Bucureștiul și periferiile ar putea fi traversate de metrou de la un capăt la altul, până în anul 2030. Pentru zone precum Bragadiru și Voluntari, sau Sectorul 5 sau sudul Bucureștiului, locuri în care transportul în comun este foarte slab reprezentat, metroul ar fi salvator. Acest scenariu este deja prevăzut în acte oficiale, iar Metrorex spune că o rețea de metrou cu dezvoltare maximă ar include șapte proiecte potențiale, investiții complexe, dar posibile.

39640-metrou.jpgMetroul este mijlocul de transport preferat al bucureștenilor, dar totuși disponibil doar pentru o mică parte a Capitalei. În ipoteza în care acesta ar fi extins, sute de mii de oameni ar alege această metodă de transport, dintre care mulți ar putea chiar să renunțe la mașină. Astfel, traficul ar fi eliberat, timpul petrecut până la destinație ar fi mai mic, iar confortul urban, sporit. De fapt, acesta este și scopul Planului de Mobilitate Urbană, care a popularizat conceptul unui București străbătut complet de metrou, până în 2030.

Metrorex a furnizat un număr de posibile prelungiri ale serviciilor de metrou și nou trasee pentru evaluare. A fost creat un scenariu ce implică o Rețea de metrou cu dezvoltare maximă, ce a inclus șapte proiecte potențiale, pentru a stabili performanța lor generală și efectul asupra rețelei de transport din regiune, ca întreg. Acesta a oferit apoi o măsură de analiză pentru proiectarea scenariilor complexe ce includ investiția în metrou”, se arată în Planul de Mobilitate Urbană.

Guvernul Elveției plătește planul de fezabilitate pentru extinderea Magistralei 4

Primul punct de dezvoltare este extinderea Magistralei 4 Gara de Nord-Progresul. Momentan, pe acest traseu există un mare neajuns: lipsa conexiunii dintre Gara de Nord și stația de tren Progresul, din sudul Capitalei, care este planificată pentru redeschidere. Dacă acest tronson ar exista, atunci zilnic ar exista un număr suplimentar de 360.000 de călători. Investiția estimată este de 950 de milioane de euro, iar studiul de fezabilitate va fi finanțat de Guvernul Elveției. Urmează, pe lista priorităților, extinderea Magistralei 5 Eroilor-Iancului.

Pentru M5 sunt planificate două prelungiri aflate în prezent în lucru, ceea ce face acest proiect cel mai puternic din perspectiva numărului de călători și a schimbării modale, deoarece conectează multe dintre nodurile cele mai importante din centrul orașului. Pentru secțiunea centrală (Erolior-Iancului), o serie de aspecte tehnice specifice zonelor istorice trebuie aprofundate și tratate corespunzător. În ceea ce privește secțiunea estică (Iancului-Pantelimon), este existentă planificarea avansată, dar totuși aceste lucrări coincid cu lucrările de reabilitare a liniei de tramvai de pe același aliniament, fapt ce presupune posibilitatea implementării proiectului în orizontul de timp 2030”, se arată în Planul de Mobilitate Urbană

Magistrala  ar putea avea capetele de linie în Bragadiru sau Afumați

Prelungirile ar avea o lungime totală de 5 km și ar costa 700 de milioane de euro. Ele ar atrage un număr de călători mai mare cu 285.000, în fiecare zi, însă complexitatea tehnică și de dificultățile de proiectare amenință să împiedice implementarea proiectului. În orice caz, implementarea se va face doar după ce segmentul Drumul Taberei-Iancului va fi operabil. Un alt traseu necesar este Magistrala 6, cea care pleacă din Gara de Nord și duce la Aeroportul Internațional Henri Coandă. Aliniamentul M6 propus, Gara de Nord - 1 Mai - AIHC, a fost supus unui studiu de fezabilitate și este pregătit pentru licitare cu o treime din costuri cu finanțare asigurată. Numărul estimat de pasageri este de 130.000 pe zi, momentan, căci acest număr este în creștere constantă. Lungimea totală a traseului ar fi de 14 kilometri, iar investiția se ridică la 1 miliard de euro. La fel de importantă, pentru oraș, este și dezvoltarea Magistralei 7 Depoul Alexandria - Colentina.

Linia M7 va oferi un serviciu absent în prezent pe axa Nord-Est și Sud-Vest, conectând zonele Voluntari și Sectorul 5 cu centrul orașului. Este de așteptat ca Voluntari să își continue dezvoltarea, crescându-și cererea atât rezidențială cât și comercială în următoarele decenii, ceea ce face necesită un serviciu de transport eficient. În prezent, Sectorul 5 este slab deservit de transportul public și ar beneficia din plin de un serviciu de calitate ce l-ar conecta cu centrul orașului”, se arată în Planul de Mobilitate Urbană.

Magistrala 7 ar transporta zilnic 320 de mii de persoane și are cea mai mare distanță de parcurs, dintre toate proiectele propuse: 21 de kilometri. acest lucru presupune și cea mai mare investiție, respectiv 2,3 miliarde de euro. Momentan se discută modul în care proiectul ar putea fi implementat, iar capetele de linie ar putea fi la Afumați sau Bragadiru. În ultimul rând, Magistrala 8 Crângași-Dristor va oferi un serviciu de transport de înaltă calitate spre zona de Sud a Bucureștiului, inclusiv prin Rahova sau Ferentari, serviciu absent în prezent. Și acest proiect se întinde pe o lungime considerabilă – 18 km, iar costurile de finanțare se ridică la 1,9 miliarde de euro. Numărul zilnic de călători este estimat la 260.000.

CITEȘTE ȘI:

29 February 2016