Atunci când vine vorba despre reprezentare exclusivă, pe piața din România, nu sunt multe nume care pot să îți apară în minte, dar Ileana Preda și APAIR sunt două dintre ele. Dacă în urmă cu zece ani acest concept era unul complet străin pentru piața autohtonă, astăzi există un nucleu un expansiune de specialiști și clienți care folosesc reprezentarea exclusivă, dar și multe controverse. A fost o onoare pentru IMOPEDIA.ro să inaugureze proiectul „ZAI la o cafea!” – o permanentă sărbătoare a agentului imobiliar, alături de Ileana Preda, într-un interviu condus de Răzvan Muntean, manager Imopedia.ro.

41513-media2.jpg

Ileana Preda este un modelator al pieței imobiliare românești, dar au existat vremuri în care nici măcar ea nu știa că urmează să lucre în imobiliare. A pornit de la dorința de a deveni învățătoare, la un drum inițiatic către SUA – drumul care avea să îi schimbe destinul. 

„Am plecat din România lucrând pe un vas de croazieră, dar am ajuns în SUA. Am avut diverse joburi de emigrant, până când în 2003, din întâmplare, am descoperit domeniul imobiliar și mi-am dat seama că asta vreau să fac pentru totdeauna”, spune Ileana Preda.

Tot destinul a adus-o înapoi în România, dar avea destul de multă experiență în imobiliarele din SUA pentru a spune răspicat că ea nu muncete după tiparele românești. Un agent imobiliar nu trebuie să lucreze fără contract, nu trebuie să lucreze gratis și în niciun caz nu trebuie să lucreze în van. Așa că atunci când nu se ocupă de tranzacții, îi învață pe alții cum pot să își croiască un drum mai bun în acest domeniu.

Atunci când mă ocup de tranzacții, lucrez cu nevoile oamenilor. Fac parte din momente importante din viața lor. Este o responsabilitate covârșitoare. Nici comisionul nu este de neglijat. Dar pe partea de training, satisfacția este dincolo de bani. Sunt oameni care îmi spun ce mult le-am schimbat viața în bine, iar este îmi aduce un sentiment de neegalat”, spune Ileana Preda.


Educația imobiliară este tot mai prezentă, în România

În România nu există un cult al educației imobiliare. În SUA, spre comparație, un agent începe această meserie după ce a trecut printr-un curs formal și a urmat traininguri specifice. Mai mult, el trebuie să lucreze doi ani într-o echipă, înainte să poată profesa pe cont propriu. Cu toate acestea, și România a făcut progrese mari la nivel educativ, în ultimii ani.

De la evenimentele educative ale IMOPEDIA, până la cursurile organizate de asociațiile profesionale, eu spun că numai dacă nu vrei, nu înveți. Dar cursanții nu trebuie să fie interesați de diploma în sine, ci de informațiile acumulate”, explică Ileana Preda.

Agenții imobiliari trebuie să știe clar ce vor, pentru a face această meserie cu succes

Orice agent la început de drum ar trebui să știe clar de ce intră în domeniu și care sunt așteptările legate de ce urmează. Cei care sunt motivați de bani, trebuie să știe că poți câștiga la fel de bine cum poți pierde sume impresionante.

După ce și-a conturat obiectivele, trebuie să vadă care este direcția de urmat. O cale este să deschidă propria entitate juridică și să acționeze pe cont propriu. A doua cale este să găsească un partener. În orice caz, focusul trebuie să fie pe om, pe colegi, pe clienți. Acesta este un busienss despre oameni, nu despre tranzacții. Cifrele sunt parte integrantă, dar dacă interacționezi bine cu oamenii din jur, banii vor veni”, arată Ileana Preda.

Dar chiar și atunci când vine vorba despre bani, fiecare trebuie să știe clar ce își dorește și să caute mediul potrivit pentru a lucra în condiții care îl stimulează. Nu există un salariu standard în imobiliare, ci doar ținte care pot fi atinse prin muncă și pot fi limitate doar de autosuficiență. Veniturile pot fi de zeci sau sute de mii de euro pe an.

Dacă un agent bun, dar la început de drum, vrea să se alăture echipei mele, atunci îl întreb care sunt obiectivele lui. Dacă este student și 500 de euro pe lună îi sunt mai mult decât suficienți, atunci vom face un plan pentru această țintă. Dacă este o persoană cu familie, sau dacă imobiliarele sunt a doua carieră, o reconversie, și țintește să zicem către 16.000 de euro pe an, atunci facem un plan pentru a atinge această țintă. Dacă obiectivul este de 75 de mii de euro, atunci trebuie să facem o altă poziționare”, clarifică Ileana Preda.  

Reglementare VS autoreglementare

O lege care vizează imobiliarele ar aduce mai multe probleme decât soluții

Potrivit invitatului IMOPEDIA, după ce a lucrat în SUA și în România, aceasta din urmă este de fapt țara tuturor posibilităților. Mediul de afaceri este perfect pentru generarea și fructificarea de oportunități. Desigur, un mediu de afaceri mai stabil și predictibil pentru piața imobiliară ar fi necesar, iar acest lucru este chiar la îndemână, cu o singură condiție: comunitatea imobiliară trebuie să se piună de acord asupra principiilor de bază și să tragă cu toții în aceeași direcție.

