Atunci când vine vorba despre parcări, se știe că nu există fonduri, nu există interes, nu există planuri viabile. Există doar stresul parcării. Tocmai de aceea, perspectiva unui oraș în care se poate parca civilizat atrage imediat atenția oricărui șofer bucureștean, iar planul de modernizare a Bucureștiului include promisiunea unor parcări ca afară. Autoritățile anunță un proiect-pilot de parcare civilizată, în centrul orașului, pentru a demonstra că se poate și la noi, precum și pentru a convinge șoferii  să își schimbe atitudinea față de parcare, așa cum o știu ei acum.

39500-parcare_tripla1.jpgNecesitatea unui sistem modern de parcare, în București, este acut resimțită atât de șoferi cât și de pietoni. Autoritățile au avut câteva tentative de a modifica lucrurile, însă aceste proiecte s-au oprit în stadii incipiente. Problema cu parcările este, în principal, faptul că orice soluție de modernizare va aduce nemulțumirea șoferilor, măcar până se obișnuiesc cu ideea. Pentru cei care vor un București cu parcare ca afară, este un preț de plătit. La modul propriu. Iar șoferii bucureșteni au o reală problemă cu plata locului de parcare.

Acest domeniu, ca și multe altele, suferă de o lipsă de resurse pentru desfășurarea funcțiilor, în acest caz sunt foarte limitate resursele pentru aplicarea legii și în corespondență capacitatea de implementare a politicilor propuse. În plus, nu există voință politică pentru a defini o politică de parcare”, se arată în Planul de Dezvoltare Urbană București-Ilfov.  

Bucureștenii consideră că doi lei pe oră este un preț decent, pe care l-ar plăti pentru a parca

Potrivit studiilor de impact, în cazul în care parcările ar începe să fie taxată cu un preț de 5 lei pe oră, doar 65% dintre șoferi ar parca în zonele cu plată. Alți 21% ar căuta până când ar găsi un loc de parcare gratuit, iar 6% ar fi dispuși să meargă pe jos până la 20 de minute de la locul de parcare până la destinație, doar pentru a nu plăti taxa. Lucrurile se schimbă radical însă dacă taxa scade la 2 lei pe oră. în acest caz, 85% dintre clienți ar plăti parcarea și doar 6% ar căuta parcare gratuită. Însă indiferent de soluția aleasă, parcarea de rezidență este privilegiată.

„Politica de parcare trebuie să facă diferență între parcările la locul de destinație și parcările rezidențiale. În timp ce prima este mai potrivită pentru politici restrictive de parcare, inclusiv mecanisme de taxare, aceste aspecte sunt problematice în cazul parcărilor rezidențiale. Parcare pentru rezidenți se va baza pe o revizuire a politicilor în diverse orașe și recomandarea unei abordării care să crească spațiile disponibile fără a intra în conflict cu ceilalți participanți la trafic și metode de alocare, care sunt în concordanță cu capacitatea”, se arată în planul de modernizare a Bucureștiului.

Proiectul pilot va face diferențierea între parcările pentru rezidenți, vizitatori și navetiști

Urmând aceste criterii, municipalitatea urmează să implementeze un proiect pilot în centrul Bucureștiului, care va funcționa ca un barometru de satisfacție. Acesta va fi primul pas pentru a testa reacția celor trei categorii de utilizatori implicați: rezidenți, vizitatori și navetiști.

Pilotul de promovare subliniază importanța calității urbane, sprijină obiective realiste pentru managementul cererii de călătorie spre centrul orașului și abordează nevoi reale ale locuitorilor din zonă. Capacitatea de parcare trebuie împărțită în câteva tipuri:

  • Parcarea pe stradă;
  • Parcări municipale;
  • Parcări private pentru funcțiuni rezidențiale și/sau de afaceri;
  • Parcări private deschise publicului general”, se subliniază în Planul de Mobilitate Urbană.

Parcarea din centrul orașului a prins proporții spectaculoase în contextul emigrării populației către zonele periferice ale orașului. Cu o tendință de scădere a populației în zonă și cu extinderea dezvoltărilor comerciale la periferie, parcarea este văzută ca un element cheie pentru păstrarea rezidenților centrali. În acest moment, parcările din București sunt în subordinea a doi actori principali: Primăria Generală și primăriile de sector. Primăria generală administrează aproximativ  8.000 locuri de parcare, situate în special în centrul orașului și de-a lungul străzilor importante. Aceste parcări nu au dispozitive automate de plată, iar personalul de taxare este depășit de volumul clienților. În cazul primăriilor de sector, locurile de parcare sunt mult sub necesar, iar cele care există sunt deja închiriate pe perioade lungi, în general un an, cu posibilitatea de reînnoire a contractului. Lipsa locurilor de parcare adecvate a condus la transformarea întregului oraș într-un uriaș loc de parcare. Parcarea dublă sau triplă la bordură este o practică deja comună, ceea ce îngreunează traficul deja deficil. Mai mult, un procent important din traficul din centrul orașului este constituit din mașini care caută un loc de parcare, crescând cererea și încetinind suplimentar traficul.

CITEȘTE ȘI:

 

3 February 2016