Segmentul rezidențial a fost puternic afectat de criza imobiliară, dar și de calitatea slabă a serviciilor. După cinci ani de prăbușire economică, acest segment a fost cuprins de optimism, iar dinamica lui s-a schimbat radical. Clienții sunt în continuare foarte atenți la produsele și dezvoltatorii pe care îi aleg, dar această analiză îi face să aibă încredere în cei pe care i-au ales să le construiască locuința. În mod surprinzător, au reapărat tranzacțiile off-plan, repectiv clienții care sunt dispuși să plătească pentru locuința lor înainte ca aceasta să fie ridicată.

37175-plan_locuinta.jpgIdeea de a cumpăra înainte ca locuința să fie gata a fost una stigmatizată chiar dinainte de debutul crizei economice. Câteva tunuri răsunătoare au fost suficiente pentru a induce teama în rândul clienților, și a aduce probleme dezvoltatorilor de bună-credință. Timpul a trecut, iar piața imobiliară s-a cernut în așa fel încât doar constructorii și investitorii serioși au putut rămâne în business. Referințele sunt un criteriu important de decizie, iar clienții sunt întotdeauna bine documentați cu privire la cel pe care îl aleg să le construiască locuința. Istoricul afacerii și mărturia foștilor clienți i-au convins și pe alții să facă ceea ce nimeni nu mai îndrăznea: să cumpere o locuință în stadiul de proiect. Iar acest lucru este valabil atât pentru case, cât și pentru apartamente.

„Reluarea activă a vânzării de apartamente în etapa de construcție este un indicator de redresare a pieței imobiliare, pe segmentul rezidenția. Această situație nu a existat nici în perioada de boom, între 2006 și 2008. Există o tendință în creștere de contractare de apartamente în imobile noi care se află în stadii incipiente, chiar înainte de obținerea autorizației de construcție. De la începutul anului până acum, am intermediat pre-contractarea unor pachete de astfel de apartamente, cu o valoare totală de peste 2.5 milioane de euro, în zona de nord a Bucureștiului”, arată oficialii Crosspoint Real Estate.

Clienții care cumpără off-plan sunt motivați de discounturile oferite de dezvoltatori

În luarea acestei decizii, clienții sunt motivați de discounturile pe care dezvoltatorii le oferă, pentru locuințele care nu au fost construite încă. Cu cât este mai departe momentul finalizării, cu atât este mai mic prețul. Cu dezvoltatorul potrivit, acest demers este complet lipsit de riscuri.iar dezvoltatorii tradiționali, cu istoric vechi în piață și cu proiecte în dezvoltare, nu au motive să fugă cu banii de avans.  

„Primul nostru proiect, Flamingo Gardens 1, a început în anul 2007 și a fost format din 10 case. În 2008, a urmat Flamingo Gardens 2, unde am ridicat 20 de case. Anul acesta vom livra 40 de case în Flamingo Park, iar 10% dintre acestea au fost prerezervate. Afacerea noastră a crescut organic, tocmai de aceea a și rezistat fluctuațiilor pieței. Am investit în total două milioane de euro, fonduri personale, iar clienții au încredere în noi, după ce au văzut că ne respectăm întotdeauna promisiunile făcute”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Dragoș Cincă, Managing Partner Flamingo Park.

Odată cu cererea în creștere, s-a impus drept necesară și o paletă mai largă de oferte. Dacă până acum, cei mai mulți dezvoltatori au construit apartamente mici, cu prețuri direct proporționale, acum piața cere și altceva.

„Se conturează o tendință de diversificare a proiectelor. Imobilele de dimensiuni mici, care au predominat în perioada de criză, sunt completate cu o gamă largă de oferte: de la imobile cu caracter exclusivist, de 15-20 de apartamente, până la ansambluri rezidențiale de mari dimensiuni, cu facilități de tip “oraș în oraș””, explică oficialii Crosspoint Real Estate.

Directivele europene ne împing să construim locuințe ecologice

Deloc de neglijat este segmentul locuințelor ecologice, către care ne împing directivele europene. deși pare un deziderat, transformarea radicală a pieței, în această direcție, este complet plauzibilă.

„Chiar din acest moment este posibil să livrăm pe piață clădiri cu aproape zero energie. Avem tehnologia necesară, avem și companii capabile să facă acest lucru. Însă este foarte important să creștem specializarea forței de muncă, iar companiile ar trebui să fie stimulate pentru a face acest lucru, la fel cum și proprietarii ar trebui încurajați să ceară această calitate”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro ing. Horia Petran, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Construcții, Urbanism și Dezvoltare Teritorială Durabilă.

O altă schimbare a momentului este legată de dezghețarea vechilor proiecte, blocate pe perioada de criză. Dezvoltatorii lor au găsit resursele necesare precum și contextul favorabil pentru a le repune pe piață. Așadar, anul 2015 este unul dominat de optimism, la nivelul pieței rezidențiale, cu avantaje atât pentru clienți, cât și pentru dezvoltatori.

CITEȘTE ȘI:

26 May 2015