Pe 4 iulie 2015, începând cu ora 10, are loc al doilea marș Orașul pentru oameni! Protestul va începe de la Piața Victoriei și se va încheia în Piața Universității. În București, administrația publică continuă să ignore problema care îi afectează pe cei mai mulți dintre cetățeni – accesul pietonilor la spațiul public.

37571-mars_2014.jpgProblemele care ne scot în stradă sunt unele de care ne lovim zilnic, dar pe care administrația publică nu înțelege să le rezolve urgent:

- Mașinile parcate pe trotuar sunt un element comun in București – pietonii sunt nevoiția să utilizeze carosabilul pentru că trotuarul este considerat loc de parcare, politia nu respecta legea, iar ce se intampla in fata primariei Bucuresti nu e diferit de ce se intampla in restul orasului;

- Persoanele cu dizabilități nu pot accesa independent spațiul public: deși există reglementări legale care prevăd obligativitatea accesibilizării spațiilor publice, acestea se dovedesc a fi mai degrabă prevederi opționale pentru administrația publică;

- Persoanele vârstnice, persoanele cu deficiențe de vedere sau copiii care deprind mersul pe jos sunt puși în pericol de gropile, cablurile și mobilierul urban ce populează abuziv trotuarele (atunci cand trotuarele nu sunt blocate in intregime de masini);

- Părinții, bunicii și însoțitorii copiilor în cărucioare resimt căruciorul mai degrabă ca pe o corvoadă într-un oraș în care nu e loc decât de parcat mașina;

- Trecerile de pietoni blocate de mașini parcate pun în dificultate părinții cu carucioare și fac imposibilă deplasarea persoanelor în scaun rulante

- Semafoare sincronizate pentru a fluidiza traficul auto, fără niciun pic de considerație pentru pietonii care sunt nevoiti sa traverseze strada în fugă, sau care așteaptă în ploaie, vânt sau arșiță

- acumularile de apa din intersectii care fac traversarile pietonale aproape imposibile;

- stațiile RATB pline de mașini parcate care fac imposibilă oprirea la bordură a autobuzelor;

- Supralicitarea “fluidizării” traficului motorizat – proiectele Primăriei Generale sunt cantonate în obiective care nu deservesc majoritatea cetățenilor orașului – pietonii, fără să arate că este capabilă să administreze măcar actuala rețea de străzi;

- Deszăpezirile vizează prioritar căile de rulare, pietonii fiind nevoiți să escaladeze munți de zăpadă plasați pe trotuare pentru eliberarea părții carosabile;

Aceasta este în fapt situația în majoritatea orașelor din România. Astfel că solicitările noastre sunt unele care vizează toate autoritățile publice la nivelul întregii țări:

- Modificarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier astfel încât, în cazul parcării ilegale pe treceri de pietoni, pe pistele pentru biciclete, în stații, prin blocarea trotuarelor sau pe benzile dedicate transportului public, acestea sa fie ridicate pentru deblocarea căilor de circulație pietonale, a bicicletelor sau a transportului public.

-          Modificarea legislatiei astfel incat sa se simplifice procedurile de aplicare a contraventiilor in sensul ca procesul-verbal de contravenție să poată fi completat pe numele proprietarului mașinii.

- Respectarea Normativului NP 051 (publica în Monitorul Oficial în 2013) care prevede indicatorii tehnici obligatorii de accesibilizare a spațiului public si sanctionarea celor vinovati de aprobarea unor proiecte neconforme sau a celor vinovati de receptionarea ilegala a unor lucrari neconforme. Astfel că solicităm tuturor Prefecturilor din România să verifice corelarea tuturor proiectelor de infrastructură cu acest document

- Solicităm autorităților publice locale din toată țara să proiecteze orașele conform cu bunele practici din Europa – proiectele urbane trebuie să urmărească, în primul rând, încurajarea mersului pe jos, cu bicicleta și a transportului public. Astfel că solicităm creșterea calității spațiilor pietonale și măsuri active de încurajare a utilizării bicicletei si a mijloacelor de transport public.

Pe 4 iulie, începând cu ora 10, pornim în Marșul Oraspentru oameni! – părinții care vor să-și crească copiii într-un oraș uman, persoane cu dizabilități care vor un trai independent și un oraș incluziv, oameni care nu mai vor să fie hăituiți și agresați de traficul motorizat urban, pesoane vârstnice care nu vor să se mai teama de gropi, șantiere, bălți și trotuare înzăpezite, șoferi care înțeleg că, înainte de orice, trotuarul și spațiile pietonale sunt ale pietonilor, bicicliști care înțeleg că nevoile pietonilor trebuie respectate.

Traseul marșului: Piața Victoriei, Calea Victoriei, Strada Dem Dobrescu, Bulevardul Magheru, Piața Universității.

Inițiatori marș: Activewatch, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), Organizația Națională a Persoanelor cu Handicap din România, Asociația Heart to Heart și Asociația Totul pentru tine.

Susținători marș: Ordinul Arhitecților din România Filiala București, Asociația pentru Tranziție Urbană, , Funcky Citizens, Centru de Resurse pentru participare publică – CeRe, Fundația Estuar, Asociația Peisagiștilor din România- filiala București, Asociația Komunitas, Asociația Front, Asociația Mai mult Verde, Asociația Pro Patrimonio, Asociația Miliția Spirituală, Asociația ArhiTerra, Asociația Unu și Unu, Asociația Tande, Inițiativa Prelungirea Ghencea.

24 June 2015