Pentru a treia oară în ultimii doi ani, asociația OPTAR a solicitat desființarea parcării amenajată prin blocarea trotuarului din fața Primăriei Municipiului București (Splaiul Independenței nr. 291-293, Sectorul 6). Parcarea a fost avizată ilegal de poliția rutieră și, cu toate că încalcă flagrant legea, Brigada Poliției Rutiere a refuzat să ia măsuri pentru desființarea ei, așa cum cere legea.

38526-pmb.jpgIeri, au fost depuse petiții către Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București, Primăria Municipiului București și Brigada Rutiră București solicitându-se desființarea parcării ilegale și mutarea în fața Primăriei Municipiului București a stației RATB numită ”Primăria Municipiului București”. Prin nerespectarea solicitării, cele 3 instituții ar încălca dispozițiile Normativului 51-2012 și a dispozițiilor Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Normativul privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012, prevede la Capitolul IV, Secțiunea 5 (4) că stațiile trebuie amplasate cât mai aproape de intrările principale în clădiri sau zonele de interes. Distanța maximă de la stație la punctele de interes din vecinătatea acesteia nu trebuie să depășească 50 m.

În urmă cu 2 ani, stația RATB ”Primăria Municipiului București” respecta această condiție. Însă, stația a fost mutată pentru a se amenaja o parcare auto prin ocuparea trotuarului. Imaginile de mai jos prezintă situația din luna iulie 2011 (stânga) și din luna iulie 2014 (dreapta), așa cum au fost surprinse de compania Google.Conform dispozițiilor din Capitolul IV (IV.2.2.), lățimea trotuarelor conformate pentru a fi utilizate de către persoane cu handicap va fi de 1,80 m pentru trafic constant în dublu sens. Trotuarul respectiv deservește instituția reprezentativă a administrației Capitalei României și face legătura dintre stația de Metrou și Politehnică, traficul pietonal fiind constant în dublu sens.

Blocarea trotuarului prin amenajarea unei parcări pe trotuar și mutarea stației RATB ”Primăria Municipiului București” încalcă, astfel, dispozițiile Normativului 51-2012 din Capitolul IV, Secțiunea 5 (4) cât și pe cele din Capitolul IV (IV.2.2.).

De asemenea, Brigada Poliției Rutiere, prin avizarea parcării de pe trotuarul Primăriei Municipiului București, a încălcat prevederile art. 144 din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care precizează că administratorul drumului public poate permite oprirea sau staționarea, parțial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacă rămâne liber cel puțin un culoar de minimum 1 m lățime înspre marginea opusă părții carosabile, destinat circulației pietonilor.

Brigada Rutieră București a avizat parcarea perpendiculară a mașinilor pe trotuar în condițiile în care acesta are o lățime mai mică decât lungimea autoturismelor. Astfel că, pe lângă blocarea trotuarului, în fața Primăriei Municipiului București este blocată și prima bandă de circulație.

Încălcarea dispozițiilor legale tocmai de cei care ar trebui să le protejeze și să fie un exemplu prin aplicarea acestora dă imaginea unor instituții indiferente la problemele cetățenilor, cu precădere la cele ale persoanelor cu dizabilități.

Asociațiile OPTAR și ActiveWatch, cu sprijinulCentrului de Acțiune pentru Egalitate și Drepturile Omului (ACTEDO) prin Rețeaua Pro Bono pentru Drepturile Omului, vor continua activitățile de identificare a cauzelor pentru care drepturile persoanelor cu dizabilități sunt încălcate sistematic.

20 October 2015