Sunt vremuri grele pentru toată lumea, dar în mod special pentru dezvoltatorii imobiliari. Clienţii nu mai au bani pentru proprietăţi sau din cauza unui viitor incert se tem să se înhame la un credit bancar pentru a-şi cumpăra o locuinţă. Aşadar o lovitură grea pentru dezvoltatorii imobiliari. Apare atunci întrebarea: ce face un dezvoltator imobiliar pe vremuri de criză?

19152-clinica.jpgAparent, răspunsul este simplu: îşi reorganizează afacerea, sfat ce poate fi aplicat în orice branşă. Un om de afaceri se poate reprofila, se poate extinde, îşi poate schimba clienţii vizaţi sau îşi poate deschide o nouă afacere.

Cel mai recent caz este lansarea unei clinici medicale de către un dezvoltator care deşi a redus drastic preţurile pentru a vinde, totuşi încă nu a învins criza. Aşa că şi-a încercat norocul într-un domeniu complet nou: a deschis o clinică medicală, cu toate că nu are nicio tangenţă cu domeniul medical. Şi-a ales doi asociaţi şi a deschis o clinică.

„Nu mă reprofilez, ci doar profit de ocazie. Eram foarte interesat de subiect din cauza lipsei de oferte din sistemul medical pentru proprii mei copii. În paralel am lansat proiectul Avalon, iar deschiderea clinicii medicale nu înseamnă că voi neglija ce aveam şi înainte" spune Andrew Prelea, CEO South Pacific.

Dar este o perioadă dificilă pentru a începe o afacere, spun acţionarii noii clinici. Cu atât mai mult cât sunt mulţi investitori străini care nu doresc să îşi aducă banii în România momentan, deoarece sunt foarte multe oportunităţi în propriile lor ţări. Preţul proprietăţilor imobiliare este jos, în orice ţară.

„Deşi nu ştiu nimic despre domeniul medical, pentru mine o afacere rămâne o afacere. De aceea este nevoie să ai alături de tine oameni din domeniul în care te avânţi, parteneri care să înţeleagă piaţa." continuă Prelea.

A devenit mai ieftin să închiriezi decât să construieşti

Clinica medicală este situată în zona de nord a Bucureştiului, într-o clădire închiriată. Construită în 2004 şi proiectată ca un showroom auto, clădirea de 650 mp a stat goală mulţi ani. După o perioadă, dezvoltatorul a vândut-o, iar actualii proprietari au cerut iniţial o chirie de 27 euro/mp. În urma negocierilor, preţul final a ajuns la 8 euro/mp, ceea ce este foarte mulţumitor pentru o clădire cu o asemenea poziţionare.

„Segmentul construcţiilor a ajuns la nivelul în care este mai ieftin să cumperi o clădire care este deja finisată decât să o construieşti singur. Din punct de vedere al unei afaceri, este mult mai rentabil să închiriezi acum, când proprietarii sunt disperaţi să îşi dea spaţiile şi acceptă să negocieze, decât să îţi construieşti propria clădire" consideră Andrew Prelea.

Viteza de reacţie contează în orice afacere

Dar poate un investitor să acorde aceeaşi atenţie fiecărei afaceri? Dacă nu deţine un imperiu cu mulţi angajaţi, este posibil să fie activ pe toate planurile? Se pare că nici nu trebuie, căci dacă ai partenerii potriviţi, iar fiecare îşi are rolul său bine stabilit, nici nu este nevoie de mai mult.

„Nu cred că voi putea acorda aceeaşi atenţie fiecărei afaceri, dar nici nu trebuie să fac acest lucru, de aceea am partenerii potriviţi. Întotdeauna un nou business este atractiv, provocator, iar în cazul meu a trebuit să mă distrag puţin din domeniul imobiliar, ceea ce mi-a prins foarte bine, m-a ajutat să îmi reorganizez afacerea. Dacă eşti prea implicat într-un domeniu şi nu faci niciodată un pas înapoi pentru a privi în ansamblu, nu mai poţi fi obiectiv." crede Prelea.

Pe o piaţă care cere o viteză mare de reacţie, dacă apare o oportunitate trebuie profitată de ea. Dacă este nevoie ca direcţia afacerii să fie schimbată, atunci impulsivitatea este soluţia, căci nu este altă metodă de a supravieţui în hăţişul afacerilor.

„Dacă vrei să ai succes în domeniul imobiliar, trebuie să ai în vedere două lucruri: lasă întotdeauna o posibilitate de profit pentru cel de după tine şi nu crede niciodată în autoevaluare" continuă dezvoltatorul.

Cu alte cuvinte, exact ce majoritatea românilor au uitat. Exact ceea ce majoritatea dezvoltatorilor fac: maximizează profitul şi storc tot potenţialul unei afaceri, astfel că nimeni nu mai poate fi interesat să cumpere afacerea respectivă.

„Nimeni nu vinde nimic momentan, tocmai din acest motiv, că încearcă să ia şi pielea de pe cumpărător. De aceea este piaţa blocată, de aceea nu ne mai revenim din criză, ca restul lumii" conchide reprezentantul South Pacific.


13 June 2011