Mallurile din toată ţara au probleme financiare serioase, cu pierderi cumulate de peste 100 de milioane euro. Nume mari, precum AFI Palace Cotroceni, Plaza Romania sau Sun Plaza au raportat pentru anul trecut pierderi în unele cazuri chiar mai mari decât cifra de afaceri. Şi totuşi, estimările pentru România arată că vom ajunge a doua ţară din regiune după numărul de metri pătraţi construiţi în malluri.

20899-london_shopping-mall_1716.jpgPuse faţă în faţă, previziunile dezvoltatorilor de malluri cu cele ale economiştilor se bat cap în cap. Primii spun că vor continua să investească în România încurajaţi de faptul că piaţa continuă să se dezvolte. De cealaltă parte, atât economiştii locali, cât şi cei internaţionali vorbesc despre revenirea crizei economice. Iar în tot acest context, compania de cercetare PMR Publications arată că în următorii doi ani, România va ajunge a doua ţară din regiune în ce priveşte stocul de centre comerciale realizate. Matematic vorbind, ţara noastră îşi dublează numărul de malluri în perioada 2007-2013. Numai anul acesta urmează să fie finalizate şapte astfel de proiecte.

"Investitorii din România plănuiesc lansarea unor spaţii noi cu o suprafaţă de 1,3 milioane mp până în 2013, astfel că piaţa românească va depăşi în curând Cehia în ceea ce priveşte suprafaţa totală din centre comerciale", spun autorii studiului.

Doar trei malluri din Bucureşti au marcat anul trecut profit

Acest lucru este mai degrabă un semnal de alarmă decât un indice al creşterii economice, arată specialiştii în domeniu. Piaţa din România nu mai are nici pe departe puterea din 2007, consumul a scăzut puternic, iar teama de instabilitate economică îi opreşte elanul de achiziţii al românilor.

„Dacă în ţările din Europa Centrală şi de Est, care au salariul mediu net de 618 euro, media stocului la 1.000 locuitori este de 204 mp, în România, unde salariul mediu net este de aproximativ 50% din cel înregistrat în ţările comparabile, nivelul de saturaţie al pieţei spaţiilor moderne de retail va fi înregistrat în momentul atingerii unui nivel de 100 mp la 1.000 locuitori" a declarat Bogdan Sergentu, Head of Valuations and Consulting, DTZ Echinox.

Asta înseamnă că un singur proiect mare, cum este Colosseum, care are o suprafaţă desfăşurată de 620.000 mp, ar putea duce piaţa aproape de saturaţie. Totuşi, toamna acestui an va fi pentru piaţa mallurilor cea mai bună din ultimii trei ani. Şapte proiecte noi cu o suprafaţă închiriabilă de 300.000 mp se vor deschide în Bucureşti şi în ţară. Dezvoltatorii s-au ţinut de plan şi au dus proiectele la capăt. Totuşi, cifrele înregistrate de mallurile consacrate ar trebui să le dea de gândit înainte să sărbătorească evenimentul.

• Liberty Center, mallul din zona Rahova, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 5 mil euro şi o pierdere de aproape şase ori mai mare: 28,4 milioane euro. În 2009, cifra de afaceri era de 7,5 mil euro.

• Sun Plaza, din Piaţa Sudului, a afişat anul trecut o cifră de afaceri de 11,6 mil euro şi pierderi de 22 mil euro.

• Plaza România, din Militari, a afişat anul trecut o cifră de afaceri de 14 mil euro şi o pierdere de 3,6 mil euro. În 2009, mallul a avut afaceri de 19,4 mil euro.

• AFI Palace Cotroceni a afişat anul trecut o cifră de afaceri de 23,3 mili euro şi o pierdere de 69 mil euro.

Există totuşi şi câţiva câştigători ai crizei. Trei malluri din Bucureşti au reuşit să marcheze profit anul trecut.

• Bucureşti Mall, primul mall din ţară, a afişat pentru anul trecut o cifră de afaceri de 17,5 mil euro şi un profit de 5,6 mil euro. Un caz fericit, dar tot în scădere cu 1,7 mil euro faţă de câştigurile din 2009.

• Un alt caz care merge încă pe profit este Unirea Shopping Center. Cele două malluri, din Bucureşti şi Braşov, au înregistrat anul trecut afaceri de 20,4 mil euro şi un profit de 1,4 mil euro

• La limita dintre câştig şi pierdere este Băneasa Shopping City, care a afişat anul trecut venituri de 29,9 mil euro şi un profit de 200.000 euro

Dezvoltatorii mizează pe revenirea consumului în perioada 2015-2016

Cele şapte proiecte care se deschid până la finele acestui an se vor găsi în Arad, Oradea, Craiova, Constanţa, Iaşi, Botoşani şi doar unul în Bucureşti. Este vorba despre prima etapă a parcului comercial Colosseum, respectiv magazinele Leroy Merlin şi Carrefour, cu o mică galerie comercială.

„Nu simt că am ratat nimic pentru că nu am intrat pe piaţă înainte de criză, atunci când consumul atingea cote fabuloase. Aceste vremuri se vor întoarce. Noi, europenii, nu suntem nişte oameni cumpătaţi. În perioadele de criză consumul se potoleşte, dar revine la primele semne de redresare economică. Estimez că în 2015-2016 vom intra într-o perioadă bună pentru consum.", spune Panico Panay, dezvoltatorul proiectului.

Dacă în 2007 România avea o cotă de piaţă de doar 9% în ceea ce priveşte mallurile din şase ţări din regiune (Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria şi România), în 2010 cota a crescut la 16%, dintr-un stoc de 12 milioane mp. Până în 2013 cota pieţei locale de centre comerciale ar urma să ajungă la 18%, arată studiul companiei de cercetare.

CITEȘTE ȘI Începe construcţia unui nou mall în Bucureşti. Vezi când şi unde

14 September 2011