Directorii financiari (CFO) continuă să se concentreze mai mult pe gestionarea costurilor și pe stabilirea bugetelor decât pe extinderea rolului lor strategic, deși relația cu directorii generali (CEO) a devenit tot mai strânsă în ultimii trei ani, pe măsură ce directorii financiari și-au asumat rolul de consilieri strategici ai directorilor generali, se arată în cea de-a cincea ediție a studiului EY - Partnering for performance.

38860-bogdan_ion_country_managing_partner_ey_romania.jpgStudiul EY are la bază un sondaj derulat la nivel global în rândurile a 652 de directori financiari și directori generali. Conform studiului, 82% din directorii financiari consideră că atunci când colaborează cu directorul general în procesul de luare a deciziilor legate de fuziuni și achiziții, de managementul performanței, de trecerea la mediul digital și de redefinirea modelului operațional al afacerii, cele mai importante contribuții ale lor continuă să se limiteze la dimensiunea financiară tradițională.

Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România, explică: "Directorii generali s-au bazat foarte mult pe directorii financiari în perioada crizei ca să gestioneze optimizările de costuri și să-și protejeze firmele. Acum, în contextul stabilizării economiei, directorii financiari trebuie să asigure echilibrul fragil între nevoia de control al costurilor și nevoia de creștere. Adică între disciplina financiară și asumarea de noi riscuri, care să ducă la creștere și la inovare."

Accelerarea business-ului digital

Deși se implică tot mai mult în definirea direcțiilor strategice ale afacerii, directorii financiari se pare că nu au realizat în totalitate rolul pe care ar trebui să îl joace în tranziția către digital, un factor cheie care afectează afacerile din prezent. Această trecere are un efect disruptiv asupra afacerii în ansamblu și asupra modelelor operaționale ale organizației.

Doar 50% dintre directorii financiari fac din tranziția către un model digital de afaceri o prioritate de top în următorii trei ani, conform studiului, și doar 49% dintre ei cred că vor avea o contribuție importantă sau foarte importantă în cadrul acestei tranziții. Aceste date arată faptul că mulți directori financiari nu înțeleg pe deplin impactul pe care universul digital îl va avea asupra afacerii, și nici responsabilitatea care le revine în derularea și implementarea acestui proces de transformare.

Directorii financiari au un rol important de jucat în această zonă, inclusiv în optimizarea mediului digital în vederea reducerii costurilor și gestionării riscurilor de natură legală, fiscală și de reglementare, generate de mediul digital.

"Transformarea digitală reprezintă în prezent una dintre cele mai mari provocări și oportunități pentru companii. Cu toate acestea, doar jumătate dintre directorii financiari îi acordă atenția meritată. Această tranziție are puterea de a transforma în necunoscuți liderii actuali de piață, într-un timp foarte scurt. Directorii financiari care nu vor lua ține cont de această schimbare vor avea mult de recuperat, pe măsură ce competitorii lor vor valorifica avantajele culturii digitale pentru a deveni lideri în industrie", adaugă Bogdan Ion.

Parteneriatul strategic nu se limitează la mediul digital

Redefinirea operațională și măsurarea performanțelor sunt identificate ca fiind alte două zone prioritare în colaborarea dintre CFO și CEO. Majoritatea directorilor financiari (85%) care fac din redefinirea modelului operațional o prioritate de top declară un nivel mai mare de colaborare cu directorii generali. Conform studiului, măsurarea performanțelor organizației reprezintă una dintre zonele cheie unde directorii financiari simt că trebuie să aibă o contribuție mai mare.

"Rezultatele arată limpede că directorii financiari și directorii generali trebuie să lucreze împreună pentru a menține un echilibru între analiza trecutului și viziunea de business, orientându-și în egală măsură atenția asupra digitalizării afacerii. Iar pentru dezvoltarea unui parteneriat performant este esențial ca directorii financiari să se concentreze pe valoarea pe care o pot genera dincolo de controlul costurilor," concluzionează Bogdan Ion.

****

Despre Partnering for performance

Rezultatele studiului se bazează informațiile obținute în urma unui sondaj derulat la nivel global în rândul a 652 de directori financiari, realizat de Longitude Research în numele EY, și pe o serie de interviuri în profunzime cu directori financiari, directori generali și specialiști EY. Acest studiu este al cincilea dintr-o serie de studii legate de modul în care directorii financiari fac echipă cu alți directori executivi din organizații pentru a ajuta la creșterea, protejarea și transformarea organizației din care fac parte. Pentru mai multe informații, inclusiv grafice care sintetizează principalele rezultate, vizitați: ey.com/cfoandceo.

****

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 212.000 de angajați în peste 700 de birouri din 150 de țări și venituri de aproximativ 28,7 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2015. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 650 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România este cel mai dorit angajator în România dintre companiile Big 4, conform studiilor Trendence și Catalyst. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet.

10 December 2015