiile pozitive estimate pentru cifra de afaceri și profitabilitate vor fi susținute și prin creșterea numărului de angajați. Peste 35% dintre angajatori afirmă că vor crește numărul angajaților între 5 și 30% sau peste. În același timp, 36% dintre angajatori se așteaptă la o creștere modestă (sub 5%).

87% dintre companii vor crește salariile, dar aproape jumătate dintre respondenți nu estimează o creștere mai mare de 5%. Totuși, 38% au bugetat pentru 2015 o creștere a salariilor propriilor angajați între 5-20% sau chiar mai mult.

IT-ul este industria cu perspectivele cele mai mari de creștere, cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul curent fiind estimate de către companiile din IT și servicii. Respondenții din industria IT sunt foarte încrezători în perspectivele sectorului în care activează într-o măsură covârșitoare (78%). Alți executivi optimiști peste media economiei provin din industria producătoare și servicii.

„După depășirea crizei, revenirea creșterii a fost timidă. În 2015 însă, cererea va redeveni motorul creșterii business-urilor românești, conform răspunsurilor oferite în cadrul nostru. Astfel, 66% dintre executivi se așteaptă la o creștere a cererii pentru produsele și serviciile companiei lor în 2015, în timp ce 32% estimează o stagnare și doar 2% o tendință negativă. Evoluțiile cele mai bune le așteaptă executivii din IT, transporturi, real estate și servicii, în timp ce evoluții negative sunt estimate în industria editorială”, subliniază specialiștii EY România.

Reducerea costurilor este încă sus pe agenda oamenilor de afaceri, deși, în același timp, recunosc importanța mare a inovației în succesul companiei pe care o conduc, 60% dintre ei afirmând că inovația are un impact mare și foarte mare în această privință. Deși 78% dintre respondenți consideră că succesul companiei este în măsură mare și foarte mare dependent de nivelul de pregătire al angajaților, doar 5% dintre ei au recurs la atragerea în companie a unor angajați valoroși în 2014, ca răspuns la condițiile din piața în care activa compania.

„Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piața locală în 2015, cei mai importanți trei indicatori rămân: rezultatele financiare, satisfacția clienților și cota de piață, cu precizarea că satisfacția clienților a detronat în importanță indicatorii financiari, fiind în acest an cel mai importat element al succesului unei companii. Alături de acești factori, 41% dintre liderii de business menționează notorietatea mărcii (brand awareness), față de 39% în anul trecut”, conchid reprezentanții companiei de de servicii profesionale.

În cadrul acestui studiu, a fost analizată percepția a peste 200 executivi de top cu privire la perspectivele mediului de afaceri din România în 2015. 22% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 milioane euro, 30% din companii au o cifră de afaceri între 10 și 50 milioane eurorestul având o cifră de afaceri sub 10 milioane euro.

VEZI ȘI ALTE ARTICOLE:

 

19 February 2015