Proiectul de construcție a Centurii Comarnic este unul controversat, la fel cum sunt toate proictele de infrastructură ale ultimilor ani. De data asta însă, neregulile sunt atât de evidente încât specialiștii în domeniu spun chiar că tocmai s-a semnat ca drumul să rămână nefinalizat. Dar la această problemă s-ar putea nici măcar să nu ajungem, pentru că cele trei companii care au câștigat licitația sunt lipsite atât de experiență, cât și de puterea necesară unui proiect de asemenea anvergură, așa că este cu adevărat probabil ca întregul demers să fie blocat înainte să înceapă.

41825-comarnic.jpgCele trei firme care au câștigat licitația sunt Next Level Europe SRL, Eurostrade Srl și Groma Societa di Ingegneria, potrivit unui comunicat de presă al CNAIR. Acestea sunt companiile care ar trebui să gestioneze un contract care valorează 17 milioane lei, fără TVA. Dacă totul merge ca la carte, atunci întregul proiect va fi gata în 31 de luni împărțite astfel: trei luni pentru proiectare, patru luni pentru execuție și 24 luni perioada de notificare a defecțiunilor.  În teorie, totul sună minunat. În practică însă, problemele încep să apară încă de la analiza firmelor câștigătoare.

  • Compania Next Level Europe, de exemplu, a fost înființată în 2015, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 0,5 milioane de lei și un număr mediu de 18 angajați. Acționari sunt italienii Andrea și Francesco Palla. Compania are sediul la etajul al doilea într-un bloc din sectorul 3, pe strada Brăilița.
  • Eurostrade SRL este o firmă din Sicilia, localitatea Grammichele. Și în acest caz vorbim despre o cifră de afaceri modestă, respectiv până în 500.000 de euro.
  • Groma Societa este tot o firmă mică italiană de proiectare recent înființată – în 2014, având cel mult 10 angajați.

Problema cu companiile noi și mici este faptul că acestea acționează ca o frână pentru proiecte atât de importante. Acest lucru este dovedit de istoricul proiectelor de infrastructură de până acum. O situație aproape identică a existat și în cazul Centurii de la Mihăilești, unde spațiolii de la Copisa au câștigat contractul și apoi nu au mai făcut absolut nimic timp de un an întreg. Singura metodă prin care o astfel de companie ar putea duce povara unui proiect de infrastructură este să subcontracteze.

Subcontractarea vine cu neajunsul de a pierde din bani. Mai precis, subcontractatul trebuie să se descurce cu și mai puțini bani decât avea bugetat cel care l-a subcontractatat. Iar în lucrările publice de infrastructură, acolo unde criteriul de câștigare a licitației este cel mai mic preț, asta poate să însemne renunțare gravă la calitate”, a explicat Marin Tudose, inginer constructor.

De aici deriva un set de probleme: fie companiile își dau seama în ce vârtej au intrat și bat pasul pe loc, fie constructorul refuză să lucreze un proiect de o calitate slabă. În orice caz, licitația trebuie reorganizată, se trece la soluționarea contestațiilor și reatribuirea contractului. De altfel, licitația pentru centura de la Comarnic durează deja de doi ani. Iar dacă totuși urmează să fie contruită, ea va fi construită prost, într-un mod în care nu va putea fi folosită.

„Riscăm ca acest drum să devină o "centură muzeu", la fel cum avem deja autostrăzi muzeu. Capătul de nord al centurii (km 2+850 - km 3+134), care prevede conexiunea cu DN1 și include două pasaje subterane (unul pe sub magistrala de cale ferată, celălalt pe sub DN1), nu este inclus în contractul proaspăt semnat. Solicităm CNAIR să lanseze în cel mai scurt timp procedura de licitație pentru conectarea centurii la DN1 pe partea de nord, astfel încât ea să devină funcțională! În plus, cerem CNAIR să întreprindă în cel mai scurt timp toate demersurile pentru soluționarea chestiunilor birocratice, precum realizarea exproprierilor și obținerea avizelor necesare”, explică oficialii asociației ProInfrastructura.

La fel se întâmplă și în cazul lucrărilor de construcție la centura Bacău, care după ce a fost realizată în proporție de 2%, a fost blocată de Compania de Drumuri pe o perioadă îndelungată, până la găsirea unei noi companii care să continue proiectul.  O situație similară a apărut și în cazul lucrărilor la sectorul de autostradă Râșnov – Cristian, care au fost atribuite la începutul acestui an, dar până acum nu s-a primit ordinul de începere a lucrărilor. Centura Comarnic va porni din DN1, va continua pe traseul pe linia Râul Prahova și calea ferată București-Brașov până la capătul tronsonului, în zona de vărsare a Râului Bătrâioara în Prahova. Centura va avea o bandă pe sens.

 

7 December 2017