Cu eforturi minime şi cunoaşterea targetului, un proprietar poate maximiza potenţialul locuinţei pe care doreşte să o dea spre închiriere, asigurând în acelaşi timp confortul necesar chiriaşilor săi.

Iată, câteva cerinţe generale , în funcţie de tipul de client:

Studenţi şi cupluri tinere

Alegerea unei locuinţe în cazul acestor două categorii de clienţi este condiţionată în primul rând de preţ, dar şi de existenţa transportului în comun, în special a metroului.

Studenţii caută în general locuinţe mai ieftine şi, deşi preferă să închirieze în apropierea campusului universitar, sunt dispuşi să se mute în cartiere mai îndepărtate, în cazul în care găsesc o chirie mai mică.

Anual peste 100.000 de studenţi vin din provincie în Bucureşti pentru studii. Din aceştia, aproximativ 85% se stabilesc aici datorită oportunităţilor de muncă.

Deşi nu dispun de cele mai mari bugete, tinerii reprezintă clienţii perfecţi pentru proprietarii care nu pot sau nu îşi propun să investească foarte mult în apartamentele pe care le dau spre închiriere.

 Cetăţeni străini

Clienţii din această categorie sunt mai atenţi la dotările apartamentului, mai ales în cazul închirierii în regim hotelier. Sunt obişnuiţi să închirieze apartamente pregătite până în cel mai mic detaliu, iar aerul condiţionat, maşina de spălat, cuptorul cu microunde, espressorul, televizorul (sau sistem home cinema) sunt considerate dotări standard .

Aceştia aleg cu precădere zonele centrale sau de nord, care oferă numeroase opţiuni de petrecere a timpului liber: cluburi, cafenele, cinematografe, galerii comerciale. Cele mai dorite zone sunt: Unirii, 13 Septembrie, Dorobanţi (pentru apartamente) şi Primăverii, Aviatorilor Herăstrău (pentru apartamente  penthouse sau vile).

Familii cu copii

Este un segment minoritar şi în general mai puţin mobil, fiind în primul rând condiţionat de proximitatea grădiniţelor sau şcolilor, dar şi a parcurilor, spaţiilor de joacă şi a transportului în comun.

Sunt căutate apartamente nemobilate sau parţial mobilate şi utilate, deoarece o familie care a locuit mai mult timp cu chirie are deja o serie de lucruri cumpărate pentru locuinţa anterioară.

 Companii

Până de curând, firmele închiriau apartamente pentru sediul social sau pentru angajaţii expaţi. În ultimul an am remarcat un număr însemnat de companii care închiriază apartamente pentru angajaţii aduşi din provincie. În acest caz, se caută in special apartamente cu 2, 3 sau 4 camere, în zone accesibile ca preţ, apropiate de serviciu.

În general, în aceste apartamente locuiesc trei sau patru persoane. În afară de mobilier, sunt importante dotările de bază ale apartamentului: aragaz, maşină de spălat şi frigider.

Există aici un segment de lux, acela al companiilor multinaţionale care închiriază locuinţe de protocol pentru manageri sau pentru delegaţiile internaţionale. Se caută locuinţe în zone consacrate ale Bucureştiului, cu suprafeţe mari, dotări şi mobilier de lux.

Cerinţele în acest caz sunt satisfăcute mai ales de complexele rezidenţiale noi, care oferă: terase sau grădini private generoase, parcare privată, piscină, saună, servicii de property & facilty management şi chiar servicii concierge (rezervare la restaurant sau bilete la teatru, catering, tratamente cosmetice sau medicale la domiciliu etc), iar pentru familii – grădiniţă privată, after school şi baby sitting.

Pentru firmele mari, vilele prezintă de asemenea interes, pentru sediu. Firme de avocatură, agenţii mari de publicitate, restaurante, unele clinici şi grădiniţe  private se numară printre clienţii care caută vile cu suprafeţe mari în locaţii uşor accesibile. O condiţie importantă în alegerea unui sediu o reprezintă existenţa locurilor de parcare. De asemenea, companiile sunt atente la finisajele viitorului lor sediu, preferând vilele recent renovate, nemobilate.

Ambasade sau corpuri diplomatice

Ambasadele reprezintă un segment exclusivist de clienţi, orientându-se mai ales spre vile clasice renovate, cu suprafeţe generoase, cu locuri de parcare şi curte mare, în locaţii centrale.

Nevoile specifice ale ambasadelor ridică în primul rând probleme de securitate, care necesită investiţii suplimentare, suportate uneori de chiriaşi, alteori de proprietari. Contractele de închiriere în aceste situaţii sunt încheiate pe perioade mai lungi (între 3 şi 10 ani), cu regularizări periodice ale chiriei.

Investiţii necesare şi recuperarea lor

În vederea maximizării şanselor de a închiria o proprietate, sunt necesare unele investiţii.

Acestea pot fi recuperate destul de uşor, mai ales având în vedere că pentru o locuinţă complet mobilată şi utilată chiria este mai mare. Confortul chiriaşilor nu este asigurat doar de mobilier (care tinde tot mai mult spre minimalism), ci şi de aparatele electrocasnice şi accesoriile menite să uşureaze treburile “gospodăreşti”.

Pentru exemplificare, utilarea de bază a unei locuinţe ar presupune:


-         Aragaz – 550 RON;

-         Maşină de spălat – 750 RON;

-         Frigider – 700 RON;

Buget utilare de bază = 2.000 RON

 În cazul în care se doreşte o utilare completă, se adaugă: 

-         Aer condiţionat – 1.400 RON/unitate

-         Cuptor cu microunde – 300 RON;

-         Fier de călcat – 150 RON;

-         Televizor – 700 RON;

-         Aspirator – 250 RON;

-         Cafetieră – 130 RON;

-         Veselă, tacâmuri şi accesorii bucătărie – 350 RON;

Buget utilare suplimentară = 3.280 RON

 (cu o unitate de aer condiţionat)

Desigur, faţă de sumele orientative de mai sus pot apărea diferenţe semnificative, în funcţie de producătorul, complexitatea şi calitatea fiecărui produs ales. Sunt cazuri când proprietarul nu dispune de acest buget, chiriaşii suportă cheltuielile, urmând ca acestea să fie deduse din chirii iar bunurile lăsate în locuinţă la finalul contractului.

 

 

 

19 November 2008