Retragerea banilor de la magazin, atunci când nu ai niciun bancomat prin preajmă, a fost una dintre legile aplaudate de populație. Și totuși, implementarea acesteia a fost deficitară. Clienții nu știu că pot să ceară acest lucru, comercianții nu știu că pot oferi această facilitate sau nu sunt interesați să o ofere. Lucrurile sunt însă cât se poate de simple, deși puțin răspândite, pentru că programul nu a fost conceput în așa fel încât să beneficieze de el întreaga populație a țării.

40764-retragere_cash.jpgRetragerea banilor de la magazin a fost un proiect așteptat de toată lumea, dar gândit în special pentru orașele mici, acolo unde plata cu cardul este rar posibilă, iar accesul la un bancomat poate fi dificil. Tocmai de aceea, în București această facilitate este atât de rar folosită. Clienții nu au nevoie să apeleze la magazine, pentru că în drum spre magazin, sigur găsesc un bancomat.

În București, dacă ai banii pe card, nu ai nevoie să îi scoți cash. Aproape orice magazin primește carduri, chiar și magazinele mici, de cartier. Ba mai mult, chiar și în piață s-au implementat sisteme de plată cu cardul. În zonele rurale însă, nu sunt nici bancomate, nici magazine la care poți plăti cu cardul, așa că un asemenea serviciu este de real folos pentru cei care au bani pe card”, explică pentru IMOPEDIA.ro Dan Oțilache, manager I-Fin Pay, companie de plăți virtuale.

Comercianții sunt obligați să onoreze orice solicitare de retragere de numerar

Regulile pentru implementarea și folosirea acestui sistem sunt simple, în așa fel încât retragerea de numerar să ajungă cu ușurință acolo unde este nevoie de ea. Comercianții care acceptă deja plata cu cardul trebuie să încheie un contract specific cu emitenții de card. Apoi ei vor putea acorda sume de până la 200 de lei celor cărora le solicită acest lucru, urmând să recupereze banii acestora de pe cardul solicitantului.

Odată cu încheierea contractului, comerciantul nu mai are voie să refuze clienților retragerea de numerar și trebuie să afișeze la vedere și ușor de citit modul în care clienții își pot exercita acest drept. Suma acordată se scrie pe bonul fiscal pentru a fi prezentată în eventualitatea unei inspecții a Fiscului”, explică expertul în plăți virtuale.

Instituțiile publice au fost obligate și ele să accepte plata cu cardul

În cazul în care comerciantul refuză solicitările clienților de retragere de numerar, acesta poate fi sancționat cu sume cuprinse între 20.000 și 50.000 de lei, conform legii. În momentul retragerii, clientul va plăti un comision de 1% din suma primită, în condiții similare retragerilor de la bancomat.

Există o singură excepție, pe care comercianții o pot invoca și în cazul în care nu vor să acorde avansul, nu doar dacă este vorba despre o situație reală: lipsa fondurilor necesare acordării împrumuturilor. Deci dacă în casa comerciantului nu există bani necesară pentru a acorda avansul solicitat, el trebuie să ofere clientului atâția bani cât să își poată desfășura și el activitatea economică până la cumularea de noi fonduri”, arată expertul citat.

Pentru ca tot mai mulți mici comercianți să se înroleze în acest sistem, acceptarea plății cu cardul a devenit obligatorie și pentru cei cu o cifră de afaceri de cel puțin 10.000 de euro, spre deosebire de 100.000 de euro, cât era până acum. O altă schimbare importantă adusă de această lege este faptul că și instituțiile publice au fost obligate să accepte plata cu cardul, inclusiv cele care încasează impozite, taxe, amenzi și alte încasări.

CITEȘTE ȘI:

16 August 2016