Alexandru Petrescu este unul dintre cei mai vechi oameni din imobiliarele moderne românești, iar compania Esop, pe care o conduce împreună cu soția și cu verișoara sa, este un nume cu greutate. De mai bine de 17 ani, la ei apelează marile companii, atunci când au nevoie de un consultant imobiliar. Consultant, nu broker, după cum subliniază Alexandru Petrescu, care este de părere că doar din calitatea de consultant poți să ai câștiguri garantate, în timp ce ca broker ești supus șansei. În emisiunea ZAI la o cafea, cu Răzvan Muntean, Alexandru Petrescu a dezvăluit secretele unei afaceri de succes în zona business a pieței imobiliare.

41614-alexandru_petrescu.jpgNimic din trecutul lui Alexandru Petrescu nu prevestea transformarea lui într-un om de afaceri de succes în imobiliarele autohtone, și totuși intrarea lui în această industrie nu a fost deloc întâmplătoare.

„Sunt din Teleorman. Am încă două surori și am crescut în mare parte din timp la bunici, până am început școala, apoi am petrecut acolo toate vacanțele. Școala primară am făcut-o în localitatea în care m-am născut, iar vacanțele mi-au rămas puternic imprimate în minte pentru că aveam voie să facem orice: să mergem pe câmp, să alergăm, să înconjurăm lacul, să mergem la pescuit. Exista însă un echilibru între libertatea de a face orice și responsabilități. Bunicii aveau o vorbă: mai întâi responsabilitățile, apoi joaca și cred că m-au format foarte mult cu acest lucru. Acum că am și eu un copil, am ales să îl cresc cu aceleași principii. Ce mi s-a părut cel mai interesant în toată perioada aceea este faptul că mi-a dezvoltat creativitatea, gândirea în soluții, iar acest lucru a avut un impact în dezvoltarea business-ului”, își începe istoria Alexandru Petrescu.


Până la business însă, Alexandru Petrescu nu s-a pregătit pentru imobiliare. Viața proiectată de el s-a schimbat însă în timpul facultății, printr-o singură întâlnire.

„Am făcut Seminarul Teologic. Patru ani de facultate, am fost printre elevii și studenții buni, apoi am făcut doi ani de Comunicare și Relații Publice. A fost interesant ce s-a întâmplat, pentru că eu știam că trebuie să învăț, să am rezultate bune, să termin facultatea. În anul patru am întâlnit un expat, un american care recruta oameni de vânzări. Eu știam că nu trebuie să lucrez în facultate pentru a avea rezultate bune, aveam licența de dat. Am dat totuși interviul în limba engleză, deși nu stăpâneam deloc aproape această limba. Norocul a fost că atât eu cât și doamna care m-a recrutat vorbeam franceză la un nivel mediu. Am intrat în această firmă cel mai junior dintre juniori, cred că am stat acolo doar trei sau patru ani, dar în acest timp am reușit să regenerez jumătate dintre vânzările firmei, să devin directorul de vânzări și apoi să intru în antreprenoriat, la începutul anilor 2.000”, continuă Alexandru Petrescu.

„Am intrat în imobiliare fără niciun ban în buzunar, o mașină fără rate și firma în apartament”

Aceasta a fost școala de business a viitorului om de afaceri. Ciocnirea tangențială cu piața imobiliară și jucătorii importanți din acest domeniu i-au stârnit interesul, iar restul este istorie.

„Acolo am învățat ce înseamnă să lucrezi pe nișe. O școală de vânzări, pentru că trebuia să conving proprietarii de restaurante, hoteluri, centre de afaceri, să găzduiască gratuit în aceste spații un stand în care expuneau oferte și oameni din imobiliare. Mi se părea că investiția inițială nu era mare în imobiliare, am început aproape fără niciun ban în buzunar, o mașină la care nu aveam rate și sediul în apartamentul în care locuiam. Nu am fost singur la acest început, a fost alături Irina, pe atunci prietena mea și un an mai târziu - soția mea. Și ea a pus umărul la greul acestui început, apoi la șase-opt luni distanță a venit alături de noi și Mirela, verișoara mea primară alături de care am crescut ca frații, la bunici”, își amintește Alexandru Petrescu.


O afacere de familie este cu siguranță o provocare, dar poate fi și o rețetă de succes, după cum dovedește chiar cazul Esop. Totul este să stabilești de la bun început niște limite care să funcționeze în favoarea tuturor, la fel cum de altfel este oportun și în cazul tuturor business-urilor.

„La nivelul lumii sunt foarte multe business-uri de familie. Eu cred că business-ul de familie poate fi viabil. Sunt provocări în armonizarea vieții de familie cu statutul de parteneriat în business. Noi ne-am sprijinit reciproc, ne-am influențat unii pe alții în acest proces și atunci când se ia o decizie, se asumă decizia și nu se dă vina pe nimeni. Dacă am votat, a fost un consens, indiferent de consecințele deciziei, nu se spune „din cauza ta s-a întâmplat asta!”. Se spune că mai mult de jumătate dintre deciziile de management luate în America sunt greșite. Dar e mai bine că s-au luat deciziile acelea, decât dacă nu s-ar fi luat nicio decizie. Din greșeli înveți, te calibrezi în funcție de aceste decizii, e omenesc să și greșești, trebuie doar să înveți din această greșeală și să mergi mai departe”, explică Alexandru Petrescu.

„Un consultant devine bun doar după 10 mii de ore de experiență, adică cinci ani, dacă muncești opt ore pe zi”

Pentru Alexandru Petrescu și partenerii săi de business, a fost clar de la început că vrea să abordeze o nișă. Experiența anterioară în vânzări îi folosea drept platformă în acest demers, așa că echipa s-a orientat rapid către zona de business.

„Am intrat în imobiliare neștiind despre ce este vorba, nu am avut experiență de broker, ci doar în publicitate. Primul deal a fost închirierea unui apartament în Cotroceni, 500 de euro chiria și tot atât comisionul nostru. Dar în primul an, la câteva luni de zile, am început să ne concentrăm pe birouri. Aș spune că în zona de birouri, ai foarte multe de învățat, pentru că te întâlnești cu cei mai interesanț oameni din piață. Proprietari de clădiri, oameni care au putut să facă business la un anumit nivel încât au reușit să investească în imobiliare, deci au niște abilități dincare poți învăța. Apoi te întâlnești cu antreprenori, manageri, care sunt cei mai dinamici, au cea mai mare forță în economie, te pot inspira și poți lua din energia lor. Pentru orice om care vrea să se dezvolte, eu l-aș îndruma către acest segment” spune Alexandru Petrescu.

Așadar, pentru cei care vor să urmeze o carieră în segmentul office, sfatul expertului Alexandru Petrescu este să înceapă într-o agenție specializată în acest domeniu, să aibă răbdare să învețe timp de cinci ani, apoi să se evalueze, să vadă unde a ajuns. Cei care au această răbdare, cu siguranță vor găsi platformele necesare pentru a se dezvolta în direcția dorită. 

14 September 2017