Modernizarea zonei București-Ilfov ar putea fi amânată, îngreunată sau chiar împiedicată de chiar promotorii ei, reprezentanții Primăriei București. Din comoditate sau poate superficialitate, aceștia tind să omită criterii importante ale finanțării proiectelor, ceea ce ar putea suspenda fondurile alocate de Uniunea Europeană în această direcție, precum și consultanța oferită de UE specialiștilor români. Cu alte cuvinte, un proiect gândit la standarde europene ar putea deveni un proiect ridicat după criterii românești.

39472-trafic_bucuresti.jpgPlanul de Mobilitate Urbană pentru regiunea București-Ilfov este un proiect complex, care se întinde pe decenii întregi. Acest proiect ar putea transforma Capitala într-un oraș mai bun pentru următoarele generații, sau ar putea complica și mai mult bunul mers al lucrurilor, în funcție de cum se lucrează. Suntem abia la început, dar lucrurile nu se arată deloc încurajatoare, poate chiar din contră. Am început totul cu o amânare de 15 luni, iar acum riscăm retragerea susținerii Uniunii Europene, din cauza faptului că ne abatem de la regulile de bază.  

Până în acest moment, realizarea documentului final s-a făcut doar cu încălcarea procedurilor. Cetățenii nu au fost implicați decât în etapa finală, când se mai pot face doar modificări minore. Conceptul de Mobilitate Urbană a fost greșit înțeles prin Fluidizarea Traficului, în ciuda eforturilor UE de a explica faptul că măsurile de fluidizare a traficului conduc automat la congestionarea acestuia. Iar autoritățile nu pot să numească nici măcar trei principii ale Planului. Nerespectarea strategiei va conduce la blocarea finanțărilor europene și lipsa supravegherii din partea UE”, explică oficialii asociației ActiveWatch.

Fluidizarea Traficului nu este sinonimă cu Mobilitatea Urbană

Între timp, Bucureștiul a fost numit orașul cu cel mai aglomerat trafic al anului 2014, titlu obținut imediat după implementarea unor măsuri ample de fluidificare a circulației rutiere. Specialiștii locali în mobilitate urbană sunt relativ noi în domeniu și încă nu prea temeinic pregătiți. Tocmai de aceea, este important să fie respectate principiile de realizare ale Planului, care sunt concluziile unui studiu care a durat mai bine de trei ani. Cu acest scop, s-au analizat strategiile experților în mobilitate din 26 de țări, iar Comisia Europeană a oferit municipalității documentație în limba română, pentru a facilita întregul demers.

Municipalitatea a ignorat documentația oferită de Comisia Europeană, iar coordonatorul proiectului spune că nu își poate asuma proiectul pe termen lung, pentru că face parte dintr-o conducere interimară. Este vorba despre lipsă de asumare a responsabilității și o clară neînțelegere a rolului unei strategii, într-un proiect de asemenea amploare”, continuă oficialii asociației ActiveWatch.

Dezvoltarea Bucureștiului nu se poate face fără participarea bucureștenilor. Este ilegal.

Locuitorii Bucureștiului ar trebui să joace un rol crucial în proiect și să fie implicați în toate etapele de planificare. Eu trebuie să înțeleagă principiile realozare și să contribuie la dezvoltare, indiferent de conducerea Primăriei. În caz contrar, situația este dezavantajoasă pentru cetățeni, ceea ce contravine întregii idei pe care se bazează Planul.  

În perioada următoare, se va iniția o campanie prin care societatea civilă să solicite instituțiilor implicate în realizarea PMUD București-Ilfov să respecte principiul abordării participative și să ofere posibilitatea cetățenilor de a fi informați corect și de a li se răspunde la întrebări. Întâlnirile dintre cetățeni și administrație trebuie să continue săptămânal, după modelul campaniilor de informare derulate de alte orașe europene pe tema Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă”, se arată în comunicatul ActiveWatch.

În condițiile în care Planul de Mobilitate Urbană implică o planificare a bugetelor pe următorii 15 ani, refuzul autorităților de a organiza întâlniri de informare nu poate fi o opțiune. Adoptarea strategiei fără informarea și implicarea tuturor părților va aduce neînțelegeri la nivel de politici, iar un asemenea fapt nu poate decât să blocheze un proiect atât de important pentru o capitală europeană.

CITEȘTE ȘI:

 

 

1 February 2016