Imaginați-vă un oraș în care nimeni nu mai vrea să își conducă mașina. De plăcere! Mijloacele de transport în comun sunt atât de eficiente încât mașinile persoanle nu se mai justifică. Traseele pietonale sunt o plăcere, iar benzile de bicicletă sunt o alternativă pentru cei care preferă să se deplaseze pe două roți. Sună ireal, dar în Finlanda se lucrează deja la implementarea acestui plan. Până în 2025, Helsinki urmează să scoată autoturismele personale din circulație, prin încurajarea locuitorilor în acest sens.

41276-helsinki_strada.jpgÎn timp ce România încă se străduiește să găsească soluții pentru un decor urban măcar civilizat, dacă nu evoluat, restul lumii se pregătește pentru o revoluție la nivel de transporturi. Helsinki a început deja demersurile necesare pentru ca în mai puțin de zece ani să fie un oraș în care nimeni nu mai vrea să folosească mașina personală.

Transportul public și cel privat trebuie să se contopească. Este rolul orașului să ofere contextul necesar pentru ca acest lucru să se întâmple”, a explicat Sonja Heikkilä, responsabil cu transportruile din guvernul de la Helsinki.

întregul transport, redus în telefoanele mobile ale fiecărui locuitor

Iar pentru a face acest lucru este nevoie de mai mult decât un sistem impecabil de mijloace de transport în comun. În era digitală în care trăim, sunt vitale aplicații legate prin satelit la sistemul de transport, sisteme organizate de împărțire a cursei prin autoturisme închiriate la minut sau mașini autonome, fără șofer, cum sunt cele ale Google. Toate acestea vor fi coordonate prin telefonul mobil, într-o lume a transortului inteligent bazat pe comportamentul individual al călătorilor și flexibilitate.

Autobuzele fără șofer și autoturisme conectate la rețelele de transport în comun sunt deja variante viabile de transport. Mașinile fără șofer de la Google au condus deja mai mult de 1,6 milioane de kilometri în mod autonom, iar compania desfășoară deja teste cu mici flote. Toate acestea prezintă atât oportunități cât și provocări pentru departamentele de transport care se ocupă cu infrastructura fizică”, continuă oficialii de la Helsinki.

Toate aceste măsuri vor conduce la mai puțin timp petrecut în trafic, mai puține accidente de circulație, o calitate crescută a aerului și amprente urbane de dioxid de carbon mai reduse. Pentru a ajunge la aceste performanțde, departamentele Guvernului care se ocupă de transport încearcă să identifice parteneriate prin care să stimuleze companiile care închiriază maișini pentru a identifica noi pachete care să atragă mai mult publicul. De asemenea, se poate vorbi despre investiții în dezvoltare modului de transport autonom precum și în sistemul de deplasare cu biciclete. În orice caz, este un acord general faptul că guvernele, în general, trebuie să facă mai mult pentru cetățeni decât să rămână mereu în urmă, încercând să reproducă modelele după care se lucrează de ani în șir.

CITEȘTE ȘI:

23 February 2017