Aeroportul Băneasa este adus, încetul cu încetul, la standardele unei construcții moderne. După ce lucrările de consolidare l-au ridicat de la categoria risc seismic I la categoria risc seismic III, se anunță lucrări de modernizare a interiorului și, mai departe, conectarea lui cu aeroportul Henry Coandă. Toate aceste îmbunătățiri au început să se simtă după ce aerogara a fost numită monument istoric de categoria A, deci de interes național.

39676-aeroport_baneasa.jpgPrimul aeroport al României, Aeroportul Băneasa, trece printr-un proces amplu de restructurare.  Lucrările de consolidare la risc seismic au fost finalizate, iar clădirea a promovat astfel de la bulină roșie, la clasa de risc seismic III. Potrivit expertizelor făcute, în cazul unui seism puternic, structura clădirii nu va fi afecatată. Acest lucru a fost posibil prin intervenții de proporții.

Este vorba despre o construcție proiectată la finalul anilor 1940, care avea un risc ridicat de prăbușire, în cazul unui seism. Era deci încadrată în clasa clădirilor cu bulină roșie. Compania Națională de Aeroporturi a trebuit să contracteze servicii care implică consolidarea stâlpilor de rezistență și introducerea unor noi pereți din beton armat, care să împartă sacina cu vechii pereți. Lucrările de genul acesta sunt complexe și scumpe, dar nu sunt o provocare pentru specialiști”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Ana Manafu, arhitect.

Aeroportul Otopeni va arăta iar ca în vremurile lui de glorie

Dar lucrările nu s-au făcut exclusiv pentru a păstra integritatea fizică a celor prezenți în aeroport, ci și pentru a crește confortul acestora. Astfel, s-au aplicat și măsurile necesare pentru a aduce clădire la un nivel energetic înalt. Acum urmează lucrările de modernizare a exteriorului. Însă, fiind vorba despre un monument istoric, rezultatul nu va fi nici pe departe unul avangardist. Din contră, aspectul exterior trebuie să rămână tradițional.

În cazul unui monument istoric, atât interiorul cât și exteriorul trebuie să păstreze intact conceptul inițial. În cazul aeroportului Băneasa, acest lucru este clar stabilit prin adresele Ministerului Culturii, care spun că orice propunere a experților atestați va trebui să fie aprobată de comisiile de specialitate din interiorul Ministerului”, continuă arhitect Ana Manafu. 

Anul trecut, 13.000 de pasageri au folosit serviciile aeroportului Băneasa

Potrivit Companiei Naționale de Aeroporturi Bucureștifațadele vor fi readuse la forma arhitecturală inițială, lucru care va fi posibil prin placarea acestora cu travertin și tencuieli decorative, dar și prin măsuri invazive, cum ar fi demolarea anexelor care au fost adăugate în timp construcției. Momentan, toate aceste principii sunt notate în caietul de sarcini pentru achiziția publică.

Lucrarea este una de mare responsabilitate, dată fiind importanța proiectului. Dincolo de cele peste 11 mii de aterizări ș decolări din 2015, planul pe termen mediu și lung este ca Aeroportul Băneasa și Aeroportul Otopeni să fie conectate. În această perspectivă, lucrările efectuate în prezent trebuie să faciliteze evoluția în acest sens. Este nevoie în același timp de viziune, dar și de rigurozitatea dedicată monumentelor istorice”, explică arhitectul Ana Manafu.

Aproximativ 13.000 de pasageri au folosit anul trecut serviciile Aeroportului Internațional București Băneasa “Aurel Vlaicu”, în 2015. În ultimii ani, aeroportul este folosit exclusiv pentru zboruri de tip charter și aeronave de dimensiuni mici, având o componentă de lux, prin terminalul C, acolo unde se oferă servicii de protocol de tip VIP. Până în anul 2012 însă, începând cu anul 1989, aeroportul a fost folosit în special de companiile low-cost.

CITEȘTE ȘI:

9 March 2016