Pentru cei mai mulţi dintre oameni, vânzarea sau cumpărarea unei locuinţe este tranzacţia cu cea mai mare valoare pe care o vor face vreodată. Tocmai de aceea, nimeni nu ar trebui să îşi permită luxul de a greşi. Dar exact lipsa de experienţă pe care o implică un eveniment atât de rar este cea care conduce la greşeli regretabile, iar întreaga experienţă imobiliară se transformă într-un coşmar. Agenţii imobiliari profesionişti pot face tranzacţii complet lipsite de riscuri, dar încasează un comision. Aşadar, merită asumarea riscului, în condiţiile în care te scuteşte de comision?

33421-qdyp.jpgPrima şi cea mai mare greşeală pe care o poate face o persoană care vrea să cumpere sau să vândă o locuinţă este aceea de a se implica emoţional. Reproşurile pe care le aduc potenţialii clienţi locuinţei scosă la vânzare nu atacă în mod personal proprietarul şi nu ar trebui să îi descalifice ca şi cumpărători, oricât de dificil ar fi comportamentul lor. De cealaltă parte, cumpărătorii tind să treacă prea uşor peste problemele pe care le are o locuinţă care le place foarte mult.

„Emoţiile sunt normale pentru un cumpărător sau un proprietar care nu are legături dese cu domeniul imobiliar, dar acestea nu trebuie să îi oprească din a fi obiectivi. Inspecţiile riguroase ale locuinţei sunt obligatorii, chiar şi pentru proprietăţile de care te îndrăgosteşti din clipa în care le treci pragul. Sigur, blatul de granit, parchetul nou sau termopanele impecabile sunt tentante, dar izolarea, sistemul sanitar şi cel electric sunt la fel de importante, chiar dacă nu se văd. Noi îi sfătuim pe clienţi să îşi stabilească foarte clar bugetul şi să nu plătească în plus, decât dacă proprietatea merită, nu din inerţia momentului”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Marius Stavarache, manager House Club Broker.

Nu este suficient ca agentul imobiliar să fie bun. Trebuie să fie şi potrivit pentru clientul lui

Alegerea agentului imobiliar este un element crucial pentru un bun mers al tranzacţiei. Este posibil ca, dintre mai mulţi agenţi profesionişti, doar unii să se potrivească cu aşteptările, personalitatea sau nevoile clientului. Tocmai de aceea, dacă primul agent imobiliar este o dezamăgire, nu trebuie să se renunţe la ideea colaborării cu un alt specialist.

„Oamenii de vânzări din imobiliare, brokerii sau agenţii imobiliari, au diferite moduri în care abordează întregul proces. Asta nu îi face pe unii mai buni şi pe alţii mai răi, ci pur şi simplu mai potriviţi sau mai puţin potriviţi pentru un anume tip de client. Clienţii au libertatea şi dreptul de a căuta agentul potrivit, chiar dacă asta înseamnă mai multe întâlniri. Poate alege dintre diferiţi membri ai aceleiaşi agenţii sau chiar între mai multe agenţii”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Sara Postolache, manager Focus Real Estate.

Înţelegerile verbale ar trebui înlocuite cu formulare şi contracte, pentru o mai mare siguranţă

Unul dintre motivele pentru care relaţia cu un agent imobiliar nu merge conform aşteptărilor este faptul că noul client nu îşi face clare aşteptările pe care le are atât de la proprietate, cât şi de la specialistul cu care lucrează. Dacă toate aceste lucruri se stabilesc în scris, demersul va fi cu atât mai simplu. Dar clienţii tind să neglijeze formularele şi contractele care le sunt înmânate.

„În general, clienţii sunt grăbiţi. Din dorinţa de a face totul cât mai repede, semnează lucruri pe care nu le înţeleg. Cu unele dintre acestea, poate că nu sunt de acord, iar când situaţia degenerează şi află că au semnat fără să înţeleagă, frustrarea este uriaşă. De obicei, totul se sparge în capul agentului imobiliar, care este acuzat de neprofesionalism de către clienţii care nu îşi înţeleg partea de responsabilitate”, continuă Sara Postolache.

Importanţa documentelor semnate aduce siguranţă atât clienţilor de agenţiei cât şi companiei contractate. Un client care citeşte şi înţelege contractul poate să elimine sau să adauge clauze care să îl avantajeze, în măsura în care ele sunt agreate şi de cealaltă parte.

„Înţelegerile verbale nu sunt o problemă până în momentul în care devin o problemă. Nimeni nu vrea ca un proces atât de complex, cum este o tranzacţie imobiliară, să degenereze. Aşa că dacă totul este pus în scris, ambele părţi sunt forţate să fie explicite referitor la aşteptările lor, să nu se răzgândească  şi se crează fundamentul necesar pentru a preveni disputele viitoare”, arată Marius Stavarache.

Preţul proprietăţii vândute sau cumpărate reprezintă doar o parte din costul total

Nu în ultimul rând, clienţii de imobiliare trebuie să vadă costurile în ansamblul lor. Tentaţia multora este să vadă preţul proprietăţii şi să subestimeze sau chiar să neglijeze complet restul cheltuielilor. De la impozitul pe tranzacţie până la costurile notariale, cheltuielile reale în cazul unei proprietăţi se adună rapid, la final. Este important ca ele să nu vină ca o surpriză, iar un agent imobiliar profesionist poate să facă o estimare foarte exactă a acestora.

„Brokerii imobiliari profesionişti pot aduce o cantitate uriaşă de cunoştinţe şi experienţă în vânzarea şi cumpărarea locuinţelor, imposibil de egalat de către cineva care nu are experienţă. La acest lucru se adaugă cunoştinţe despre proprietate, cartier şi problemele zonei. În principiu, îţi dai seama că ai lucrat cu un agent imobiliar bun dacă întregul proces tranzacţional a decurs cât se poate de lin”, conchide Marius Stavarache.

CITEŞTE ŞI: Ai un agent profesionist? Află din modul în care negociază


24 March 2014