A treia mare expropriere, de dragul Aeroportului Otopeni
Capital - 30.03.2006
 

Modernizarea si extinderea aeroportului Otopeni va duce la exproprierea a 600 de hectare de teren. tarani din localitate si oameni de afaceri importanti isi freaca deja mainile si cred ca vor face o afacere buna.

Un om de serviciu intr-So primarie a unei comune oarecare nu castiga mai mult de cateva milioane de lei pe luna. Niculae Cote are insa norocul de a face curatenie pe holurile primariei unei localitati speciale. Tunari. Dar nu din salariul pe care i-l plateste statul isi alimenteaza sperantele, ci din hectarul de teren agricol pe care-l are, undeva, la marginea comunei. Nici cultivatul graului sau al porumbului n-o sa-l faca un om bogat, ci faptul ca terenul este foarte aproape de aeroportul Otopeni.

Care este legatura? Oficialii din Ministerul Transporturilor s-au gandit ca a venit vremea sa extinda perimetrul aeroportului, in asteptarea unei cresteri exponentiale a numarului de aeronave care-si vor lua zborul in urmatorii ani de pe pistele din apropierea terenului lui Cote. La cele 700 de hectare pe care se afla acum aeroportul, cu cele doua piste, terminale si zone de cargo, se vor adauga inca 600 de hectare pe care se vor dezvolta noi facilitati.

Exact la limita viitorului perimetru al aeroportului se afla terenul lui Niculae Cote. Cam prin acea zona se anunta a fi construit in urmatorii ani un parc industrial, iar terenul ar putea fi atractiv pentru investitori. Care deja cauta terenuri aproape. “Mi s-au oferit 10-15 euro pe metrul patrat de teren, dar il mai tin pentru ca s-ar putea sa iau mai multi bani”, spune Cote, care-si descopera talentul de negociator la 60 de ani. si la 15 euro metrul patrat, Cote tot ar castiga 150.000 de euro pe acel petic de pamant. El macar are de ales si poate negocia in timp, dar sute de alti localnici nu au alternativa. In zona de extindere a aeroportului, pe cele 600 de hectare de teren, se vor face exproprieri in urmatoarea jumatate de an. Printr-o recenta ordonanta, care a trecut prin Guvern si a ajuns pe masa Parlamentului, terenul respectiv va trece in posesia aeroportului, iar proprietarii vor fi despagubiti. Dupa ce legea va intra in vigoare, reprezentantii aeroportului vor alege un evaluator autorizat, care va stabili pretul terenului. In functie de pozitie, pretul unui metru patrat de teren va diferi de la o parcela la alta. “In momentul acela, proprietarul terenului are doua variante: sa accepte pretul oferit de stat sau nu. Daca nu este de acord, se va merge in justitie si instanta va hotari pretul de despagubire”, a declarat pentru Capital Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor. Asta nu inseamna ca procesele vor dura ani de zile, in stilul romanesc, ci maximum cateva luni, pentru ca, spune Dobre, in acest caz exista “proceduri rapide”. Ministrul declara ca pe terenul de 600 de hectare nu exista nici o casa, acesta fiind utilizat acum doar pentru agricultura.

Articol integral in Capital

 

Maria Seder Neda, Liviu Iancu
Capital

30 March 2006