Eu nu sunt de părere că trebuie să facă statul pentru noi, deși sunt de acord că rolul statului este important. Dar dacă mâine s-ar da o lege imobiliară, atunci aceasta ar aduce mai mult haos decât reglementare, pentru că oamenii care fac legile sunt complet străini domeniului. Dacă nu ești practicant, dacă nu știi ce implică domeniul, atunci va fi mai mult un defavor decât un favor. Dezideratul în care cred eu este autoreglementarea”, explică Ileana Preda. 

Autoreglementarea presupune unirea oamenilor din branșă într-o asociație profesională, la fel cum există în cazul notarilor sau evaluatorilor, a medicilor sau a farmaciștilor, care dictează buna conduită în piață. dar acest lucru este mai simplu în teorie decât în rpactică, pentru că piața imobiliară este una în care agenții își văd colegii ca rivali, nu ca potențiali aliați de valoare. Exact această idee este și cea care aduce controversele legate de reprezentarea exclusivă. 

În reprezentare exclusivă nu comisionul este cel mai important și nu ar trebui să vorbim despre procentul la tranzacție. Aș pleca de la proprietățile pe care le iei în portofoliu, pentru că nu este suficient ca proprietarul să vrea să lucreze cu tine, ci și tu să fii de acord să lucrezi cu el. Apoi trebuie să înțelegi că vei semna un contract prin care îți asumi faptul că interesele lui sunt mai presus decât ale tale – te comporți ca și cum ar fi afacerea ta și faci tot ce îți stă în putință să vinzi cât mai bine. Iar dacă asta înseamnă că va trebui să împarți comisionul cu alt agent, atunci minunat!”, explică Ileana Preda.

Reprezentarea exclusivă este modul sigur de a lucra în imobiliare 

Împărțirea comisionului este o idee care îi face pe mulți agenți imobiliari să nici nu ia în calcul reprezentarea exclusivă. Dar de celaltă parte, riscurile sunt chiar și mai mari. Mulți dintre agenții imobiliari care au recurs la reprezentarea exclusivă au ajuns la această idee după ce au pierdut mulți bani prin sistemul clasic de intermediere.

Comisionul e doar un detaliu în reprezentatare, nu contează cine pe cine plătește, cât timp vorbim despre interesul clientului. Oricine vinde, indiferent dacă eu fac mai puțini bani, este bine venit la colaborare pentru că acest lucru este în favoarea clientului meu. Punct. Dacă nu poți accepta această idee, nu ești pregătit. O să mai pierzi bani pentru că nu ai avut contract. Cel mai mare impuls să te apuci de reprezentare este o pagubă mai mare de 10 mii de euro”, spune Ileana Preda.

Agenții care lucrează în sistemul clasic trebuie să înțeleagă faptul că munces gratisc, și cu riscul de a nu fi plătit. Motivul pentru care ei recurg la acest lucru este faptul că, în general, clienții nu vor să plătească. Dar clienții pot fi educați.

Agentul trebuie să fie în stare să îi explice clientului potențial pentru ce plătește. Un prim pas pentru conștientizare este să facă această listă: „Ajung la birou. Deschid calculatorul. Calculatorul este o resursă achiziționată. Deschid un soft – softul este plătit. Sun particularii – plătesc un abonament și petrec timp dând telefoane. Agăț un banner – spune cât a costat să faci bannerul, cu ce mergi până acolo, cât durează totul.” Iar dacă fac asta pentru 100 de proprietăți pe lună, îți dai seama ce mult muncești pentru o proprietate care ar putea să nu îți aducă nimic. De exemplu, dacă vrei să ai trei vizionări pe zi și 20 de zile muncitoare, înseamnă că trebuie să bagi 60 de proprietăți în portofoliu. Dar în ralitate nu ai nimic. Ai 60 de informații din care poți să nu faci nimic. Dacă faci una-două tranzacții, spui că ai noroc, dar norocul și șansa nu au ce să caute în imobiliare”, spune Ileana Preda.   

Iar pentru toți cei care au predicat insuccesul reprezentării exclusive, realitate vine să îi contrazică.

Când am venit din SUA, toți se grăbeau să îmi spună că România nu e SUA și că acest sistem nu va funcționa. Când a început să funcționeze, toți au spus că merge doar în București, și doar pe proprietăți de lux. Apoi am vândut apartamente în cartiere, chiar și un apartament de 25.000 de euro, la etajul șase al unui bloc cu risc seismic”, explică Ileana Preda.

Piața imobiliară este în permanentă schimbare și este loc pentru toată lumea. important este ca fiecare să găsească un set de valori la care să adere și să îl respecte. Numai așa, piața va progresa, în favoarea tuturor părților implicate.

 

URMATORUL INVITAT: DRAGOS DRAGOTEANU

Dragos Dragoteanu este urmatorul invitat la "ZAI la o cafea!", iar Ileana Preda deja i-a adresat o întrebare.

"Dacă ar fi să înceapă astăzi în imobiliare, stiind tot ce stie el acum, care ar fi câțiva pași pe care i-ar face astăzi, ca agent nou în piață (dar cu exeperiența acumulata)."

Vă așteptăm și pe voi să pregătiți întrebările pentru Dragoș și să ne revedem în câteva zile LIVE, pe Facebook, la o cafea... cu aroma de imobiliare!

 

 

26 June 2017