Cele mai multe centre comerciale din România au deja ani de zile de când au fost inaugurate. Diferenţele dintre mallurile ce şi-au deschis porţile de curând şi cele date în folosinţă cu ani în urmă sunt resimţite chiar şi de clienţii neavizaţi, de  vizitatorii de zi cu zi. Însă centrele comerciale care nu investesc constant în imagine şi nu se readaptează periodic la cerinţele consumatorilor nu vor mai putea ţine pasul cu noile proiecte, spun specialiştii.

33929-mall.jpgMallurile sunt preferatele românilor – statisticile demonstrează că acestea sunt al treilea spaţiu de viaţă, după casă şi serviciu. Astfel că numărul inaugurărilor anuale nu mai miră pe nimeni. Însă specialiştii avertizează că perioada de viaţă a unui centru comercial nu este foarte lungă, dacă nu se fac investiţii regulate pentru a veni în întâmpinarea cerinţelor clienţilor.

„Face-lift-ul interior şi exterior face în general parte din ciclul normal de viaţă al mall-urilor în orice piaţă. Însă centrele comerciale existente din România trebuie să facă mai mult şi să investească în modificări funcţionale care să îmbunătăţească mixul de chiriaşi pentru a capitaliza oportunităţile şi tendinţele consumatorilor sau pur şi simplu pentru a supravieţui”, declară Tudor Popp, Managing Partener Immpuls Real Estate Solutions.

Cel puţin 500.000 metri pătraţi din centrele comerciale existente în România au nevoie de operaţiuni de adaptare la condiţiile şi tendinţele din piaţă, potrivit Immpuls, companie de consultanţă, proiectare şi project management în real estate. Costurile de remobilare pentru mallurile existente depăşesc 200 milioane euro, potrivit aprecierilor companiei citate.

Proiectele de modernizare includ:

  • operaţiuni de face-lift (îmbunătăţirea esteticii prin materiale şi design - care necesită în medie 30% din investiţiile totale)
  • reconversii funcţionale şi extinderi (cu o pondere de 40% din costuri)
  • upgrade tehnic, pentru a respecta cerinţele retailerilor internaţionali sau nevoia de eficientizare a costurilor (aproximativ 30% din investiţiile de modernizare)

„Facilităţile de entertainment şi petrecere a timpului liber sunt elementele cheie ale mall-ul social. Vom vedea în perioada următoare completarea zonelor de food court cu casual dining şi creşterea tipului şi a calităţii ofertei de entertainment. Concomitent, proprietarii de mall-uri trebuie să valorifice piaţa de cinema, care, deşi în creştere cu 14% anul trecut, are încă o rată de penetrare scăzută de 0,45, în comparaţie cu alte pieţe, unde raportul dintre bilelete vândute şi populaţia totală este de 0,9 (Polonia), 1,1 (Cehia), 1,8 (Austria) şi 3 (Franta)”, conchide reprezentantul Immpuls Real Estate Solutions. 

CITEȘTE ȘI Noi proiecte imobiliare în Bucureşti: câte malluri mai suportă Capitala? 

29 April 2014