The Colosseum, uriaşul mall din Chitila este un proiect gândit pentru vremuri bune, dar implementat în vremuri de criză. Un proiect care vizează recorduri atunci când alţii încearcă doar să supravieţuiască. Paradoxal, cel mai simplu de atins ţel este de a deveni cel mai mare centru comercial din Europa, ca suprafaţă. Pentru asta, trebuie doar să fie construit conform planului.

19165-mall-chitila-zf.jpgCu adevărat dificil însă este să transformi Chitila într-o zonă în care un asemenea proiect să fie profitabil. Întâmplător sau nu, investitorii au preferat să ocolească această zonă chiar şi în vremurile în care piaţa imobiliară era în plin boom.

Afacerea ar trebui să atingă cote maxime începând cu 2015-2016

The Colosseum înseamnă un proiect dezvoltat pe 600.000 mp de teren, de-a lungul Şoselei Chitila din Bucureşti. Spre comparaţie, zona comercială Băneasa, cu tot cu mall şi magazinele din jurul lui, acoperă 450.000 mp teren. Investiţia totală este de 350 milioane euro şi include un mall, un magazin de bricolaj Leroy Merlin, un Carrefour de 8.000 mp şi un magazin Altex. Un asemenea plan s-ar fi încadrat perfect în anii de dinainte de criză. De altfel, anunţul oficial de lansare a proiectului a fost făcut în 2006. Între timp însă, vremurile s-au schimbat iar un proiect atât de amplu pare a fi scos din context. Chiar şi dezvoltatorii lui sunt conştienţi de faptul că nu construiesc pentru acum, ci pentru anii viitori.

„Nu simt că am ratat nimic pentru că nu am intrat pe piaţă înainte de criză, atunci când consumul atingea cote fabuloase. Aceste vremuri se vor întoarce. Noi, europenii, nu suntem nişte oameni cumpătaţi. În perioadele de criză consumul se potoleşte, dar revine la primele semne de redresare economică. Estimez că în 2015-2016 vom intra într-o perioadă bună pentru consum.", spune Panico Panay, dezvoltatorul proiectului.

Acesta crede că şi clienţii sunt uşor de găsit, chiar dacă zona Chitila nu a fost niciodată, nici pe departe, una dintre preferatele investitorilor. Dar dacă proiectul Colosseum va fi implementat aşa cum se doreşte, dacă va avea impactul pe care îl vizează dezvoltatorii, atunci el va fi un motor de dezvoltare al zonei şi va atrage cu siguranţă investiţii multiple în perioada imediat următoare.

„Shopping center-ul nu a fost construit pentru zona aceasta. El a fost construit pentru o zonă de 60 de km împrejurul acestui loc. Acesta este un centru comercial regional, local. Nu vreau să fiu nepoliticos, dar centrele comerciale care există acum în Bucureşti sunt prea mici. Cel mai mare este cel din Băneasa, dar per total, acestea nu pot satisface nevoia de shopping şi entertainment a oamenilor.", continuă Panay.

Dezvoltatorii investesc zeci de milioane de euro în Chitila pentru a-şi asigura succesul

Pentru a merge la sigur, dezvoltatorul a investit peste 30 milioane euro în dezvoltarea infrastructurii în zonă, cu scopul de a asigura un acces rapid către centrul comercial. Aceşti bani ar trebui să asigure o şosea nouă cu trei benzi spre centru.

„În acest moment, am pus în jur de 38-39 milioane euro, bani personali, pe care i-am obţinut din afacerile mele în Londra: bingo, restaurante, pub-uri în toată ţara. Chitila nu are cum să dea greş. E aproape de aeroportul internaţional, este în nord - cea mai activă zonă din punct de vedere economic din Bucureşti, este la doar 6 km de Piaţa Victoriei, suntem la mai puţin de un kilometru de şoseaua de Centură şi ştim că în mai puţin de şase-şapte ani, aceasta va fi finalizată. Deci acesta va fi un loc vital.", arată calculele lui Panico Panayi, preşedintele Nova Imobiliare.

Dar să te bazezi pe planurile statului nu este cea mai înţeleaptă alegere, după cum bine ştiu şi dezvoltatorii proiectului Colosseum, care a fost amânat ani la rând tocmai din cauza birocraţiei.

„Noi am stat trei ani blocaţi de lipsa unei ordonanţe de urgenţă şi încă doi ani pentru a depăşi alte probleme cu actele, deci în total cinci ani.", îşi aminteşte Panico Panayi.

Acum însă, nu mai au ce impedimente să apară, spun dezvoltatorii, care sunt convinşi că livrarea se va face conform planului, la finalul anului 2013. Momentan, magazin Leroy Merlyn este aproape gata, iar Carrefour şi Altex sunt programate să se deschidă în toamna acestui an.


14 June 2011