Orașe cu aer mai curat în România, chiar de anul viitor. Acesta este scopul unui nou proiect de lege care pretinde schimbarea parcurilor auto, înlocuind o bună parte din mijloacele de transport în comun cu autoturisme care nu poluează. Acest concept poate fi dificil de acceptat pentru România, care este una intre țările codașe în privința numărului de mașini eco achiziționate. Cu toate acestea, Europa ne obligă să schimbăm această mentalitate. Această schimbare face parte dintr-un amplu proiect de schimbare care presupune îmbunătățirea calității vieții, până în 2020.

39963-poluare_auto.jpgIndiferent dacă este vorba despre autobuze, troleibuze, microbuze sau taxiuri, firmele de transport, fie ele private sau de stat, vor fi obligate prin lege să investeasca în schimbarea parcului auto, urmând o direcție ecologică. Potrivit unui nou proiect de lege, firmele de transport public vor fi obligate să înlocuiască 30% dintre autovehicule cu unele electrice, pe gaz natural sau biogaz. Această prevedere se aplică autorităților publice, regiilor sau companiilor de stat, precum și societăților comerciale aflate în subordinea unităților administrativ-teritoriale.

Este vorba despre autoturisme verzi, propulsate electric, hibrid sau cu hidrogen. Mai sunt incluse și motoarele cu propulsie pe gaz natural comprimat sau motoare cu biogaz. Numărul de asemenea autoturisme achiziționate se raportează la numărul total de autovehicule achiziționate într-un an”, explică pentru IMOPEDIA.ro Mihaela Stamate, reprezentantul organizației Urban Nature.

Schimbările se vor aplica și companiilor de taxi, microbuze sau celor care asigură transportul angajaților

Nici companiile private nu vor putea evita această nouă prevedere legală. Companiile de taximetrie, firmele care dețin microbuze pentru orice scop, inclusiv transportul angajaților sau al elevilor, toate vor trebui să se supună aceluiași procent de 30% din necesarul annual de achiziții.

În forma inițială a legii, procentul era de 50%. Deci jumătate din parcul auto ar fi trebuit înlocuit cu motoare care nu poluează. Senatorii din Comisia pentru Transporturi și Energie au decis totuși că acest procent este prea mare și trebuie ajustat până la 30%”, continuă Mihaela Stamate.

Legea ar putea intra în vigoare de anul viitor, dacă totul merge conform programului

În cursul acestui an, legea ar trebui să treacă prin cele două camere ale Parlamentului, pentru a ajunge apoi spre promulgare, la președinte. Dacă acest termen va fi respectat, legea ar putea intra în vigoare chiar de anul viitor. Îmbunătățirile ar trebui să se simtă imediat.

Situația este gravă. Aerul din marile orașe este deja imposibil de respirat, ceea ce conduce la un număr în permanentă și îngrijorătoare creștere al bolilor respiratorii și la o decădere a stării generale de sănătate a locuitorilor. Totul se transferă în costurile crescute asupra sistemului public de sănătate. Dar nimeni nu pare dispus să schimbe nimic. Nici locuitorii, care continuă să folosească mașinile în defavoarea mijloacelor de transport alternative, nici autoritățile, care nu fac nimic să încurajeze transportul alternativ”, explică ONG-ului.

Din nefericire, România nu este singura țară care se confruntă cu probleme de calitate a aerului. La nivel european, aproape 30% din emisiile de gaze cu efect de seră sunt provocate în special de transportul rutier. Unele țări sunt mai eficiente decât altele în a stopa acest fenoment, dar România este la sfârșitul topului, în acest sens, cu nenumărate sancțiuni primite de la Comisia Europeană. Tot pe ultimele locuri suntem și la capitolul achiziții de autoturisme prietenoase cu mediul, deși în primele luni ale acestui ani, românii au achiziționat 74 de automobile noi hibride, aproape dublu față de aceeași perioadă a anului trecut. 

CITEȘTE ȘI:

20 April 2016