Astăzi a avut loc la București Conferința anuală a Family Business Network România, cu tema Tradiționalism și modernism în afacerile de familie. Provocările procesului de succesiune și soluțiile existente au fost discutate astăzi de către peste 60 de oameni de afaceri, reprezentând afaceri de familie de succes din România.

38491-conferinta_family_business_network.jpgÎn Europa Centrală și de Est, 92% din afacerile de familie sunt ȋncă gestionate  de generația fondatoare, față de 70% din afacerile din Europa Occidentală, ceea ce înseamnă că o majoritate covârșitoare a familiilor antreprenoriale nu au trecut ȋncă prin etapa succesiunii, adică nu au depășit faza critică a transferului între generații, o procedură extrem de complexă și provocatoare. În această situație, cunoștințele și experiența necesară pentru a gestiona și rezolva provocările acestui proces tipic afacerilor de familie sunt destul de limitate în cadrul afacerilor de familie din Europa Centrală și de Est, inclusiv din România.

Conferința a fost deschisă de domnul Florin Madar, Președintele Family Business Network România, care a menționat: „Tradiționalismul și modernismul descriu cel mai bine România actuală, în care – ca să fim onești - generația mea, prima în business, deși conștientă că trebuie să performeze la nivel național sau mondial, rămâne totuși conservatoare în gândire și autoritară ...., pe când copiii noștri, mulți educați la școli de tradiție din afara țării, au (o) cu totul altă viziune, înțelegând mai bine că vor trăi într-o lume în care este obligatoriu să fii îndrăzneț, să îți asumi riscuri și să ieși din tipare – în sens pozitiv – pentru a performa. Modelul de organizare a businessului de familie, care implică o viziune pe termen lung și o mult mai mare responsabilitate față de societate, poate fi parte a răspunsului la rezolvarea problemelor legate de criza globală a sistemului economic actual.

În cadrul conferinței au luat cuvântul Alteța Sa Serenisimă Prințul Philipp von und zu Liechtenstein, Adrian Mihai (FAN Courier), Doina Cepalis (Te-Rox Prod), Camelia Șucu (Class Living, PDG), Iren Arsene (Curtea Veche Publishing), Metin Canoğulları (EY Partner și CSE Family Business Leader), Elena Badea (Director Marketing, EY România), Philip Aminoff (Electrosonic Group Oy Ab, Helvar Merca Oy Ab), Jesús Casado (European Family Businesses) și Florin Madar, Președintele Family Business Network România.

Planificarea strategică în cadrul unei afaceri de familie este un proces mai complex decât în orice alt tip de afacere, deoarece trebuie să țină cont atât de interesele business-ului, cât și ale familiei fondatoare. Familiile care conduc astfel de afaceri de succes înțeleg caracterul predictibil al provocărilor care vor apărea în cadrul acestui tip de afacere, de aceea creează cadrul de politici de guvernanță familială înainte ca acestea să fie necesare și ca provocări precum succesiunea la o nouă generație sau angajarea membrilor familiei în cadrul firmei să se încarce cu semnificație emoțională și personală. Conform a 67% dintre respondenții Barometrului EY al afacerilor de familie din România, antreprenorii care conduc astfel de afaceri în România sunt cei care le-au fondat și doar în 29% dintre cazuri succesiunea la a doua generație s-a realizat deja”, declară Alexandru Lupea, Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

Metin Canogullari, partener EY și CSE Family Business Services Leader a declarat: „Afacerile de familie de succes au implementat și menținut de-a lungul generațiilor structuri de guvernanță care au asigurat implicarea puternică a membrilor familiei fondatoare în afacere. Pentru a continua ca afaceri de familie de succes, acestea trebuie să răspundă câtorva provocări specifice acestui tip de business. Astfel, se asigură convergența intereselor afacerii cu cele ale membrilor familiei, ca și dedicarea pentru respectarea ambelor seturi de interese. Continuitatea afacerii este însuși scopul afacerilor de familie de succes, de aceea, așa cum am observat în cadrul interacțiunii EY cu clienții noștri, afacerile de familie se dovedesc mai rezistente în condiții economice negative.”

De asemenea, Philip Aminoff (Electrosonic Group Oy Ab, Helvar Merca Oy Ab) a dezvăluit citatul lui Thomas More (1478-1535) care l-a inspirat de multe ori în viață și care se poate traduce astfel: ”Tradiția nu reprezintă venerarea cenușii, ci transmiterea flăcării.”

Jesus Casado (European Family Businesses): “EFB se angajează să asigure un climat cu șanse egale pentru afacerile de familie de pe tot cuprinsul Uniunii Europene. Raportul Parlamentului European cu privire la afacerile de familie din Europa trebuie să reprezinte un semnal, adresat Comisiei Europene, în a face mai mult pentru afacerile de familie. Politicienii trebuie să se asigure că vor înțelege mai bine în ce măsură acest important sector al afacerilor contribuie la economia europeană”.

Prin aceasta conferință, Family Business Network România (FBN România) aduce la cunoștința publicului problemele specifice cu care se confruntă familiile în activitățile lor antreprenoriale, prin intermedierea întâlnirii și contactului cu reprezentanți ai unor familii de afaceri din străinătate, ca și cu specialiști, consultanți și furnizori de know-how de specialitate.

***

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 212.000 de angajați în peste 700 de birouri din 150 de țări și venituri de aproximativ 28,7 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2015. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 650 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România este cel mai dorit angajator în România dintre companiile Big 4, conform studiilor Trendence și Catalyst. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet.

Despre Family Business Network România

Family Business Network România („FBN România”) a fost constituită în anul 2012 de familii care dețin și administrează afaceri în România și care au ca  scop păstrarea dimensiunii familiale a afacerii, prin transferul acesteia către generațiile următoare.

Membrii FBN România sunt companii românești de familie, de dimensiuni mari sau medii și de notorietate pe piața locală și internațională, lideri de piață din diverse domenii de activitate: industrial, IT, tehnologie, construcții, comerț,  producție, distribuție, servicii, farma etc.

La nivelul anului 2014, cei 16 membri ai FBN Romania au realizat o cifra de afaceri de cca 370 milioane Euro, iar numărul de angajați a fost de peste 7.500.

Membrii FBN România se întâlnesc lunar în cadrul unui Club privat, împărtășind păreri și experiențe personale și de business și analizând mediul de afaceri autohton și internațional. Această activitate de socializare ajută afacerile de familie să crească, să se diversifice și să prospere, prin schimbul de idei și bune practici ce definesc succesul acestui tip de activități antreprenoriale.

Despre LGT:

LGT este un grup internațional specializat în private banking și administrarea averii private. Grupul a fost deținut timp de peste 80 de ani de către Casa Princiară de Liechtenstein. La 30 iunie 2015, LGT gestiona active de 125,7 miliarde CHF (USD 134,4 miliarde USD) pentru clienți privați și instituționali.

Având sedii centrale în Viena și Salzburg, LGT Bank Österreich AG este o bancă privată austriacă și parte a LGT Group. Ca bancă privată, LGT Bank Österreich realizează investiții individuale pentru clienți din Austria și Europa Centrală si de Est. LGT Bank Österreich  este supusă reglementarilor bancare austriece.

 

LGT Bank Österreich este membră a grupului corporate de succes al Casei Princiare de Liechtenstein. Casa Princiară administrează peste 1.500 de hectare agricole și forestiere din Austria Inferioară și Styria. Acestea includ peste 40 de hectare de viță de vie administrată de către Cramele Prințului de Liechtenstein (Hofkellerei).  

14 October 2015