Volumul comerțului global de mărfuri va fi aproape dublu, atingând 18 mii de miliarde dolari până în anul 2030, conform unei analize realizate de economiștii PwC. De asemenea, proiecțiile arată că va avea loc o repoziționare a „principalilor actori” pe scena comercială globală, statele asiatice devenind chiar și mai importante din punct de vedere comercial.
Decidenții politici se vor întruni la sfârșitul lunii la Washington DC pentru a
evalua perspectivele globale de creștere economică. În prezent, acestea sunt mai puțin optimiste decât la începutul anului, fapt ce se datorează în principal unor evenimente singulare din
SUA (iarna deosebit de lungă și de grea) și datelor de creștere dezamăgitoare din Japonia și din zona Euro.
Însă în ciuda acestor sincope pe termen scurt în creșterea economică globală, comerțul mondial de mărfuri se dovedește a fi o poveste de succes privit în perspectivă: din 1980 și până în prezent volumul comerțului global a crescut de cinci ori – în timp ce PIB-ul global a crescut „doar” de trei ori.
“Unul dintre factorii de succes pe termen lung ai globalizării a fost întărirea fluxurilor comerciale mondiale. Acest trend este o veste bună pentru afaceri, în special pentru acelea care au caracter global. Acestea au capacitatea de a amortiza o scădere de pe piața de acasă prin creșterea eforturilor de vânzare pe piețele străine. Și așa cum am observat în ultimii cinci ani, creșterea exporturilor a ajutat România să depășească perioada de recesiune”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Consultanță Fiscală, PwC România.
Economiștii PwC estimează că volumul total al comerțului global de mărfuri va continua să crească de la aproximativ 10,3 mii de miliarde dolari în 2013 la aproape 18 mii de miliarde dolari în 2030 (la valoarea constantă a dolarului din 2013). Jumătate din această creștere (3,9 mii de miliarde de dolari) se va datora comerțului dintre piețele avansate și emergente.
„Proiecția noastră de creștere reală a volumului de schimburi de mărfuri, care se situează în jurul a 3,3% pe an, sugerează că un important vector al creșterii economice globale din această perioadă va fi comerțul. România poate beneficia de pe urma acestei creșteri prognozate a comerțului global prin valorificarea avantajelor care decurg din poziția sa geografică favorabilă, pentru a deveni poarta estică de acces a Uniunii Europene. Dar pentru a-și valorifica acest potențial, România are nevoie de un climat fiscal si vamal atrăgător și de investiții continue în infrastructura de transport”, a adăugat Daniel Anghel.
Analiștii preconizează că, până în 2030, China va fi figura printre cele mai importante rute globale de comerț datorită faptului că, pe măsură ce se îmbogățesc, consumatorii vor cumpăra și mai multe bunuri de import, în timp ce țara va rămâne un jucător cheie în industria manufacturieră – chiar dacă va avansa înspre bunuri de export de o mai mare valoare (vezi Tabelul 1, mai jos).
Tabelul 1: Top 20 rute comerciale bilaterale de mărfuri în 2030 |
| ||||
| Loc | Binom comercial | Valoare comercială prognozată (mii de miliarde dolari 2013) | ||
| 1 u | China | SUA | 716 | |
| 2 u | China | Japonia | 390 | |
| 3 u | China | Coreea de Sud | 366 | |
| 4 u | Germania | Franța | 277 | |
| 5 u | Japonia | SUA | 244 | |
| 6 s | China | Germania | 240 | |
| 7 g | China | India | 214 | |
| 8 t | Germania | SUA | 209 | |
| 9 s | China | Singapore | 208 | |
| 10 u | China | Australia | 205 | |
| 11 s | China | Malaiezia | 189 | |
| 12 g | China | Indonezia | 179 | |
| 13 t | Germania | Marea Britanie | 178 | |
| 14 s | China | Brazilia | 165 | |
| 15 g | China | Arabia Saudită | 164 | |
| 16 t | Germania | Italia | 163 | |
| 17 t | Hong Kong | SUA | 146 | |
| 18 g | China | Emiratele Arabe Unite | 144 | |
| 19 t | Coreea de Sud | SUA | 142 | |
| 20 t | Emiratele Arabe Unite | India | 141 | |
Sursa: analiză PwC |
| ||||
| ||
|
Analiza PwC indică intrarea comerțului global într-o nouă fază în următoarele două decenii, comerțul dintre țările emergente crescând cu aproximativ 6% pe an. Astfel, până în 2030:
- Ruta comercială China-India va crește și poate deveni a 7-a din lume;
- Țările bogate în resurse precum Brazilia, Australia sau Arabia Saudită vor profita de pe urma apetitului Chinei pentru resurse naturale și își vor întări relațiile comerciale cu aceasta;
- Legăturile comerciale dintre China și alte economii din Asia de Sud Est (de ex. Indonezia) se vor intensifica pe măsură ce companiile chineze vor căuta să profite de mâna de lucru relativ ieftină de pe aceste piețe.
China își va întări cel mai probabil poziția de centru comercial global de mărfuri. Proiecțiile arată că avansul Chinei față de SUA va crește, o dovadă în plus a mutării centrului de putere economică de la vest la est.
Pe de altă parte, ascensiunea Asiei de Sud Est ca și centru al comerțului global va trebui să fie acompaniată de investiții majore în infrastructură, în special în cea de transport, pentru a ușura mișcarea bunurilor pe piață.
Despre raport:
Analiza PwC se bazează pe o actualizare a unui raport anterior (Future of world trade: Top 25 sea and air freight routes in 2030). Estimările PwC se bazează pe următoarele ipoteze:
- Ratele de creștere a PIB-urilor naționale sunt acelea previzionate de FMI în raportul World Economic Outlook și în proiecțiile PwC din raportul World in 2050.
- Fluxurile comerciale se bazează pe raportul dintre exporturile de bunuri/PIB, care a fost calculat în funcție de ratele pe termen lung, și
- previzionarea evoluției exporturilor fiecărei țări în acea perioadă a fost realizată folosind o medie ponderată a cererii actuale și viitoare, în funcție de creșterea PIB-ului.
Analiza include pe 29 economii majore selectate pe baza dimensiunii lor actuale (PIB) și a ratei de creștere previzionate a fluxurilor lor comericale.
Ediția din octombrie a Global Economy Watch a PwC poate fi accesată la adresa
Despre PwC
Firmele din rețeaua PwC ajută organizațiile și indivizii să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 157 de țări cu mai mult de 184.000 de specialiști dedicați oferirii de servicii de calitate de audit, consultanță fiscală și consultanță pentru afaceri. Spuneți-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră și descoperiți mai multe informații despre noi vizitând site-ul companiei.
8 October 2014