Vrei să vinzi o locuinţă şi trebuie să îi stabileşti preţul sau poate doar eşti curios să ştii cât mai valorează proprietatea pe care o deţii, după scăderile constante de preţ din ultimii ani? O percepţie corectă a realităţii din piaţa imobiliară te ajută să găseşti cât mai repede un cumpărător, într-un timp cât mai scurt.

29695-intrebare.jpgValoarea unei proprietăţi este dată de numeroşi factori, procesul de evaluare este unul complex, iar rezultatul poate părea subiectiv. La final, preţul corect se stabileşte atunci când cererea se întâlneşte cu oferta, dar care este primul pas, în tot acest demers? Fiecare proprietar consideră că deţine cel mai reuşit produs, orice vânzător îşi doreşte să obţină un preţ cât mai mare, dar piaţa este cea care dictează regulile. Iar după patru ani imobiliari grei, proprietarii încep să înţeleagă că stabilirea unui preţ iniţial corect este cea mai bună modalitate de a atrage atenţia clienţilor.

„Supraevaluarea proprietăţii de către vânzător a scăzut foarte mult ca pondere în piaţă, în ultimii ani. Mai mult, clienţii ascultă şi înţeleg o argumentaţie logică, racordată la economie. Însă în condiţiile în care urmăresc strict satisfacerea unui interes material, există şi clienţi care nu sunt dispuşi să renunţe la preţul fixat de ei înşişi, dar procentul acestora a scăzut. Vânzătorii au înţeles că nu mai există cumpărători disperaţi, care să plătească oricât pentru un capriciu”, declară Robert Dobrescu, manager Nobila Casa Răsăriteană.

Analiza ofertelor similare, cea mai bună soluţie pentru proprietarii fără experienţă

După pregătirea locuinţei pentru vânzare, proprietarii trebuie să îi stabilească un preţ cu care o vor scoate pe piaţă, indiferent dacă vor colabora sau nu cu un agent imobiliar. Lucrurile se simplifică în cazulvânzătorilor care aleg să lucreze cu un specialist, deoarece vor beneficia de experienţa şi cunoştinţele acestuia. Însă chiar şi în acest caz, una dintre primele întrebări ale acestuia va fi legată de preţul de vânzare al proprietăţii.

„Preţul corect de vânzare a unei proprietăţi se stabileşte cu ajutorul mai multor criterii, însă cea mai la îndemână modalitate de evaluare pentru un vânzător este analiza ofertelor comparabile strict din zona în care se află proprietatea vizată. Mă refer la proprietăţi din cea mai mică proximitate (pe o rază de până în 150 metri), în blocuri construite  în acelaşi an, unităţi cu aceeaşi suprafaţă, de la acelaşi etaj”, explică Mihaela Alexandroiu, consultant imobiliar în cadrul Re/Max Bastion.

  • Caută locuinţe similare, din aceeaşi zonă. Proprietăţile trebuie să aibă aceleaşi caracteristici: anul de construcţie, numărul de camere şi suprafaţa, aceleaşi îmbunătăţiri, etc.
  • Alege cel puţin patru locuinţe similare, adună preţurile de vânzare şi împarte-le la numărul de oferte, pentru a afla preţul mediu pentru tipul de proprietate de care îl deţii
  • De asemenea, poţi calcula la fel suprafaţa medie pentru tipul de proprietate pe care îl deţii – adună suprafeţele a câtorva locuinţe similare şi împarte la numărul de oferte. Apoi, împarte preţul mediu aflat anterior la suprafaţa medie şi vei afla preţul mediu per metru pătrat

„Ca urmare a faptului că suntem într-o perioadă de post-criză, preţurile sunt determinate de necesitatea de a vinde sau nu. Cei care sunt interesaţi să vândă efectiv într-un termen scurt, se informează de ofertele concurente din piaţă. Ceilalţi, care urmăresc doar un interes material de a vinde la un preţ cât mai bun, se poziţionează cam cu 10-15% peste preţul mediu din piaţă, în ideea în care îşi permit să aştepte sau au un produs de cele mai multe ori mai bun decât media”, susţine reprezentantul Nobila Casa Răsăriteană.

Preţul corect atrage sau alungă potenţialii cumpărători

Numărul clienţilor imobiliari a scăzut simţitor în ultimii ani, în timp ce oferta a crescut vizibil. În acest context, stabilirea unui preţ corect este esenţial. Cumpărătorii nu mai pierd timpul cu oferte care ies din aria de interes, nu mai sunt dispuşi să îşi mărească bugetul şi taxează dur orice aspect. Proprietarii care scot la vânzare o locuinţă cu un preţ exagerat sunt ocoliţi de atât de clienţi, dar şi de agenţi.

90% dintre clienţi tind să îşi supraevalueze locuinţa şi, din păcate, cei mai mulţi înţeleg prea târziu. O ofertă scoasă pe piaţă, dacă nu are un preţ corect în primele 2 săptămâni, se demonetizează, indiferent de modalitatea prin care este promovată. Un preţ incorect (şi mai refer aici la un preţ mai mare) este, în primul rând, în defavoarea vânzătorului şi abia apoi în dezavantajul agenţiei imobiliare, afectându-i imaginea şi poziţia în piaţă, deoarece promovează oferte peste nivelul pieţei. Toată lumea are de suferit, este un cerc vicios în care totul este blocat, iar o piaţă sănătoasă este cea dinamică, nu una care stagnează”, arată consultantul imobiliar Mihaela Alexandroiu.

Cu toate acestea, poziţionarea iniţială incorectă a unei proprietăţi în piaţă dăunează numai în momentul în care există o barieră de timp. Altfel, foarte mulţi oameni (de comun acord cu consultanţii imobiliari) fixează o anumită perioadă de timp în care ţin pe piaţă o proprietate cu un preţ mai mare, pentru a vedea cum reacţionează piaţa, dezvăluie specialiştii. Abia după această perioadă de testare, în care nu se întâmplă nimic, după ce observă că oferta nu atrage niciun potenţial cumpărător, vânzătorii realizează că nu au de ales şi că trebuie să se întoarcă la preţul pieţei. 

 

NU RATA: Lecţii imobiliare, de la un agent cu experienţă de aproape opt decenii: după fiecare criză, urmează o altă perioadă de boom

 
 

11 March 2013