Atunci când trebuie să cumpere o locuinţă şi au de ales dintre atât de multe oferte, decizia clienţilor devine foarte dificilă. Chiar şi după ce reuşesc să se hotărască asupra unei proprietăţi, ei pot ajunge să trăiască cu un gând care nu le dă pace: cum ar fi fost dacă ar fi cumpărat celălalt apartament? Ar fi avut mai puţine probleme dacă s-ar fi mutat în cealaltă casă? Problema nu este neapărat că ofertele seamănă între ele, dar întreg procesul cumpărării aduce cu sine o presiune care face clienţii să achiziţioneze în grabă, de teamă ca proprietatea perfectă să nu dispară de pe piaţă. Este posibil să fii împăcat cu decizia de cumpărare? Cu siguranţă, dacă se urmează câţiva paşi strategici.

33304-h9y.jpgRegula de aur, pentru a nu exista regrete, este să nu se bată palma de la prima vizionare, chiar dacă oferta este tentantă. Este necesară discuţia cu un specialist în imobiliare, care poate spune unde se situează preţul sau dotările locuinţei, raportat la celelalte oferte din zonă. De asemenea, agenţii imobiliari pot recomanda vizionarea a încă una-două proprietăţi similare, pentru a putea lua o decizie bine documentată.

„Pe hârtie, ofertele pot fi înşelătoare. Unii proprietari ştiu să îşi facă locuinţa să sune tentant, chiar dacă în realitate nu sunt mare lucru, în timp ce alţii pot să îşi nedreptăţească proprietatea printr-un anunţ de calitate inferioară. Agenţii imobiliari profesionişti pot să îi spună clientului care ar fi cele mai potrivite oferte pentru nevoile lui, dar este necesară şi vizionarea acestora. Astfel se pot evita greşelile de apreciere, se poate face o comparaţie pertinentă”, arată Matei Săsărman, broker Next House Imobiliare.

Clienţii trebuie să fie conştienţi că nu îşi cumpără doar o nouă locuinţă, ci o nouă viaţă

În al doilea rând, clienţii trebuie să ţină cont de faptul că nu cumpără doar o locuinţă, ci o nouă viaţă. Ei trebuie să fie atenţi şi la tot ce încoanjoară proprietatea pe care vor să o achiziţioneze. Analiza zonei trebuie făcută cu cât mai mare atenţie la detalii, de la lista de întreţinere, care poate semnala eventuale probleme de seriozitate ale vecinilor, până la punctele de interes din apropiere.

„Este bine ştiut că, dacă nu este o zonă potrivită clientului, atunci nici el nu se va simţi bine acolo. Cu toate acestea, o ofertă foarte bună poate convinge clientul să închidă ochii pe moment, şi să regrete pe termen lung. Este foarte important ca, înainte să bată palma, clientul să verifice dacă există o piaţă în apropiere, dacă drumul până la şcoală sau grădiniţă este unul sigur, dacă instituţiile în sine sunt unele la care îşi pot lăsa copiii cu încredere. Este recomandat şi un drum în zonă seara, pentru a vedea dacă zona pare la fel de sigură precum ziua. Orice detaliu contează, pentru o investiţie pe termen lung cum este achiziţia unui apartament sau a unei case”, arată Alina Dima, broker CasaSim.

Pentru o decizie corectă, este nevoie de o listă cu aşteptările de la noua proprietate

Pentru a lua cea mai bună decizie, clienţii ar putea să îşi facă liste cu aşteptările pe care le au de la noua locuinţă şi ce anume ar dori să evite, prin mutarea lor. Astfel le vor fi clare punctele forte şi punctele slabe, iar decizia va avea şi o componentă raţională, nu va fi una complet emoţională.

„Pe lista lor, clienţii ar trebui să noteze în primul rând problemele cu care s-au întâlnit la vechea locuinţă, apoi beneficiile pe care le aşteaptă de la noua locuinţă. Pot nota orice, de la cât de multă lumină vor să intre pe fereastră, până la nivelul finisajelor, locuri de parcare, spaţii de depozitare etc. Cele mai importante trei aşteptări de pe această listă sunt cruciale şi nu trebuie să existe loc de compromis, în privinţa lor. Altfel, regretul se va strecura aproape sigur, după achiziţie”, continuă Matei Săsărman.

Adesea, în demersul lor, clienţii sunt grăbiţi de proprietari. Unii dintre ei cer un răspuns pe loc, alţii spun că mai au câteva oferte. Presiunea psihologică astfel creată poate determina clienţii să ia o decizie pripită. Şi în acest caz, prezenta unui specialist în imobiliare se poate dovedi a fi extrem de utilă.

„Am avut adesea rolul de a linişti un client presat de proprietar să cumpere acum şi nu mâine. Nimeni nu trebuie să ia o decizie doar pentru că alţii, cu atât mai mult, partea adversă, îi influenţează insistent în acest sens. Nu mai traversăm perioada în care locuinţele se vindeau într-un răstimp de câteva ore, foarte rar apare alt client peste noapte, aşa că noi recomandăm clienţilor să se dea cu un pas în spate, să respire, să se gândească bine şi abia apoi să cumpere, dacă încă mai vor să facă asta. Dacă nu, trecem la următoarea ofertă” continuă Alina Dima.

În cele din urmă, clienţii nu ar trebui să îşi reprime sentimentul inexplicabil potrivit căruia au găsit casa potrivită, ci doar să îl treacă şi prin filtrul logic. În momentul în care deja pot vedea cu ochii minţi unde va sta patul copilului, unde se vor aşeza cel mai bine tablourile preferate sau unde o să bea cafea dimineaţa, atunci sunt şanse mari ca respectiva locuinţă să se transforme în „acasă”.

CITEŞTE ŞI: Efectele pozitive ale crizei: clienţii cu bugete mici, vânaţi de vânzători


17 March 2014