Periferia oraşului, atât de evitată în urmă cu câţiva ani, a ajuns acum unul dintre cele mai căutate segmente pe piaţa imobiliară. Terenurile sunt mai ieftine, deci produsul final ajunge la un preţ care poate fi suportat cu uşurinţă de către client. În aceste condiţii, preţul caselor de la periferie ajunge să fie foarte asemănător cu cel al apartamentelor din oraş. Iar apartamentele periferice, pot costa cât garsonierele din interiorul Capitalei. Asemenea argumente îi pot convinge pe cei care caută o locuinţă să se gândească de două ori înainte să refuze periferia.

23864-dscn5797.jpgDacă anii trecuţi, periferia Capitalei era dedicată aproape exclusiv celor care voiau să îşi construiască o casă, trendul s-a schimbat.

Mulţi dezvoltatori au simţit potenţialul acestor zone şi au decis să construiască blocuri sau cartiere întregi de apartamente după un tipar nou pentru piaţa imobiliară românească.

Apartamentele noi de la periferie, cu până la câteva zeci de mii de euro mai ieftine decât cele vechi, situate în oraş

Una dintre cele mai recent dezvoltate zone este Bragadiru. Acolo au apărut, în ultimii ani, sute de apartamente dezvoltate special pentru Prima Casă. În zona Şoseaua Alexandriei sunt, în general, cele mai mici preţuri. Acestea cresc însă, pe măsură ce ansamblul este mai aproape de zona Prelungirea Ghencea. Clienţii par să prefere Prelungirea Ghencea, în ciuda preţului ceva mai mare, pentru simplul motiv că această parte pare mai apropiată de oraş. Infrastructura din zonă nu a ţinut însă ritmul cu dezvoltarea imobiliară, motiv pentru care blocajele în trafic intră în rutina şoferilor. De partea cealaltă, ansamblurile de la Şoseaua Alexandriei au parte de o infrastructură rudimentară, motiv pentru care mulţi dintre dezvoltatori investesc şi în refacerea drumurilor. Distanţa faţă de oraş este, în cele mai multe cazuri, de doar câteva minute de mers cu maşina, iar accesul la un Drum Naţional face ca traficul să nu fie o problemă. În Bragadiru, preţurile, pentru apartamentele cu două camere, pornesc de la 30.000 de euro, în unele cazuri, cu bucătăria utilată şi mobilată plus loc de parcare.

Prin Popeşti-Leordeni trec două staţii de metrou

O zonă care a avut de câştigat în mod deosebit de pe urma crizei imobiliare este Popeşti-Leordeni. Înainte de 2008, acolo se construiau cu preponderenţă case. Acum este locul în care s-au pus pariuri de sute de milioane de euro pe dezvoltarea de apartamente noi.

Oferta variată îi face însă pe clienţi să se hotărască greu. Şi cum vremurile pe care le traversăm le permit luxul ezitării fără să rişte să dispară toate apartamentele care îi interesează, clienţii merg în medie la 10 vizionări, înainte să se hotărască. Asta înseamnă că unii dintre ei cer să vadă şi 20 de apartamente înainte să cumpere unul.

„De multe ori, clientul zice că nu ar vrea în zona aceea, dar dacă spune asta înseamnă că nu ştie, de exemplu, faptul că prin Popeşti-Leordeni trec două staţii de metrou. Nu ştie cât de mult s-a dezvoltat zona în ultimii ani, nu mai este câmpul pe care ei îl ştiau acum cinci ani. Popeştiul este, practic, parte integrantă din Bucureşti. Beneficiază de aceeaşi infrastructură: şcoli, grădiniţe, metrou, pieţe, spaţii comerciale, toate sunt ale Bucureştiului”, continuă Giulio Angheloiu.

Şi chiar dacă apartamentele nu se vând peste noapte, ele se vând suficient de rapid pentru a le permite dezvoltatorilor să treacă la construcţia noilor etape.

Pentru un preţ şi mai bun, clienţii cumpără din nou proiecte pe hârtie

La fel ca în multe alte proiecte de la periferie, tot mai mulţi clienţi par să prindă din nou curajul de a cumpăra înainte să vadă construcţia ridicată.

„Discounturile, pentru cei care cumpără off-plan, sunt de 5-10%. Ai un avantaj să câştigi 10% în câteva luni de zile, de exemplu, din 60.000 euro, vorbim despre 6.000 euro, nu este o sumă de neglijat. Şi chiar se întâmplă asta. Vânzările sunt mult mai mari la începutul unui proiect decât la finalizarea lui. Există o creştere, pe primele două-trei luni, apoi o stagnare de o lună-două, urmează o uşoară scădere, pentru că piaţa este saturată de informaţiile despre proiect, iar ultimele apartamente se vând cu o oarecare greutate”, spune Giulio Angheloiu.

În Pipera-Tunari se caută proprietăţile mai scumpe

Din altă categorie, dar tot la periferie, este zona Pipera Tunari. Clasificată drept zonă scumpă, anii trecuţi, preţurile sunt mult mai accesibile acum. La fel şi drumurile.

„Încă există preconcepţii despre zona Pipera-Tunari, chiar dacă din ce în ce mai rar. Oricum, acest mit poate fi uşor distrus printr-un simplu drum cu maşina: din cartierul Avalon, de exemplu, până în Victoriei se fac 15-20 de minute când e liber, şi 25-30 minute, când este trafic”, spune Mona Ardeleanu, director de comunicare Ozone Homes.

Paradoxal, în această zonă, clienţii par să prefere proprietăţile ceva mai scumpe. De exemplu, apartamente de 50.000-60.000 euro au rămas nevândute, în timp ce în acelaşi ansamblu, s-a cumpărat tot ce era mai scump. Tocmai de aceea, dezvoltatorul a ales să construiască următoarea etapă mulată pe această nevoie a clienţilor.

În aceeaşi direcţie, la Corbeanca, s-au ridicat în anii trecuţi multe cartiere de lux. În anii de după criză, şi Corbeanca a devenit locul locuinţelor accesibile.

„Acum nu mai este un impediment faptul că nu este aproape de Bucureşti. Sunt mijloace de transport în comun, DN1 nu mai este atât de aglomerat pe cât era şi cei mai mulţi caută să fugă de zgomotul, agitaţia şi poluarea din Bucureşti”, spune Elena Manea, reprezentant Confort Village.

Astfel, printre ofertele dezvoltatorilor dar şi ale agenţiilor au ajuns să fie tot mai des case la periferie, cu preţuri care conving tot mai des că oraşul merită lăsat în spate. Exact acest trend a condus la planurile de includerea în Bucureşti a întregului inel de periferie, transformând o parte din judeţul Ilfov în sectorul 7.

CITEŞTE ŞI Valoarea apartamentelor tinde să se stabilizeze. Vezi harta celor mai mici preţuri din Bucureşti

 

13 March 2012