Nu numai şoferii bucureşteni se confruntă cu problema locurilor de parcare. Posesorii de automobile din întreaga lume întâlnesc aceeaşi provocare în fiecare zi, fie că trebuie să ajungă la o întâlnire de afaceri, fie că merg la masă sau au un comision de făcut în centrul oraşului: ocolesc de nenumărate ori aceeaşi zonă şi fac manevre aparent imposibile, numai pentru a găsi un loc de parcare liber. Primăriile au diferite tehnici de eliberare a străzilor de maşinile parcate, unele mai sofisticate decât altele.

28672-parcare.jpgAutorităţile din San Francisco au implementat un sistem de parcare inovator, o modalitate ecologică de a menaja nervii şoferilor americani, după doi ani de testări. Cu sloganul „Circulă mai puţin. Trăieşte mai mult”, Regia Municipală de Transport San Francisco a lansat programul SFpark, cu ajutorul căruia şoferii sunt informaţi în timp real despre locurile de parcare disponibile din zona în care se află. Sistemul foloseşte senzori de parcare wireless şi o aplicaţie open source pentru telefoanele mobile. În plus, SFpark funcţionează după principiul stabilirii preţului în funcţie de cerere: preţul unui loc de parcare din orice cartier se ajustează în funcţie de cerere, astfel că în zonele aglomerate, tariful pentru parcare este mai mare. Preţul este ajustat o dată pe lună, iar autorităţile speră astfel să descongestioneze străzile pline de maşini şi să îndemne şoferii să parcheze în locurile mai libere.

  • şoferii pot afla unde sunt locuri libere de parcare, cu ajutorul unei aplicaţii gratuite
  • Preţul parcării este mai mare în zonele aglomerate, fiind ajustat constant în funcţie de cerere
  • Sistemul SFpark este finanţat de autorităţile federale americane

Unul dintre susţinătorii sistemului de parcare cu preţ ajustat în funcţie de cerere este Donald Shoup, profesor de planificare urbană în cadrul Universităţii din California, Los Angeles (UCLA). Acesta face parte din echipa academică de conusltanţă a programului SFpark şi a publicat încă din 2005 o carte cu această temă, intitulată „Preţul ridicat al parcării gratuite”.

„Peste 50 de ani de acum încolo, când oamenii vor privi retrospectiv, vor realiza că unul dintre cele mai mari beneficii ale unei tarifări corecte pentru parcare este reducerea emisiilor de carbon datorate atâtor plimări nesfârşite prin toate oraşele lumii”, subliniază profesorul Donald Shoup.

Sute de milioane de kilometri sunt străbătuţi anual în lume doar pentru căutarea locurilor de parcare libere

Oricine locuieşte într-un oraş de mari dimiensiuni sau vizitează o metropolă cunoaşte frustrarea de a străbate aceleaşi străzi de mai multe ori, în căutarea unui loc de parcare. Profesorul Shoup a realizat un studiu în cartierul din jurul campusului UCLA (15 cvartale de blocuri), în Los Angeles. Pe parcursul unui an, maşinile din acea zonă au străbătut peste 1,5 milioane kilometri, doar pentru căutarea unui loc de parcare – ceea ce înseamnă cel puţin 36 de călătorii în jurul lumii. Dacă multiplicăm numărul cu sutele de zone urbane din lume de-a lungul anilor, volumul de emisii de carbon va fi ameţitor.

Caracterul ecologic al ajustării preţului locurilor de parcare în funcţie de cerere a atras atenţia autorităţilor din toate marile oraşe ale lumii, însă nu este pus în practică, din cauza diferitor motive. Unii oficiali canadieni au declarat că se tem de faptul că senzorii nu vor funcţiona adecvat din cauza condiţiilor meteo extreme, unele autorităţi americane consideră că sistemul va distrage atenţia şoferilor, în timp ce autorităţile din Bucureşti nu reuşesc să se împrietenească cu tehnologia. Însă în ciuda piedicilor, beneficiile unui sistem gen SFpark sunt profunde – nervii şoferilor ar fi menajaţi, traficul ar fi fluidizat, transportul în comun ar fi mai eficient, iar calitatea aerului s-ar îmbunătăţi semnificativ. 

 

CITEȘTE ȘI Bucureştiul, reconstruit: o nouă Universitate, parcări, tuneluri şi pasaje. Simţi diferenţa?

 

13 December 2012