Problema parcărilor este un subiect sensibil pentru toți bucureștenii, indiferent dacă este vorba despre șoferi sau pietoni. Locurile libere nu sunt niciodată suficiente și nici nu vor fi vreodată, după cum explică specialiștii. Soluția este una aparent contra-intuitivă și conduce la nemulțumirea șoferilor: trebuie redus traficul și trebuie introduse cât mai multe taxe: pentru parcare, pentru traversarea podurilor, pentru traversarea unor anumite zone ale orașului etc. În caz contrar, cu cât mai multe parcări vor apărea, cu cât mai multe drumuri lărgite, cu atât mai mulți șoferi vor apărea pe străzi.

36767-parcare_verticala.jpgÎn București, fiecare loc liber este transformat, abuziv sau legal, în loc de parcare. Trotuare, străzi, spații verzi, toate pot deveni parcări pentru o oră, o zi, luni sau ani întregi. Pentru a rezolva această problemă, primăriile au încercat să amenajeze parcări, care au eliberat parțial drumurile. Cu toate acestea, ele s-au dovedit a fi insuficiente. Poate și pentru că, în acest demers, trebuie rezolvată problema, nu identificate soluții pentru efectele acesteia.   

În zona Unirii, de exemplu, un trotuar întreg, plin de spații verzi, s-a transformat în parcare. Trotuarul acela trebuie pietonalizat. Exista parcare în Rondul Alba Iulia, dar nimeni nu parchează acolo, pentru că se plătește. Acum facem parcări, pe bani publici, care vor fi gratis. Nicăieri în Europa, parcările nu sunt gratis pe stradă. Parcarea nu mai poate fi gratis. Oamenii trebuie să fie constrânși să renunțe la mașini sau să plătească, dacă aleg să le folosească. Trebuie să dispară locurile din parcare din centrul orașului”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Ana Drăguțescu, oficial Asociația pentru Tranziție Urbană.

Transportul în comun trebuie eficientizat, până când șoferii se vor convinge că e mai convenabil să lase mașinile acasă

Dar pentru ca acest plan să fie viabil, trebuie ca primăriile să ofere o alternativă de deplasare. Transportul în comun ar trebui eficientizat, până la momentul în care șoferii vor găsi mai convenabil să se deplaseze cu RATB decât cu mașinile personale.

Autobuzul trebuie să vină de la Piața Muncii până la Piața Unirii, într-un timp de cinci minute. Este foarte clar că acesta trebuie să treacă pe lângă toate mașinile care stau blocate la semafor. Cele mai multe mașini care blochează străzile și trotuarele sunt ale celor care le folosesc să ajungă la serviciu. La sfârșitul zilei, mai mult de jumătate dintre locurile de parcare pe trotuare sunt goale”, continuă Ana Drăguțescu.

Parcările trebuie ridicate pe verticală sau în subteran, pentru a salva spațiile verzi și a elibera drumurile

Parcările, pentru a fi eficiente, ar trebui să fie construite pe verticală sau în subteran. Dar aceste sisteme sunt scumpe și, prin urmare, evitate. Tocmai de aceea, sunt necesare planuri detaliate pe fiecare cartier în parte, urmate de măsuri implementate punctual.

Este nevoie de aceste parcări subterane sau supraterane pe verticală, pentru că extinderea pe orizontală nu se mai poate face. Toată lumea distruge spațiile verzi. Și trebuie găsit un preț acceptabil. Nu avem ce face altceva, acesta este orașul nostru. Unul foarte aglomerat, cu foarte multe construcții. Felul în care el a fost conceput nu permite agregarea unui număr atât de mare de mașini”, explică oficialul Asociației pentru Tranziție Urbană.

Asemenea sisteme de parcare s-au încercat, într-un număr limitat, în cartiere precum Drumul Taberei. Inițiativa s-a oprit însă rapid, din lipsă de fonduri. Iar unde existau fonduri, instituțiile responsabile s-au sabotat între ele, în defavoarea cetățenilor.  

„Avem o mare problemă la nivelul acestui oraș – nu există măsuri integrate și nu există cooperare interdepartamentală, interinstituțională. Ce fac unii, strică alții și nimeni nu este sancționat, astfel de lucruri se fac la nesfârșit, iar opinia publică nu îi taxează. Instituțiile statului ar trebui să redirecționeze fonduri către parcările din cartiere, pentru a construi pe verticală la un preț accesibil tuturor. Dar pentru ei, este mai simplu să ia din grădini și să facă parcări. Este drept, schimbarea nu se poate face de azi pe mâine, dar trebuie pornit pe acest drum. Dacă noi în continuare curățăm spațiile verzi pentru a face loc parcărilor, ne va fi foarte greu, nouă și copiilor noștri, să punem la loc cândva aceste spații verzi”,  explică Ana Drăguțescu, oficial Asociația pentru Tranziție Urbană.

Autoritățile nu ar trebui să lucreze doar între ele, ci și împreună cu specialiști în transport, planificare urbană și în planificare de transport și de mobilitate. Specialiști există și la noi, dar interesul autorităților este scăzut. Dezbaterile publice se transformă în combateri, iar autoritățile nu țin cont de argumentele celor care au în plan dezvoltarea strategică a infrastructurii bucureștene. Momentan, lucrurile merg mai departe după un plan creat pentru o epocă apusă.

CITEȘTE ȘI:

15 April 2015